بر این اساس کلیه مشاغلی که در گروه‌های شغلی ۲ و ۳ و ۴ قرار دارند مشمول این قانون شده و از ساعت ۱۸ هر روز اجازه فعالیت نخواهند داشت. در این مدت تنها مشاغل گروه اول که در ردیف گروه شغلی ضروری معرفی شده‌اند، مجاز به ادامه فعالیت خود پس ساعت تعیین شده خواهند بود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته ضمن اعلام مصوبه جدید ستادملی مقابله با کرونا اعلام کرد: این محدودیت مهم مربوط به فعالیت کسب‌و‌کار در غیر از موارد ضروری و بخش اول مانند مواد غذایی و داروخانه‌ها است. او همچنین گفت که مشاغل دوم، سوم و چهارم از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر، باید فعالیتشان ۶ بعد از ظهر برای تهران، مراکز استان‌ها، شهرهای پرخطر و سایر مناطق به پایان برسد. به گزارش «ایسنا» وی افزود: موارد دیگری هم هست که قرار است قرارگاه آنها را بررسی کند تا در هفته دیگر در ستاد ملی مقابله با کرونا مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد.

در همین حال علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته با اشاره به اعمال محدودیت یک ماهه فعالیت برای مشاغل گفت: مراکز ضروری شامل مراکز درمانی، داروخانه‌ها، امداد و نجات، آتش‌نشانی، آمبولانس‌ها و سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات عمومی به مردم مانند آب و برق و تلفن و مراکز ارائه‌دهنده مواد غذایی مانند سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند ومی توانند فعالیت داشته باشند. به گفته وی بقیه مشاغل (مشاغل رده‌های ۲، ۳ و ۴) از ساعت ۱۸ تا روز بعدتعطیل خواهند بود.

پیش از این هم دولت به‌منظور مقابله با کرونا که هر روز صدها نفر در کشور قربانی می‌گیرد محدودیت‌هایی را برای مشاغل غیرضرور از روز چهارشنبه ۱۴ آبان به مدت ۱۰ روز برای ۸۹ شهرستان و ۲۵ مرکز استان ایجاد کرده بود که به گفته رئیسی در ۴۳ شهرستانی که ابتدا محدودیت‌ها اعمال شده بود، این محدودیت‌ها سه‌شنبه به پایان می‌رسند. همچنین در۴۶ شهرستان دیگر محدودیت‌هایشان همچنان ادامه خواهد داشت. وی افزود: تا جمعه هفته جاری نیز در ۲۵ مرکز استان که با محدودیت‌های مشاغل ۳ و ۴ مواجه بودند، محدودیت‌ها همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

مقرراتی تنها بر روی کاغذ

اما اعمال محدودیت‌ها در مراکز استان‌ها و به‌خصوص در پایتخت در شرایطی قراراست جدی‌تر اجرایی شود که گزارش‌های میدانی از سطح پایتخت در یک ماه گذشته حاکی از عدم اجرای مقررات ستاد مقابله با کرونا ازسوی اصناف بوده است. به گفته منتقدان، این مقررات و محدودیت‌ها تنها  روی کاغذ حک می‌شود و هیچ ضمانت اجرایی برای اجرایی شدن آنها وجود ندارد. یکی از این ایرادات عدم اعلام شماره تلفن یا تعیین مرکزی مشخص برای شکایات مردم درخصوص این تخلفات است. در بین تمام سختگیری‌ها و مقررات اعلام شده تنها استفاده اجباری از ماسک به‌صورت جدی‌تر اجرا شد که آن هم در بیشتر موارد شکل ارشادی داشته و هنوز مشخص نیست از زمان آغاز دستور اجرای آن چند نفر به‌طور مشخص جریمه شده‌اند و آیا تاکنون جریمه‌ای ازسوی متخلفان به حسابی که ازسوی وزارت بهداشت اعلام شده بود واریز شده است یا خیرو اگر واریز شده میزان این جرایم تاکنون چه مبلغی شده است.

افزایش مرگ در پایتخت و عدم‌تعطیلی

در همین حال دستور اعمال محدودیت‌های ساعتی برای مقابله با کرونا در حالی روز گذشته صادر شده است که پایتخت در وضعیت بسیار بحرانی به سر می‌برد و طی چند هفته اخیر بارها نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر خواستارتعطیلی دو تا سه هفته‌ای تهران شده‌اند تا شایداین کاراز بار مراجعه به مراکز درمانی تا حدی کم کند. اما ظاهرا این موضوع درجلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی نشده یا اگر هم بررسی شده بازبا مخالفت دولت روبه‌رو شده است.

