حمایت صندوق توسعه ملی از بورس

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره تزریق بخشی از صندوق توسعه ملی برای حمایت از بورس اظهار کرد: اکنون این کار در فرآیند اجرا است. با توجه به پیچیدگی‌ها و ابهاماتی همچون نرخ و مدت سپرده‌گذاری و نحوه بازگشت منابع به صندوق توسعه ملی، به‌منظور رفع این ابهامات و نیز برخی ابهامات دستگاه‌های نظارتی، موضوع در هیات امنای صندوق در مورخ دوم مهر مطرح و ابهامات آن برطرف شد. ربیعی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌ها این بود که اختصاص ارز موجب افزایش پایه پولی می‌شود، گفت: پرداخت‌ها از منابع ریالی صندوق انجام می‌شود و در مرحله اول هزار میلیارد تومان تامین و پس از امضای قرارداد توسط صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز خواهد شد و این پرداخت‌ها در چند مرحله به‌طور مداوم ادامه خواهد داشت.

واکنش به ماجرای حمله به روحانی

ربیعی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره واکنش‌های برخی به سخنان روحانی درباره صلح امام حسن(ع) اظهار کرد: دو گروه عامدانه به سوءبرداشت‌ها دامن می‌زنند. یک گروه اتاق فکر‌های تحریم و جنگ‌افروزان کنار کاخ سفید هستند و اهداف آنها القای بی‌ثمر بودن مقاومت ملت و دولت به‌هم‌ریختگی امور و تضعیف دولت ایران است. او افزود: گروه دوم طیفی از مخالفان و معارضان دولت هستند. من از واژه مخالف و منتقد استفاده نکردم. ما هم به مخالف و هم به منتقد احترام می‌گذاریم؛ اینها گویی در یک جنگ خصمانه علیه دولت قرار گرفته‌اند که از هر سخن و نظر رئیس‌جمهور برای تخریب غیراخلاقی و غیراسلامی و حمله به دولت و ایشان به‌منظور اهداف کوتاه‌مدت سیاسی و کسب قدرت و پشیمان کردن مردم از صندوق انتخابات سوءاستفاده می‌کنند. آیا هدف پشیمان کردن مردم از صندوق انتخابات است؟

سخنگوی دولت تاکید کرد: هیچ تغییری در مواضع دولت ایجاد نشده و شرایط تعیین‌شده جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت آمریکا به مسیر دیپلماسی کاملا روشن است. او یادآوری کرد: رئیس‌جمهور یک موضع اصولی گرفته‌اند که هیچ‌گاه تغییر نکرده است و همان‌طور که بارها گفته شده بدون بازگشت آمریکا به برجام و رفع همه تحریم‌ها و جبران خسارت‌هایی که به ملت ایران تحمیل کرده‌اند، شانسی برای موقعیت دیپلماسی با آمریکا وجود ندارد.

ربیعی درباره اظهارات اخیر نمایندگان مجلس درباره رئیس‌جمهوری اظهار کرد: بنای دولت بر تعامل با مجلس شورای اسلامی است و معاونت امور مجلس و معاونت حقوقی از منظر قانون اساسی موضوع توهین به رئیس‌جمهور را از طریق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری می‌کند و معتقدیم مدعی‌العموم باید به این موضوع از منظر عمومی جرم ورود کند.

او گفت: ما همه جریان‌های سیاسی را دعوت می‌کنیم که از زمانه‌ای که به سرعت در حال تغییر به نفع منافع ملی ایران است عقب نیفتند و به‌خاطر منافع جناحی و محفلی، منافع ملی را قربانی نکنند. شرایط کشور اولویت‌های مهم‌تری دارد که تمایل نداریم وارد این حاشیه‌ها شویم؛ ولی مخالفان دولت یادشان باشد دولت‌زدایی ثمره‌ای جز به خطر انداختن امنیت ملی ما ندارد.

ربیعی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نتیجه انتخابات آمریکا تصریح کرد: ما علاقه‌ای برای مداخله در سیاست داخلی آمریکا نداریم؛ اما مواضع نامزدهای انتخاباتی را درباره ایران با دقت دنبال می‌کنیم. ما اهمیتی نمی‌دهیم که کدام حزب و نامزد کنترل کنگره و دولت آمریکا را به دست خواهد گرفت. به گفته سخنگوی دولت، تا وقتی سیاست‌های آمریکا درباره ایران به همین اندازه خصمانه و کینه‌توزانه باشد، تغییری در واکنش‌های ما صورت نخواهد گرفت؛ اما اگر پیروز انتخابات آمریکا اقدامات خصمانه علیه ملت ایران را متوقف و به حقوق ایران و مردم ایران احترام بگذارد، پیشنهادهای آمریکا در چارچوب‌های بیان‌شده توسط مقامات ایران و در چارچوب برجام قابل بررسی خواهد بود.