محدودیت تردد در ۵ شهر بزرگ

 پیش از این مقامات در اواخر اسفندماه و همزمان با آغاز تعطیلات عید نوروز اقدام به ایجاد مقررات منع رفت‌وآمد بین بسیاری از استان‌های کشور از جمله تهران کرده بودند که به‌دنبال آن شاهد کاهش آمار مرگ‌ومیر و موارد ابتلا به کرونا در کشور بودیم. تجربه‌ای که یک بار دیگر دولت به‌دلیل بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم مجبور به اجرای آن شده است. با این تفاوت که این بار رفت‌وآمد از تمامی این استان‌ها به شهرهای اطراف ممنوع است.

این در حالی است که پیش از این برای مثال سفر برون‌شهری بین تهران به کرج ممنوع نبود که این بار در برقراری این محدودیت‌ها واژه (محدودیت تردد از یا به پنج شهر) مورد تاکید قرار گرفته است و به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ممنوعیت هر نوع سفر از مبدا یا به مقصد شهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد و ارومیه درتاریخ و ساعت اعلام‌شده ممنوع خواهد بود.

اما محدودیت‌های سفر که روز گذشته ابلاغ شده است این بار در شرایطی برقرار شده که رکورد مرگ‌های کرونایی در ماه جاری ۵ بار شکسته شده است. آخرین و پنجمین رکورد مرگ‌های کرونایی مربوط به روز گذشته است که ۲۷۹ دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند. پیش از این روز دوشنبه ۲۱ مهرماه با مرگ ۲۷۲ نفر رکورددار مرگ‌های کرونایی از آغاز شیوع این بیماری در کشور بود.

   درخواست از رئیس‌جمهور

در همین حال محدودیت سفرهای برون‌شهری پس از آن اعمال شد که روز سه‌شنبه وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری با توجه به تعطیلات پیش‌رو خواستار برقراری محدودیت تردد و رفت‌و‌آمد در استان‌هایی شد که با آمار بالای ابتلا به کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت رو گذشته در این خصوص گفت که با توجه به جهش ویروس کرونا و زنگ خطر گسترش بیشتر آن هیچ راهی جز اعمال محدودیت بیشتر و اعمال جرایم برای افرادی که اصول بهداشتی را مراعات می‌کنند، نداریم؛ زیرا این افراد حقوق شهروندی و سلامت دیگران را تهدید می‌کنند. به گزارش «ایرنا» وی افزود: روز سه‌شنبه نامه‌ای را خدمت رئیس‌جمهوری تقدیم و از ایشان خواهش کردم در پنج شهر مهم که میزان شیوع بیماری کووید-۱۹ در آنها بالاست و گرفتاری مردم بیشتر است، شامل تهران، کرج، مشهد، اصفهان و ارومیه در سه روز تعطیلات آخر این هفته محدودیت تردد و رفت‌و‌آمد اعمال شود و رئیس‌جمهوری نیز بلافاصله موافقت کردند و دستور آن را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کردند. وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد در این سه روز با این اقدام جدید و کاهش تردد و اقدام موثری در راستای کاهش شیوع بیماری در کشور برداشته شود. در کنار وزیر بهداشت روز گذشته محمد علی محسنی‌بندپی، عضو مجمع نمایندگان استان مازندران از نامه نمایندگان این استان به رئیس‌جمهور خبر داد و گفت که در این نامه از رئیس‌جمهور درخواست شده که در ایام تعطیلات پیش‌رو با اعمال محدودیت‌ها اجازه ورود مسافران را به استان‌های شمالی کشور ندهند. همچنین محمدرضا احمدی، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر لزوم پرهیز از هرگونه مسافرت غیر‌ضروری با تشدید شیوع کرونا در کشور از مردم خواهش کرد که به مسافرت نروند تا زنجیره انتقال بیماری کرونا قطع شود. با تمام اینها برخی گزارش‌ها حاکی ازآن است که بسیاری از مردم بدون توجه به این هشدارها روز گذشته تا قبل ازساعت اجرایی شدن محدودیت‌های سفرراهی جاده‌های کشور شدند.

در این بین روز سه‌شنبه نیز توییتر فارسی مقام معظم رهبری بخشی از سخنان ایشان را در مورد سفرهای مردم منتشر کرده بود. در این توییت آمده بود: «ضابطه‌گذاری‌ها برای شرایط کرونا باید حاکمیتی و الزامی باشد. از مدت‌ها پیش به رئیس‌جمهور محترم و مسوولان گفته‌ام که باید الزام بشود. بعضی از فعالیت‌ها و سفرها باید ممنوع بشود. بعضی از سفرها موجب می‌شود که شیوع بی‌محابا و بدون قابلیت کنترل انجام بگیرد که واقعا مایه تاسف است.»

