لیست این شهرستان‌ها روز پنج‌شنبه اعلام شده بود که شهرهایی در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلپایگان، اصفهان، ایلام، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، استان مرکزی، همدان و یزد مشمول این محدودیت‌ها شده‌اند. در تهران بزرگ نیز که وضعیت آن به فوق‌قرمز توصیف شده است، تنها شهرستان‌های دماوند و ورامین در لیست محدودیت‌های گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ قرار دارند و در خود شهر تهران قرار است فقط مشاغل ۳ و ۴ شامل محدودیت‌ها بشوند. همچنین بنابر اعلام انوشیروان محسنی‌بندپی استاندار تهران تمامی دستگاه‌ها در استان تهران مکلفند از امروز تا پایان ماه جاری نسبت به کاهش حضور کارکنان خود به میزان ۵۰‌درصد اقدام کنند.

بر این اساس از امروز پاساژها، قنادی‌ها، آبمیوه و بستنی‌‌فروشی‌ها، مراکز تهیه و طبخ غذا، بازار فروش خودرو، مراکز شماره‌گذاری خودرو، آتلیه و عکاسی‌ها، خرازی‌ها، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینماها و تئاترها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و کلیه مشاغلی که در لیست گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ ذکر شده به مدت یک هفته تعطیل خواهند بود و در صورت لزوم این محدودیت‌ها مجدد تمدید می‌شود. در همین راستا روز شنبه علی ربیعی، سخنگوی دولت با بیان اینکه لیست این شهرستان‌ها به استانداران اعلام شده است، تاکید کرد: به جز مشاغل بخش اول، همه مشاغل تعطیل خواهند بود و اگر کسی رعایت نکند با برخوردهای جدی روبه‌رو می‌شود. به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت با اشاره به اجرای این سیاست‌های پیشگیرانه در این شهرها گفت: در صورتی که آمار کنترل نشود، سیاست‌های پیشگیرانه با سختگیری بیشتری اعمال خواهد شد.  

قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا

در همین حال ربیعی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در دیدار حضوری با رئیس‌جمهور و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، مبنی‌بر لزوم شنیده شدن یک حرف واحد از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از تشکیل قرارگاه موردنظر رهبری خبر داد و گفت: با این کار تصمیمات ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا روی زمین نمی‌ماند. تصور می‌کنم به‌زودی نیز رئیس آن از سوی آقای روحانی معرفی خواهد شد.

تغییر جدی در غربالگری کرونا

ازسوی دیگر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران گفت: با توجه به جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با مقام معظم رهبری و همچنین جلسه چند روز پیش با رئیس‌جمهوری، ما در عرصه غربالگری بیماری کرونا تغییرات جدی را شاهد خواهیم بود. زالی با اشاره بر افزایش آزمایش‌های اطرافیان بیماران کرونایی بر لزوم شناسایی بیماران در محلات تهران نیز تاکید کرد.

رکوردزنی مجدد آمار مبتلایان

اما روز گذشته آمار مبتلایان به کرونا یک‌بار دیگر رکورد زد و به رقم ۶ هزار و ۱۹۱ بیمار جدید رسید که از میان آنها دو هزار و ۴۱ نفر بستری شدند. بیشترین رقم مبتلایان به کرونا مربوط به ‌روز جمعه دوم آبان بود که ۶۱۳۴ بیمار جدید کووید-۱۹ شناسایی شده بودند. همچنین در دو ساعت منتهی به ‌روز گذشته، ۲۹۶ نفر دیگر جان باختند که بر این اساس تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۳۲ هزار و ۶۱۶ نفر رسیده است. همچنین ۴۹۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.  همزمان علیرضا زالی آمار‌ها در تهران را افزایشی توصیف کرد و گفت همه اقداماتی که برای مقابله با بیماری صورت می‌گیرد سه تا چهار هفته طول می‌کشد تا اثر کاهشی خود را نشان دهد.