او افزود: «آنچه تحمل همه این فشارها را سخت‌تر می‌کند، سوء‌مدیریت‌ها، بی‌خیالی‌ها و بی‌توجهی‌های ملموسی است که باعث شده مردم احساس بی‌پناهی کنند.» قالیباف با بیان اینکه امروز همه باید بدانند که بگومگوهای سیاسی برای مردم نان و آب نخواهد شد، تاکید کرد: هر کسی چه مسوول باشد و چه نماینده مجلس، نباید بر طبل اختلافات بی‌حاصل بکوبد.  

بررسی گرانی‌ها در مجلس

قالیباف همچنین در ادامه جلسه علنی دیروز، در پاسخ به تذکر جواد نیک‌بین نماینده کاشمر که نسبت به تعطیلی دو هفته‌ای مجلس در شرایطی که وضعیت معیشتی مردم خوب نیست، از بررسی گرانی‌ها و کنترل بازار در جلسه روز چهارشنبه مجلس خبر داد. نیک‌بین همچنین در این تذکر به انتقاد از هیات‌رئیسه مجلس پرداخت و گفت: متاسفانه هیات‌رئیسه مجلس به وظیفه‌اش عمل نکرده و طرح سوال از رئیس‌جمهوری را اعلام وصول نمی‌کند.

انتقاد یک نماینده از قالیباف

البته تذکر نیک‌بین تنها انتقاد دیروز نمایندگان به عملکرد هیات‌رئیسه مجلس نبود. دیروز محمود احمدی‌بی‌غش عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم با انتقاد از عملکرد هیات‌رئیسه مجلس گفت: قرار بود در مجلس یازدهم «نماینده‌تر» نداشته باشیم ولی این اتفاق رخ نداده است. او با اشاره به بی‌توجهی دولت و هیات‌رئیسه مجلس به نطق‌های نمایندگان، به انتقاد از قالیباف هم پرداخت و گفت: آیا تاکنون نماینده‌ای دیده است که یکبار رئیس‌مجلس به نطق‌ها توجه کنند؟ انگار نطق‌های نمایندگان برای رئیس‌مجلس زنگ تفریح است. به محض رسیدن زمان نطق‌ها آقای قالیباف از صحن مجلس بیرون می‌رود و ما دلیل آن را نمی‌دانیم.

تصویب فوریت طرح حمایت مالی از افشاگران فساد

خبر دیگر از جلسه علنی دیروز آنکه نمایندگان با تقاضای بررسی طرح حمایت مالی از افشاگران فساد به صورت یک‌فوریتی موافقت کردند. پیش از این، برخی نمایندگان خواستار قید دو فوریت برای بررسی این طرح بودند که مجلس با آن مخالفت کرد. این همان طرحی است که به گفته روح‌الله نجابت در تیرماه امسال با امضای ۱۵۰ تن از نمایندگان تدوین شد.

اعلام وصول ۸ سوال از ظریف

در خبری دیگر از پارلمان، هیات‌رئیسه مجلس دیروز ۸ سوال نمایندگان از محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه را اعلام‌وصول کرد. سه سوال علیرضا سلیمی نماینده محلات از وزیر خارجه درباره «علت عدم اقدام قاطع در مقابل قطعنامه شورای حکام»، «علت عدم موضع مناسب در برابر زیاده خواهی‌های برخی کشورهای اروپایی و علت مذاکره با آمریکا خارج از چارچوب برجام» و «علت عدم اقدام متناسب با طرف‌های مقابل ایران در برجام»، دو سوال محمد حسن آصفری نماینده اراک از وزیر خارجه درباره «علت وارونه جلوه دادن مذاکرات و ارائه گزارش غلط به مردم» و «علت عدم اقدام وزارت خارجه برای فعال شدن سفارتخانه‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی»، دو سوال جواد کریمی قدوسی از وزیر خارجه درباره «علت اعلام کد مذاکره با آمریکا پس از شهادت سردار سلیمانی» و «موضع مطرح شده در جلسه ۱۵ تیر و ایجاد تنش در صحن علنی» و همچنین سوال زهره الهیان درباره «علت عدم اقدام جدی وزارت خارجه جهت آزاد‌سازی پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف»، ازجمله ۸ سوال مجلس از ظریف است که در جلسه علنی دیروز اعلام وصول شد.