صعود خزنده کرونا

بستری بیش از ۵۰ درصد مبتلایان جدید

براساس آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز گذشته (سه‌شنبه) دو هزار و ۳۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که از این میان، هزار و ۲۲۶ نفر نیز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شدند. این به معنای آن است که بیش از نیمی از مبتلایان جدید (۵۳ درصد) نیازمند بستری شدن در بیمارستان‌ها بوده‌اند. در عین حال، علاوه بر مبتلایان جدید بستری شده، ۳۷۱۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ همچنان در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

بنابر آمار رسمی وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران تا ظهر دیروز، ۳۹۱ هزار و ۱۱۲ نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.

ازسوی دیگر، در بازه زمانی ۲۴ ساعته منتهی به روز سه‌شنبه، ۱۳۹ نفر از مبتلایان به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. این رقم نیز از خیز آرام مرگ و میر کرونایی در کشور در کنار روند صعودی ابتلا حکایت دارد.

با جان باختن این تعداد از مبتلایان در شبانه‌روز گذشته، شمار قربانیان کرونا در ایران از ابتدای اسفندماه تا ظهر دیروز، به ۲۲ هزار و ۵۴۲ نفر رسید.

۲۸ استان در وضعیت قرمز یا هشدار

از سوی دیگر، گزارش رسمی وزارت بهداشت حاکی از تداوم وضعیت قرمز یا هشدار در ۲۸ استان کشور است. بیش از یک ماه است که تعداد استان‌های درگیر با ویروس کرونا به همین میزان باقی مانده است. براساس اعلام روز گذشته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، همچنان ۱۳ استان در وضعیت قرمز و ۱۵ استان در وضعیت هشدار قرار دارند. استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز  و استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار به سر می‌برند.

پیش‌بینی افزایش ابتلا با بازگشایی مدارس

گرچه موضوع درگیری ۲۸ استان کشور با ویروس کرونا به خودی خود یکی از مهم‌ترین مسائلی است که دولت و مردم با آن روبه‌رو هستند، اما آنچه بر نگرانی‌ها افزوده، بازگشایی مدارس و تاکید دولتی‌ها بر آموزش حضوری است. درحالی که آمار رسمی، موید پیش‌بینی‌ها و احتمالاتی است که درباره افزایش شمار مبتلایان و مرگ و میر کرونایی، حدود دو هفته پس از تعطیلات منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی است، آموزش حضوری دانش‌آموزان بر خلاف آنچه در شیوه‌نامه ابلاغی وزارت آموزش و پرورش آمده بود نیز نگرانی‌ها را افزایش داده است.

براساس شیوه‌نامه ابلاغی این وزارتخانه که ۲۵ مردادماه منتشر شده بود، «فعالیت‌های آموزشی و تربیتی در مناطق با وضعیت قرمز» باید «به‌صورت مجازی در سامانه شاد یا با استفاده از سایر روش‌های متناسب در تمام‌ روزهای هفته» انجام می‌شد، اما وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که اصل با آموزش حضوری است هر چند که دانش‌آموزان می‌توانند یکی از دو روش آموزش حضوری یا مجازی را انتخاب کنند.

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری روز گذشته در گفت‌و‌گویی ضمن اعلام آنکه  میزان ابتلا به کرونا بیشتر خواهد شد، از والدین خواسته است که از حضور دانش‌آموزان در مدارس پرهیز کنند.

او توضیح داد: همیشه شروع اپیدمی بیماری‌های ویروسی مثل آنفلوآنزا از مدارس آغاز می‌شود و در مورد کرونا و سایر بیماری‌های ویروسی دیگر هم غیر از این نیست، از همین رو نباید تجمعی در مدارس شکل بگیرد تا بچه‌ها این ویروس را به سایر افراد انتقال دهند.

طبرسی با تاکید بر خودداری دانش‌آموزان از حضور در مدارس به منظور جلوگیری از شکل‌گیری تجمع بیان افزود: در واقع ما ترسی از بچه‌ها نداریم، چون اگر درگیر این بیماری شوند بخش عمده‌ آنها به اندازه‌ یک سرماخوردگی و تب بعد از چند روز خوب می‌شوند، اما موضوع مهم این است که کودکان وقتی به خانه می‌روند، این ویروس را منتقل می‌کنند و دقیقا این جزو خطرهای بازگشایی مدارس است.