این در حالی است که به گفته رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران از ابتدای شیوع کرونا تا پنج‌شنبه گذشته حدود ۱۸ هزار نفر در پایتخت به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود راازدست داده‌اند و در حال حاضر ۶ هزار نفر به‌دلیل این بیماری در بیمارستان‌های تهران بستری هستند و ۳ هزار نفر هم وضعیت‌شان وخیم است. ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه این موضوع فاجعه‌ای دردناک برای تهران محسوب می‌شود، گفت: تهران به هیچ عنوان وضعیت مناسبی به لحاظ آمار کرونا ندارد و میزان مبتلایان و متوفیان ناشی از این بیماری روند افزایشی داشته است. وی در ادامه گفت: روز پنج‌شنبه گذشته ۱۷۳ مرگ ناشی از کرونا در سازمان بهشت‌زهرا (س) ثبت شد و وضعیت همچنان وخیم است.

در همین ارتباط روز گذشته اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با توجه به تصمیم برای تعطیلی تهران گفت: این هفته جلسه‌ای دیگر برگزار می‌کنیم و درخواست‌های خود را در زمینه پیشگیری از کرونا در تهران اعلام می‌کنیم. وی با تاکید بر این موضوع که شرایط در تهران روزبه‌روز بدتر می‌شود، گفت: باید در باره تهران هر چه سریع‌تر تصمیم‌گیری کرد. وی با اشاره به موضوع قرنطینه کامل دو تا سه هفته‌ای تهران گفت: ما به این تصمیم رسیده‌ایم که تهران باید چند هفته قرنطینه کامل شود و راهی هم جز این موضوع وجود ندارد. شاکری اضافه کرد: درخواست جلسه از ستاد ملی کرونا کرده‌ایم. امروز هم نامه قرنطینه کامل تهران را ارسال کرده‌ایم و حتی تقاضای ملاقات با رئیس‌جمهور را هم دادیم. وی تاکید کرد: ما نامه‌ای هم به وزیر کشور که فرمانده قرارگاه است ارسال کرده‌ایم، امیدوارم که دولتی‌ها خودشان ورود کنند، اگر جواب ندهد وارد فازهای بعدی می‌شویم. ما در مجمع نمایندگان تهران به شدت پیگیر هستیم؛ چراکه سلامت مردم نباید به خطر بیفتد.

به گزارش الف، علی اعطا عضو شورای شهر تهران هم درخصوص تعطیلی تهران در وضعیت کرونایی طی توییتی نوشت: امیدوارم رئیس‌جمهور محترم و دولتمردان، فرصت کرده باشند به آمار پنجشنبه درگذشتگان کرونا در تهران نیم نگاهی بیندازند؛ شاید قانع شدند تهران باید تعطیل شود. از عدد و آمار حرفی نمی‌زنم. دوستان حتما بهتر از ما اطلاع دارند.

همزمان زهرا نژاد‌بهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران که به عضویت ثابت نماینده شورای شهر در شورای فرماندهی قرارگاه مقابله با کرونا درآمده است، اعلام کردکه سرانجام تعطیلی دو هفته‌ای تهران به‌زودی نهایی می‌شود. ازسوی‌دیگر زهره الهیان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که برای پیشگیری از شرایط اسفبار در تهران نیاز است که محدودیت‌های جدی در تردد و فعالیت‌های ورزشی و تفریحی اعمال شود.

موارد ابتلا به کرونا رکوردزد

این درخواست‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که روز گذشته آمار ابتلا به کرونا یک بار دیگر در کشورر کورد زده وبه رقم ۹۴۵۰ مورد جدید در کشور طی ۲۴ ساعت رسیده است. به گفته سخنگوی وزرات بهداشت از این میان ۳ هزار و ۷۰ نفر از بیماران در مراکز درمانی بستری شده‌اند. سیما سادات‌لاری همچنین گفت که مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۶۷۳ هزار و ۲۵۰ نفر رسیده است. وی در ادامه از مرگ ۴۲۳ بیمار کووید-۱۹ خبر داد و گفت که مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۷ هزار و ۸۳۲ نفر رسید. وی ادامه داد: ۵۵۰۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت‌مراقبت قرار دارند. لاری گفت: در هفته گذشته با افزایش تست‌های تشخیصی، شاهد بالاترین میزان شناسایی موارد سرپایی مثبت در کشور بودیم که این امر نیازمند تداوم و تقویت بیشتری است.

افزایش موارد بستری

سخنگوی وزارت بهداشت نمودار موارد ابتلا و بستری در کشور را همچنان رو به صعود توصیف کرد و با بیان اینکه در حال حاضر به بالاترین میزان خود از زمان شروع بیماری رسیده است، گفت: میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری در هفته گذشته حدود ۲۳ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده که متاسفانه شاهد افزایش نسبی این شاخص نسبت به هفته ماقبل آن هستیم. به گزارش «ایلنا» لاری افزود: بیشترین میزان بروز موارد بستری در هفته گذشته به ترتیب در استان‌های یزد، سمنان، خراسان جنوبی و ایلام گزارش شده است که این میانگین در استان‌های یادشده با اختلاف قابل‌توجهی بالاتر از میانگین کشوری است.

استان‌های رکورددار مرگ و میر

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: میانگین بروز هفتگی مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا هم حدود ۳۶ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده که بیشترین بروز مربوط به یزد، خراسان جنوبی و آذربایجان غربی است.