آژیر قرمز افزایش قربانیان کرونا

به تمام اینها باید نگرانی از افزایش آمار مبتلایان به کرونا و جان‌باختگان را تا پایان پاییز و زمستان اضافه کرد. در همین ارتباط برخی سایت‌های معتبر دنیا که تحولات مربوط به بیماری کرونا را براساس آمارها بررسی می‌کنند افزایش مرگ‌های کرونایی در ایران را حتی تا ۹۰۰ نفر در روز پیش‌بینی کرده‌اند. در همین راستا روز گذشته «محمد طالب‌پور» رئیس بیمارستان سینا در گفت‌وگو با «ایلنا» تاکید کرد که این بیماری حداقل تا یک سال و نیم دیگر با ما خواهد بود و اگر همین‌طور ادامه پیدا کند، اپیدمی سرعت بیشتری خواهد گرفت. وی افزود: طبق پیش‌بینی‌هایی که از سوی مسوولان وزارتخانه صورت گرفته است، اگر وضعیت تا یک سال و نیم دیگر به همین شکل ادامه پیدا کند، روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ فوتی خواهیم داشت و در مجموع حدود ۳۰۰ هزار مورد مرگ‌و‌میر به علت کرونا خواهیم داشت و به عبارتی به ازای هر ۳۰۰ نفر یک نفر در معرض خطر مرگ کرونا در جامعه است که این عدد بسیار بالایی خواهد بود.

رئیس بیمارستان سینا پیش ازاین هم با اشاره به وضعیت تهران هشدار داده بود اگر مردم با مسوولانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند همکاری نکنند، شاید به اندازه جنگ بین ایران و عراق کشته به علت کرونا داشته باشیم.

در همین حال روز گذشته محمدرضا ظفرقندی، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه بیماری کرونا یک بیماری جهانی است، گفت: اما آمار مرگ‌و‌میر در میان مردم و کادر درمان در کشور قابل‌قبول نیست و این موضوع باید از پیش چاره‌اندیشی می‌شد. به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه تذکرات کافی داده شد، اما توجهی به آنها نشد، گفت: کنترل بیماری باید به شکل فعال باشد که اگر انجام نشود مرگ‌و‌میرها بیش از این افزایش خواهد داشت.

سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز دیروز در گزارش روزانه خود از وضعیت کرونا در کشور از افزایش موارد بیماری و بالا رفتن بی‌سابقه‌ موارد مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری در کشور سخن گفت. او همچنین گفت که هم‌اکنون ۱۸۷ شهرستان کشور در وضعیت قرمز بیماری قرار دارند که در این بین تعداد ۴۵ شهرستان دارای وضعیت حادتر بیماری هستند. علی ربیعی، سخنگوی دولت هم روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود علت بالا بودن آمار جان باختن افراد در مدت اخیر را دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی و پیشرفته شدن بیماری توصیف کرد.

هشدار ربیعی در مورد مقررات سخت‌تر

نگرانی‌ها از افزایش میزان جان‌باختگان کرونا و افزایش میزان موارد ابتلا به کرونا در شرایطی مطرح می‌شود که از روز شنبه استفاده از ماسک در پایتخت اجباری شده و جریمه‌هایی نیز برای افرادی که این مقررات را رعایت نمی‌کنند در نظر گرفته شده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت گفت نیز روز گذشته در نشست خبری‌اش با اشاره به این مقررات گفت که این سختگیری‌ها از جمله جرائم در نظر گرفته‌شده برای حفظ جان شهروندان بوده است. به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی دولت گفت: با توجه به اینکه حفظ جان مردم توسط عده‌ای دیگر انجام می‌شد تصمیمات سختگیرانه گرفته شد، این تصمیمات آخرین تصمیمات سختگیرانه نیست و در صورتی که با رعایت نکردن موارد بهداشتی، جان مردم همچنان به خطر بیفتد تصمیمات سخت‌تری گرفته می‌شود.

