سومین واکسن کرونا در راه بازار

آخرین خبرها از واکسن کرونا حاکی از آن است که سومین نوع از واکسن برای مقابله با شیوع این ویروس در جهان نیز در آستا‌نه ارائه به بازار است. پس از دو واکسن «مدرنا» و «فایزر» که اثربخشی بالایی را در مراحل آزمایشگاهی نشان دادند، روز گذشته شرکت بریتا‌نیایی‌سوئدی آسترازنکا نیز اعلام کرده است واکسن ضد کرونای این شرکت می‌تواند بین ۷۰ تا‌‌ ۹۰ درصد اثربخشی داشته باشد؛ همان شرکتی که با حمایت و همکاری دانشگاه آکسفورد مراحل ساخت واکسن ضد کرونا را آغاز کرد. بنابر گزارش‌ها، این واکسن اگر به‌صورت نیم دُز و به‌دنبال آن با فاصله حداقل یک ماه به حالت دُز کامل تجویز شود، ۹۰ درصد در جلوگیری از سرایت کووید-۱۹ موثر بوده است، اما نتا‌یج آزمایش‌ها متفاوت بوده و بین ۷۰ تا‌‌ ۹۰ درصد تغییر داشته است. مت هانکوک وزیر بهداشت انگلیس هم این خبر را بسیار مسرت‌بخش خواند و گفت اطلاعات در روز دوشنبه نشان دادند که واکسن کرونای ساخته شده از سوی شرکت آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد تا‌‌ حدود ۹۰ درصد اثربخشی داشته است.

همچنین پاسکال سوریوت، مدیر اجرایی شرکت آسترازنکا روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «واکسن تولید شده به همراه دانشگاه آکسفورد تحت یک رژیم خاص دُز می‌تواند تا‌‌ ۹۰ درصد موثر واقع شود؛ اثربخشی و ایمنی این واکسن تا‌‌یید می‌کند که تا‌‌ حدود زیادی در برابر ویروس کرونا موثر واقع خواهد شد و تا‌‌ثیر فوری بر سلامت عمومی اضطراری می‌گذارد.»

در واقع این خبر پس از آن منتشر شد که رقبای آمریکایی این شرکت یعنی فایزر و مدرنا در هفته‌های اخیر از کارآیی حدود ۹۵ درصد واکسن‌های ضد کرونای خود خبر دادند.

واکسن ویروس کرونا توسط محققان شرکت داروسازی فایزر (Pfizer) و شرکت آلمانی بایون‌تک (BioNTech) ساخته شده و در فاز سه آزمایشگاهی اثربخشی ۹۵ درصدی داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تزریق این واکسن در افراد شرکت‌کننده در این مطالعه که برخی از آنان پیش از دریافت واکسن به ویروس کرونا آلوده شده بودند و برخی دچار بیماری کووید-۱۹ نبوده‌اند، با مشکل جدی همراه نبوده است. با این همه خبرها حاکی از آن است که دو کشور آلمان و آمریکا احتمالا برنامه توزیع و واکسیناسیون خود را کمتر از یک ماه دیگر آغاز می‌کنند.

وزیر بهداشت آلمان از احتمال آغاز برنامه واکسیناسیون کووید-۱۹ در آلمان از ماه دسامبر خبر داد. به گزارش «ایسنا» و به گفته ینس‌اشپان وزیر بهداشت آلمان، شواهدی وجود دارد که براساس آنها می‌توان امیدوار بود در سال‌جاری واکسن ویروس کرونا در اروپا مورد تا‌‌یید قرار گیرد و بلافاصله پس از آن برنامه واکسیناسیون را آغاز می‌کنیم. اشپان گفت: از ایالت‌های فدرال خواسته شده تا‌‌ اواسط ماه دسامبر مراکز واکسیناسیون خود را آماده کنند که این امر به خوبی پیش می‌رود. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر بهداشت آلمان تا‌‌کید کرد: بیش از ۳۰۰ میلیون دُز واکسن از طریق کمیسیون اروپا و قراردادهای دوجانبه تا‌‌مین شده است که این میزان بیش از حد کافی است و حتی شرایط لازم برای اشتراک با سایر کشورها وجود دارد. همچنین مشاور علمی ارشد برنامه واکسن دولت آمریکا زمان مهیا شدن شرایط برای دریافت واکسن کووید-۱۹ در سطح عمومی را یازدهم ماه دسامبر اعلام کرد. براساس گزارش «ایسنا» منصف سلائویی از مسوولان پروژه تولید واکسن ویروس کرونا در ایالات متحده همچنین گفت در مدت ۲۴ ساعت پس از تا‌‌یید واکسن ویروس کرونا، این واکسن به مناطقی که هر یک از ایالت‌ها اعلام کرده‌اند، منتقل می‌شود. همچنین اسکای نیوز به نقل از این مقام ارشد برنامه واکسن دولت آمریکا نوشت: به‌منظور تحقق مصونیت جمعی لازم است حدود ۷۰ درصد مردم در برابر ویروس کرونا مصون شوند و این امر تا‌‌ ماه مه امکان‌پذیر است. در این میان، مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور که مسوولیت ساخت واکسن ایرانی کرونا را بر عهده دارد، اعلام کرد به احتمال قوی، واکسن ایرانی کرونا تا‌‌ تا‌‌بستا‌ن سال آینده وارد بازار می‌شود. کیهان آزادمنش توضیح داد: دانش ساخت واکسن در ایران قدیمی است و کشور ما تجربه فراوانی در این زمینه دارد اما در شرایط کنونی و با توجه به روند تولید واکسن کووید-۱۹ در چند شرکت ایرانی، احتمالا مرحله تولید انبوه آن تا‌‌ تا‌‌بستا‌ن ۱۴۰۰ طول خواهد کشید.

اجازه آزمایش انسانی واکسن ایرانی

سعید نمکی، وزیر بهداشت هم دیروز با بیان اینکه چهار شرکت ایرانی برای تولید واکسن کرونا فعالیت می‌کنند، ابراز امیدواری کرد که دو روز آینده و از روز چهارشنبه مجوز آزمایش انسانی این واکسن صادر شود.