هشدار وزیر بهداشت درباره عادی انگاری کرونا

او دیروز در حاشیه برنامه کشوری‌شدن طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» به عادی‌انگاری این ویروس از سوی برخی مسوولان و فشار برای برخی بازگشایی‌ها نیز انتقاد کرد و هشدار داد: با این روالی که اکنون می‌بینم، ما دقیقه ۹۰ از گوشه‌های زمین گل خواهیم خورد. به گزارش «ایسنا» نمکی در ادامه به انتقاد از رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی در سفرهای هوایی پرداخت و گفت: من به مشهد مقدس مشرف شدم و واقعا در رفت و برگشت صحنه‌های غم‌انگیزی دیدم. در هواپیمایی سوار شدم که مردم نزدیک به هم نشسته بودند، گرچه ماسک را همکاران پرواز می‌دادند، اما از آنجایی که یک ربع تا پرواز طول کشید، ماسک‌ها را برمی‌داشتند و در فضایی دم کرده با یکدیگر صحبت می‌کردند. هرکسی از سرزمینی آمده بود. این موضوع من را به‌عنوان وزیر بهداشت که بعد از سه ماه، اولین سفرم را می‌رفتم و شما رسانه‌ها می‌دانید که طی این چند ماه ما چه کشیدیم تا غول پریشان و وحشی را مهار کردیم، تمام روح و روان‌مان گرفته شد. تمام این وضعیت به روح و روان من مانند شلاق بود که این چگونه نشستن و فاصله‌گذاری است. در صحن حرم‌ مطهر هم به نحوه دیگری غصه خوردیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: متاسفانه دو اتفاق بد در حال وقوع است؛ یکی اینکه مردم فکر می‌کنند که کرونا تمام شده است. این یک پیام منفی هم دارد و آن اینکه مردم نمی‌دانند که کرونا می‌تواند به همین راحتی بازگردد. نمکی تاکید کرد: متاسفانه برخی مسوولان هم تصور کرده‌اند که کرونا تمام‌شده و همواره به من فشار می‌آورند که اینجا و آنجا را باز کنیم. آقایی از فلان ستاد یا فلان وزارتخانه باورشان شده که همه چیز عادی‌ است، همه جا را راه‌بیندازیم. فلان لیگ را راه بیندازیم و...؛ اینطور نیست، کرونا نه‌تنها تمام نشده، بلکه هر لحظه ممکن است دچار پیک خطرناک شویم.

 ۵۰ درصد مرگ‌ومیرها در ۳ استان

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه اکنون در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و هرمزگان گرفتار پیک هستیم، گفت: ما مرگ‌ها را به زیر ۳۰درصد کاهش داده بودیم و این یعنی واقعا نفس‌مان گرفته شد تا این اتفاق افتاد؛ آن هم در اوج تحریم؛ اما دیروز ۵۰ درصد از مرگ‌هایمان برای سه استان بود. نمکی بازهم به انتقاد از رفتار مردم در برخی نقاط پرداخت و گفت: هرچه از مردم خواهش کردیم که عروسی و عزا برگزار نکنید، اما گوش نکردند و در استانی مانند خوزستان‌ همه مراسم‌ها را برگزار کردند و قبیله‌ای آمدند و رفتند و روبوسی و هلهله کردند، اما ما می‌دانستیم که این یک زنگ خطر است برای شیون‌های آینده. هرچه هم گفتیم متاسفانه کسی گوش نکرد. وزیر بهداشت از مردم خواست که کمی به او و همکارانش و به جان خودشان رحم کنند، فاصله‌گذاری را جدی بگیرند و استفاده از ماسک را هم همین‌طور.