انحراف از شیوه آموزش در دوره کرونا

با وجود همه نگرانی‌ها از سوی خانواده‌ها و همچنین جامعه پزشکی، دولتی‌ها از اصالت آموزش حضوری حتی در زمان کرونا سخن می‌گویند. آنها گرچه رسما اعلام کرده‌اند که دانش‌آموزان می‌توانند یکی از دو روش آموزش حضوری یا مجازی را انتخاب کنند اما موضوع آن است که سیاست اجرایی از سوی وزارت آموزش و پرورش در تناقض با شیوه‌نامه ابلاغی آموزش در دوران کرونا است. در واقع دولتی‌ها بر خلاف این شیوه نامه که مبنا را بر سه وضعیت کرونایی قرمز، زرد و سفید در مناطق کشور گذاشته بود و آموزش حضوری در مناطق قرمز را ممنوع کرده بود، برای همه نقاط کشور، روش آموزشی مناطق زرد را در نظر گرفتند و از همزمانی روش آموزش حضوری و مجازی سخن می‌گویند. موضوعی که دیروز هم از سوی یک مقام دولتی دیگر تکرار شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری که دیروز از برخی مدارس منطقه ۱۰ تهران بازدید می‌کرد، با تاکید بر اینکه  اجباری برای آموزش حضوری وجود ندارد، گفت: خانواده‌ها مخیر هستند، روش‌های مختلفی که پیش روی آنها قرار گرفته نظیر استفاده از فضای مجازی، برنامه‌های صدا و سیما و آموزش حضوری هرکدام که برایشان اطمینان بخش است، انتخاب کنند تا هم دغدغه‌ای برای سلامت دانش‌آموزان وجود نداشته باشد و هم برنامه‌های آموزش و تعلیم و تربیت به خوبی در کشور اجرا شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری نیز به «تاکید ویژه وزارت آموزش و پرورش» بر «آموزش حضوری» اذعان کرد. آنچه جهانگیری به عنوان دلیل این اصرار وزارت آموزش و پرورش مطرح کرده آن است که «در مدارس که بزرگ‌ترین کانون اجتماعی ـ آموزشی هستند، علاوه بر تعلیم و تربیت، روابط اجتماعی و دیگر آموزش‌ها ارائه می‌شود و این آموزش‌ها هر چه زنده‌تر باشد، مفیدتر خواهد بود.»

او اما تنها مقام دولتی نبود که دیروز بر این موضوع تاکید کرد؛ علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در نشست خبری خود با خبرنگاران، گفت که دولت باید هم امر سلامت را پیش ببرد و هم مراقبت از جان فرزندان را در صدر اولویت‌ها قرار دهد و هم امر آموزش تعطیل نشود. او نیز تاکید کرد که هیچ اجباری برای حضور وجود نخواهد داشت و دولت خود را مکلف می‌کند ترتیبی اتخاذ کند که هیچ دانش‌آموزی دچار عقب‌ماندگی تحصیلی نشود.

دولتی‌ها در حالی چند روز پس از بازگشایی مدارس، از نبود اجبار برای حضور دانش‌آموزان در مدارس سخن گفتند که مشاهدات میدانی در همان روز نخست بازگشایی، از استقبال سرد خانواده‌ها برای راهی کردن فرزندانشان به مدارس حکایت داشت. موضوعی که به همراه هشدارهای جامعه پزشکی، به نظر دولتی‌ها را بر آن داشت تا اندکی از موضع خود کوتاه بیایند و با وجود آنکه ۱۵ شهریورماه از اصل بودن آموزش حضوری سخن می‌گفتند، در روزهای بعد، از نبود اجبار برای حضور دانش‌آموزان در مدارس سخن بگویند. البته دولتی‌ها گرچه بر اختیار والدین برای انتخاب یکی از دو روش آموزش حضوری یا مجازی تاکید دارند اما وزیر آموزش و پرورش دو روز پیش مدعی شد که بنابر تحقیق میدانی این وزارتخانه، ۵۰ درصد دانش‌آموزان آموزش حضوری را انتخاب کردند؛ موضوعی که به نظر با واقعیت فاصله دارد.