بر این اساس کلیه مشاغلی که در گروه‌های شغلی ۲ و ۳ و ۴ قرار دارند، مشمول این قانون شده و از ساعت ۱۸ به بعد هر روز اجازه فعالیت نخواهند داشت. در این مدت تنها مشاغل گروه اول که در ردیف گروه شغلی ضروری معرفی شده‌اند، مجاز به ادامه فعالیت خود پس از ساعت تعیین شده خواهند بود. به این ترتیب طی یک ماه آینده تنها مشاغل گروه یک شامل مراکز درمانی، داروخانه‌ها، امداد و نجات، آتش‌نشانی، آمبولانس‌ها و سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات عمومی به مردم مانند آب و برق و تلفن و مراکز ارائه‌دهنده مواد غذایی مانند سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بعد از ساعت ۱۸ اجازه فعالیت خواهند داشت.

در فهرست تعیین شده گروه‌های شغلی، خدمات چاپ دیجیتال، چاپ و فعالیت‌های خدماتی وابسته به چاپ در گروه ۲ قرار دارند که براساس محدودیت‌های جدید ستاد مقابله با کرونا از روز سه‌شنبه قادر به ادامه فعالیت پس از ساعت ۱۸ نخواهند بود. این در حالی است که فعالیت کلیه مشاغل وابسته به صنعت چاپ از جمله روزنامه‌ها از عصر هر روز تا نیمه‌های شب برای چاپ روز بعد ادامه خواهد داشت. پیش از این هم در تاریخ ۱۱ فروردین سال‌جاری ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت نشریات چاپی به‌صورت کاغذی را تا پایان محدودیت‌های مربوط به کرونا در آن زمان ممنوع اعلام کرده بود.

به‌دنبال این اقدام، نشریات ناچار به محدود کردن صفحات خود و روی آوردن به نسخه‌های آنلاین شدند و درنهایت این اقدام منجر به عدم تمدید قراردادهای بسیاری از روزنامه‌نگاران ازسوی مدیران روزنامه‌ها شد. بر همین اساس روز گذشته تشکل‌های صنعت چاپ و مصرف‌کنندگان کاغذ استان‌های کشور و واحدهای چاپی که در زمینه محصولات تولید ماسک، دستکش، بسته‌بندی الکل و لیبل‌های انواع تولیدات پزشکی و لوازم پزشکی فعالیت می‌کنند در نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار مستثنی شدن این صنف از تصمیم جدید دولت در ایجاد محدودیت‌های جدید کرونایی شدند. در همین راستا، غلامرضا شجاع، نماینده تشکل‌های صنعت چاپ و مصرف‌کنندگان کاغذ استان‌های کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم ‌با اشاره به پروتکل بهداشتی جدید در ارتباط با مشاغل گروه ۲ و ۳ که از ۲۰ آبان‌ماه اجرایی می‌شود‌، گفت: براساس این پروتکل مشاغل مختلف گروه ۲ و ۳ باید از ساعت ۱۸ عصر به بعد تعطیل باشند.

وی افزود:‌ متاسفانه در صدور این‌گونه پروتکل‌های بهداشتی و تعطیلی‌های مشاغل و حرف مختلف بدون مشورت با نهادهای صنفی تصمیم‌گیری می‌شود، بنابراین برخی نکات درباره فعالیت شغل‌های مختلف نادیده گرفته می‌شود.

شجاع تصریح کرد: برای نمونه در این پروتکل گفته شده است که فعالیت‌های چاپ و چاپخانه‌ها نیز باید تا ساعت ۱۸ ادامه داشته باشد.‌ این در حالی است که صدها چاپخانه در داخل کشور و در استان تهران تازه ساعت ۱۶ عصر کار خود را آغاز می‌کنند و اساسا تا قبل از این ساعت امکان فعالیت ندارند. برای نمونه چاپخانه‌هایی که در امر چاپ روزنامه و مطبوعات فعال هستند از این دسته‌اند و شب‌کار هستند؛ چراکه فایل روزنامه تازه عصر به دست آنها می‌رسد تا برای فردا چاپ شود.

وی ادامه داد:‌ در این راستا ما در نامه‌ای مکتوب این موضوع را یادآور شده و با ارسال به وزرای بهداشت،‌ فرهنگ و ارشاد و صمت خواسته‌ایم تا چاپخانه‌هایی را که در چاپ روزنامه فعال هستند، از این پروتکل مجزا کنند؛ چراکه در غیر این صورت از ۲۰ آبان‌ماه به بعد ما هیچ روزنامه‌ای در کشور نخواهیم داشت.

مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان ادامه داد: در سوی دیگر ماجرا چاپخانه‌هایی هستند که به تولید ماسک،‌ دستکش،‌ بسته‌بندی الکل،‌ مواد ضد‌عفونی و مواد دارویی و بهداشتی مرتبط با کرونا می‌پردازند،‌ فعالیت این چاپخانه‌ها نیز با توجه به شرایط موجود شبانه‌روزی است؛ بنابراین باید این گروه نیز مستثنی شوند.