 کرونا چموش‌تر شده است

نمکی در ادامه به تهران اشاره کرد و گفت: در تهران علائمی از افزایش را به ما گزارش می‌کنند. وزیر بهداشت با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر ضعیف‌تر و آرام‌تر شدن فعالیت کرونا، گفت: این ویروس نه‌تنها آرام‌تر و نجیب‌تر نشده، بلکه به مراتب نانجیب‌تر شده است. ما در خوزستان می‌بینیم که جوان از بین می‌رود. در سیستان و بلوچستان افراد ۳۲ ساله و ۴۰ ساله را از دست دادیم. سه روز پیش در بندرعباس پرستار ۴۲ ساله ما فوت کرد که هیچ بیماری زمینه‌ای هم نداشت. بنابراین ویروس نه‌تنها آرام نشده بلکه یک چهره چموش‌تری را هم در برخی جاها از خودش بروز می‌دهد. وزیر بهداشت با اشاره به برخی نگرانی‌ها از بازگشایی صحن حرم مطهر رضوی و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی جهت مقابله با کرونا و با بیان اینکه دخالتی در ساعات بازگشایی صحن حرم مطهر رضوی نخواهیم کرد، گفت: تنها چیزی که می‌خواهیم رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی و عدم برگزاری تجمعات و مراسم است. البته بعد از ۱۰ روز دوباره شرایط را ارزیابی می‌کنیم.  نمکی همچنین گفت: در مورد نماز جماعت و جمعه، قرار ما بر این شد که بتوانیم در سایر شهرها، نماز جمعه را با رعایت پروتکل‌های خاص در شهرهای وضعیت زرد با دو اولویت حضور افراد کمتر از ۶۰ سال و فاصله‌گذاری، برپا کنیم. دلیلی ندارد که افراد بیشتر از ۶۰ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای در امر مستحب نمازجمعه، حاضر شوند. بنابراین نباید به‌خاطر یک امر مستحب، واجب دیگری یعنی صیانت از تندرستی را فدا کنیم.

 موج دوم کرونا در ۵ استان

از سوی دیگر مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی هم نسبت به ریختن ترس مردم از کرونا ابراز نگرانی کرد. او در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه به نظر می‌رسد که ترس مردم از کرونا ریخته است و نسبت به قبل کمتر مسائل بهداشتی فردی و اجتماعی را رعایت می‌کنند، گفت: در حال‌حاضر در خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و هرمزگان موج دوم اپیدمی در حال جریان است. در تهران نیز موج دوم به‌صورت بسیار آهسته پیش می‌رود و در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی، منتظر موج سوم هم هستیم.

 وضعیت تهران

همچنین علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران نیز خستگی شهروندان از اجرای پروتکل‌های بهداشتی را نگران‌کننده‌ترین خطر استمرار اپیدمی عنوان کرد و گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد در پایتخت کرونا پایان نیافته و خطر آن باید جدی‌تر تلقی شود. در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۱ بیمار در بخش‌های عادی مراکز درمانی استان تهران به‌عنوان موارد قطعی جدید ابتلا به کرونا و ۷۲ بیمار نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند که این آمار نسبت به روز گذشته افزایش مختصری داشته است و مجموع بیماران جدید نسبت به روز قبل ۳/ ۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 افزایش موارد کرونا در کشور

از سوی دیگر تنها ۵ استان نیستند که روند افزایشی را نشان می‌دهند؛ آمارهای کلی نیز از افزایش دوباره مبتلایان جدید و حتی جان‌باختگان حکایت دارد. کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی دو هزار و ۹۷۹ مورد جدید کووید-۱۹ در کشور طی بازه ۲۴ ساعته یکشنبه تا د‌وشنبه خبر داد. به این ترتیب مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۱۵۴ هزار و ۴۴۵ نفر رسید. جهانپور همچنین با اشاره به افزایش نسبی در فوتی‌های کرونا نسبت به روزهای گذشته، گفت: متاسفانه در طول این۲۴ ساعت، ۸۱ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. بنابر این مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۸۷۸ نفر رسید. البته سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که تاکنون ۱۲۱ هزار و ۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و در عین حال دو هزار و ۵۷۸ نفر از مبتلایان در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.