پیام تسلیت مقامات ایرانی در پی درگذشت وزیر خارجه سوریه

به گزارش خبرگزاری فارس، در پیام ظریف آمده است: «خبر درگذشت مرحوم ولیدالمعلم معاون رئیس شورای وزیران و وزیر امور خارجه و سوری‌های مقیم خارج کشور سوریه را با کمال تا‌سف و اندوه فراوان دریافت کردم. مایلم مراتب تسلیت خود را برای این ضایعه به جنابعالی، خانواده محترم آن مرحوم و همکارانم در وزارت امور خارجه سوریه ابراز کنم.» وزیر امور خارجه کشورمان در پیام تسلیت خود تا‌کید کرده است: «ایشان در طول دوران حیات خود نقش مهمی در جهت خدمت و دفاع از منافع ملی و امنیت کشورش داشت.» ظریف در پایان از خداوند متعال علو درجات و رحمت واسعه برای وزیر خارجه فقید سوریه و همچنین موفقیت و سعادت برای مردم و دولت این کشور مسالت کرده است.

همچنین درپی درگذشت ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه، علی‌اکبر ولایتی در پیامی، این ضایعه را به ملت و دولت بزرگ سوریه تسلیت گفت. به گزارش «ایسنا» علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در این پیام ولید معلم را شخصیت تلاشگر عرصه حفاظت از منافع سوریه و همراه جبهه مقاومت دانست. در بخشی از این پیام آمده است: «دکتر ولید معلم که سال‌های طولانی در مسوولیت‌های مختلف در عرصه دفاع از منافع دولت و ملت سوریه تلاش کرد، نمونه بارز ایستادگی و مبارزه در مقابل زیاده‌خواهی‌ها، دشمنی‌ها و جنایت‌های گروه‌های تروریستی و تکفیری و حامیان غربی، عربی و عبری آنان‌ بود و در جبهه پایداری جهان عرب نیز با معامله ننگین کمپ دیوید به مقابله و مخالفت برخاست و پس از آن با جبهه مقاومت همراهی نمود و تا‌ پایان عمر، بر وفای به عهد و پیمانی که در این مسیر بسته بود استوار و متعهدانه ایستاد و بی‌تردید نام او برای مردم مقاوم سوریه همواره به بزرگی، ماندگار خواهد بود.»

ولایتی افزود: «سابقه آشنایی و دوستی اینجانب با ایشان از حدود ۴۰ سال قبل و اوایل پیروزی انقلاب اسلامی است و پس از آن در سمت‌های مختلف از جمله قائم مقام و همچنین وزیر امور خارجه سوریه تداوم و تعمیق یافت و باید گفت طی سال‌های سخت و پیچیده اخیر که سوریه با تمام وجود در برابر متجاوزان و بدخواهان مبارزه و جهاد کرد، دکتر ولید معلم نیز در جایگاه وزیر خارجه و در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی همواره خواست و منفعت بحق دولت و ملت سوریه را با شجاعت و جدیت پیگیری می‌کرد و بارها در ملاقات‌های حضوری شاهد عشق به وطن و جانفشانی در راه آرمان و اهداف مردم مسلمان سوریه در وجود وی بودم.»

همچنین حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل درگذشت معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه سوریه را تسلیت گفت. به گزارش «ایسنا» حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ‫«‌مرحوم آقای ‫ولید معلم، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه سوریه، صدای گویای دیپلماسی سوریه در مقابله با جنگ‌افروزان تروریسم و صهیونیسم در این کشور و منطقه بود. تسلیت!»

دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی نیز روز گذشته در پیامی به قائم مقام وزارت امور خارجه سوریه، درگذشت ولیدالمعلم را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی روز دوشنبه در پیامی به فیصل المقداد قائم مقام وزارت امور خارجه سوریه درگذشت ولیدالمعلم وزیر امور خارجه این کشور را تسلیت گفت.  خاجی در این پیام ضمن ابراز همدردی و تسلیت خود به قائم‌قام وزارت امور خارجه سوریه، خانواده مرحوم ولیدالمعلم و همکاران وی در وزارت امور خارجه سوریه، از خداوند متعال برای آن مرحوم مغفرت الهی و همچنین برای دولت و ملت سوریه عزت و سربلندی آرزو کرد.

ولید بن محی‌الدین المعلم، وزیر امور خارجه و معاون نخست‌وزیر سوریه بامداد روز دوشنبه (۲۶ آبان) در ۷۹ سالگی درگذشت. المعلم وزیر خارجه سوریه یکی از افرادی بود که در دولت سوریه، همیشه حامی ملت این کشور بود و تا‌کید داشت که بحران سوریه، معلول دخالت‌های غربی-عربی است که هدفی جز اشغال این کشور ندارد.