به هر حال به‌دنبال ارائه تمامی درخواست‌ها برای ممنوعیت سفرها و ابراز نگرانی‌ها از وضعیت بیماری کرونا در کشور که به گفته مقامات وزارت بهداشت تاکنون در هیچ کشوری سابقه نداشته است، روز گذشته کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از اعمال محدودیت در رفت‌و‌آمد و سفر به‌ویژه با توجه به تعطیلات پیش‌رو خبر داد و گفت که بر همین اساس وزارت بهداشت برای حداقل سه روز تعطیلات پیش‌رو، درخواست محدودیت تردد به/ از پنج شهر را که شیوع کرونا در آن نسبتا بالاست، به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کرده که موضوع برای اجرا به کمیته امنیتی اجتماعی و دستگاه‌های مسوول ابلاغ شده است. به گزارش «ایرنا» او همچنین در توییتی تاکید کرد: ویروس کرونا با کسی شوخی و رودربایستی ندارد و بدون اعمال محدودیت و ابزارهای قانونی باید منتظر پاییز سیاه باشیم.

   تهران درتب و تاب بیماری

در این میان روز گذشته فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران درباره وضعیت شیوع کرونا در استان تهران گفت: تهران کماکان در تب و تاب بیماری کرونا است. در شاخص‌های مراجعان سرپایی، بستری، مراجعان جدید و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا تغییر کاهشی نداشتیم و در طول دو هفته اخیر کماکان وضعیت تهران قرمز بوده است. وی افزود: پیش‌بینی آماری ما این است که تهران در حال تجربه کردن سخت‌ترین روزهای پیک سوم بیماری کرونا است. تا زمانی که مداخلات جدی اعمال نشود، این پیک رو به افول نخواهد گذاشت و ممکن است شرایط به همین شکل ادامه یابد.

   بازگشت محدودیت‌ها به مازندران

ازآنجاکه یکی از مقاصد سفر مسافران استان مازندران است روز گذشته حسن حسین‌نژاد، جانشین ستاد استانی مقابله با کرونا مازندران از اعمال مجدد محدویت‌ها برای کنترل این ویروس در این استان خبر داد. به گزارش «ایرنا» وی تاکید کرد که براساس مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا ۱۳ محدودیت کرونایی پیشین که تعطیلی تالارهای پذیرایی، تجمعات، استفاده اجباری از ماسک در مراکز اداری، مدارس، واحدهای صنفی بوده، تعداد محدودیت‌های جدید که شامل تعطیلی مراکز تفریحی و گردشگری است نیز به آن افزوده شده است.

   درخواست آستان قدس رضوی از مردم

در همین راستا به گزارش «ایلنا» روابط عمومی آستان قدس نیز در آستانه ایام شهادت امام رضا(ع) در اطلاعیه‌ای از مردم خواست که به‌دلیل شیوع کرونا از راه دور زیارت کنند. سید محمد حسین بحرینی طوسی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: انجام هرگونه سفر در روز‌های پایانی ماه صفر از مقصد و مبدأ مشهد ممنوع است. بهرام سرمست، استاندار قم هم از تمدید یک ‌هفته دیگر محدودیت‌های کرونایی دراین استان خبر داد.

   جهش در ویروس کرونا

در همین حال مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: وضعیت اپیدمی کرونا به مراتب بدتر از اسفند و فروردین است و شاهد ابتلای خانوادگی مردم به بیماری کووید-۱۹ هستیم؛ پدیده‌ای که در گذشته کمتر دیده می‌شد. وی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: میزان شیوع و ابتلا به کرونا در بدترین وضعیت ممکن از زمان بروز این بیماری در کشور است، اصلا در بیمارستان‌ها جای خالی وجود ندارد، بیماران در صف بستری هستند و بیماران با حال بد و بیماری شدید و سن بالا بسیار زیاد شده‌اند.  سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز روز گذشته گفت: ویروس کرونا دچار جهش‌هایی شده است که گرچه تاثیر این جهش در بیماری‌زایی هنوز مشخص نیست، اما در سرعت انتشار و گرفتار کردن افراد سرعت عمل بیشتری پیدا کرده است.

همچنین به گزارش «ایسنا» حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با ابراز نگرانی از آمار بالای ابتلا و مرگ ناشی از کرونا گفت: اگر مردم کمک نکنند، دولت هر کاری هم که انجام دهد، نمی‌تواند کاری از پیش برد. اگر مردم حواسشان نباشد، قتل‌عام رخ می‌دهد.

   ۳۰ استان در وضعیت قرمز و هشدار

سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز روز گذشته در آخرین گزارش خود از وضعیت کرونا در کشور از ابتلای ۴ هزار و ۸۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور و بستری شدن دو هزار و ۲۳۷ نفر از آنها خبر داد. به گفته وی، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۵۱۳ هزار و ۲۱۹ نفر رسیده است. لاری ادامه داد: ۴۶۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. لاری همچنین گفت: آمار جان‌باختگان بیماری کووید-۱۹ در کشور به ۲۹ هزار و ۳۴۹ نفر رسید و ۳۰ استان همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا هستند.