با این همه روز گذشته خبرگزاری فارس با انتشار تصاویری از پیش‌نویس لایحه بودجه ۱۴۰۰ که هم اکنون در دولت در حال بررسی است و ماده ۱۲ آن نیز به مالیات بر حقوق و درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی مربوط می‌شود، سقف معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد مورد نظر دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ را اعلام کرد.  براساس پیش‌نویس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، درآمد سالانه ۴۸ میلیون تومان و ماهانه تا ۴ میلیون تومان کارکنان دولتی و غیردولتی از مالیات معاف خواهد شد. بنابر جزء ۵ تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، مالیات بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی به‌صورت پلکانی تعریف شده است. به این نحو که نرخ مالیات بر درآمد مازاد بر مبلغ مذکور تا یک و نیم برابر آن ( تا ۶ میلیون تومان در ماه) مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد، نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر آن (از ۶ تا ۱۰ میلیون تومان) مشمول مالیات سالانه ۱۵ درصد، نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن (از ۱۰ تا ۱۶‌میلیون تومان) مشمول مالیات سالانه ۲۰ درصد و نسبت به مازاد چهار برابر (۱۶ میلیون تومان) مشمول مالیات ۲۵ درصد اصلاح می‌شود.

همچنین بر اساس این تبصره، میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده ۵۷قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم، سالانه به مبلغ ۳۶ میلیون تومان اصلاح می‌شود.

البته این پیش‌نویس دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ است و هنوز نهایی نیست زیرا این اعداد و ارقام می‌توانند در جریان بررسی لایحه در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس یا صحن علنی تغییر کنند.