نتایج آزمایش‌های گسترده نشان می‌دهد که این واکسن در صورت تزریق نیم‌دز و سپس دز کامل به اثربخشی ۹۰ درصدی می‌رسد و اگر با دو دز کامل تزریق شود، اثربخشی آن ۶۲ درصد است. آسترازنکا قول داده تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی سه میلیارد دز از واکسن را تولید کند که بین کشورهای غنی، متوسط و کم‌درآمد توزیع خواهد شد. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، سازمان نظارت بر محصولات بهداشتی و دارویی بریتانیا بررسی داده‌های مرحله سوم آزمایش بالینی این واکسن را آغاز کرده است.

ادعای روسیه درمورد اثربخشی واکسن کرونای خود

در همین حال روسیه پس از اعلام نتایج پیشگامانه واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد، ادعا کرد که واکسن کرونای این کشور ۴/ ۹۱ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است و هزینه آن برای هر بیمار کمتر از ۲۰ دلار است. به گزارش روزنامه دیلی‌میل، طبق اعلام صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه، واکسن کرونای این کشور به نام «اسپوتنیک ۵» بیش از ۹۰ درصد کارآیی دارد و قیمت آن برای هر دز کمتر از ۱۰ دلار آمریکا (۷ پوند) است. انتظار می‌رود که واکسن کرونای روسیه تا فوریه ۲۰۲۱ به بازار عرضه شود و این کشور امیدوار است که سالانه ۵۰۰ میلیون دز از این واکسن را تولید کند.

واکسن چین آماده اخذ مجوز

همچنین سینوفارم، از بزرگ‌ترین شرکت‌های داروسازی چین اعلام کرد به‌دنبال اخذ مجوزهای قانونی از مقامات دولتی این کشور برای عرضه واکسن کووید-۱۹ ساخت این شرکت به بازار است.