به گزارش «ایسنا» سخنگوی دولت درادامه گفت: متاسفانه رعایت پروتکل بهداشتی در سطح کشور به ۴۲ درصد و در تهران به ۳۲ درصد رسیده است. استفاده از ماسک در سطح کشور کاملا کاهش یافته است. او همچنین گفت در این مدت ۶ هزار و ۷۲۸ مدرسه به‌دلیل عدم امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از حضوری به غیرحضوری تبدیل شده است. به گفته ربیعی، درخصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، نانوایی‌ها و رستوران‌ها بیشترین اخطار بهداشتی را دریافت کرده‌اند.

مخالفت با تعطیلی شهرها

ازسوی دیگر با توجه به اینکه بسیاری خواستار تعطیلی دوتا سه هفته‌ای پایتخت به‌دلیل وضعیت فوق قرمز آن شده‌اند، سخنگوی دولت به این درخواست نیز واکنش نشان داد و گفت: ما چشم‌اندازی برای از بین رفتن کرونا در آینده نداریم و تعطیلی را راه‌حل مناسبی نمی‌دانیم و بنابراین تعطیلی راه‌حل مناسبی نیست و به جای تعطیلی باید به‌دنبال زندگی براساس پروتکل‌ها باشیم. البته در استان‌ها به استانداران اختیار دادیم هر صنف و شغلی را که تشخیص می‌دهند بتوانند تعطیل کنند و صنوف پرخطر نیز تشخیص داده شدند و در تهران نیز این شناسایی صورت گرفته است.

به‌رغم مخالفت دولت با تعطیلی شهرها روز گذشته زهره الهیان، نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه در بسیاری از استان‌ها وضعیت قرمز و در تهران نیز شرایط بحرانی است، گفت: اگر این محدودیت‌ها به‌صورت جدی اعمال نشود، شرایط در ماه‌های آتی بسیار وخیم‌تر خواهد شد. بنابراین انتظار نمایندگان از ستاد ملی مبارزه با کرونا این است که ایجاد محدودیت را به‌صورت قاطع در دستور کار قرار دهند و از تجربیات سایر کشور‌هایی که در مهار کرونا موفق بودند،  استفاده کنند. وی با اشاره به اینکه تعطیلی یکی، دو هفته‌ای کافی نیست، افزود: با توجه به شرایط موجود، قطعا تعطیلی یک یا دو هفته‌ای موقتی، کافی نخواهد بود؛ اما برای بیان میزان دقیق تعطیلی‌ها برای قطع زنجیره انتقال، نیاز به نظر کارشناسی است.

میانگین مرگ کرونایی درایران بالاتر از جهان

در این میان تنها ایران نیست که با افزایش روند ابتلا به کرونا مواجه شده، افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۱۴ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته است، ادامه دارد و ایالات متحده، برزیل، هند و مکزیک به ترتیب چهار کشور اول دنیا از نظر بیشترین تعداد قربانیان کووید-۱۹ هستند. با این حال حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی در گفت‌وگو با «ایرنا» با تاکید بر اینکه میانگین مرگ ناشی از کرونا در کشور حدود ۵/ ۲ برابر میانگین جهانی به ازای یک میلیون نفر جمعیت است، گفت: ایران یکی از ۱۰ کشوری است که هفته‌هاست رتبه‌های بالای مرگ‌و‌میر را ثبت می‌کند. سوری با بیان اینکه کشور ما همچنان در موج اول اپیدمی کووید-۱۹ قرار داد، افزود: ایران در موج اول کرونا و وارد پیک سوم بیماری شده است. درهمین حال به گزارش عصر ایران، براساس آمار رسمی ۵۰ درصد متوفیان کرونایی در سایت بهشت زهرای شهرداری تهران پذیرش شدند. در همین راستا، مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: ۸۲ درصد فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا یک تا چهار بیماری زمینه‌ای دارند.

فوت ۲۵۴ نفر دیگر

همزمان سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۴۱۰۸ مورد جدید کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ساعت منتهی به روز گذشته خبر داد و گفت که یک هزار و ۹۴۹ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۴ تن از هموطنان به‌دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۹ هزار و ۷۰ نفر رسید. وی افزود: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور هم به ۵۰۸ هزار و ۳۸۹ نفر رسیده است.