تکرار ادعا‌های سعودی علیه ایران

به گزارش «ایسنا» به نقل از العربیه، فیصل بن فرحان، وزیرخارجه عربستان با طرح ادعاهای بی‌اساس از جامعه بین‌المللی خواست که به مسوولیت‌های خود در قبال «تخلفات ایران از قطعنامه‌های بین‌المللی و به‌ویژه برجام» عمل کند. فیصل بن فرحان در مراسمی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مناسبت روز جهانی نابودی کامل تسلیحات هسته‌ای برگزار کرد، همچنین گفت: «عربستان توافق برجام را مانع بازدارنده‌ای در مقابل اهداف هسته‌ای ایران نمی‌داند.» به گزارش «ایسنا» ادعاهای وزیرخارجه سعودی درحالی بیان می‌شود که خود این کشور، فعالیت‌هایی را به شکل مخفیانه برای غنی‌سازی اورانیوم آغاز کرده است. به گزارش خبر‌آنلاین، روز ۲۸ شهریور نیز کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران با اعلام نگرانی از عدم اجرای کامل موافقت‌نامه جامع پادمان توسط عربستان سعودی و سکوت کسانی که همیشه در مورد حفظ یکپارچگی رژیم پادمان ابراز نگرانی می‌کنند، گفته بود: «به‌رغم درخواست‌های مکرر آژانس، تا زمانی که ریاض «پروتکل مقادیر کوچک» فعلی خود را لغو نکند، ابزارهای ضروری راستی‌آزمایی برای اجرای ماموریت آژانس فراهم نمی‌شود.»

غریب‌آبادی با اعلام اینکه داشتن «موافقت‌نامه پادمانی ویژه» با آژانس از سوی عربستان درحال تبدیل شدن به یک تاکتیک شناخته‌شده برای طفره رفتن از اجرای کامل و قابل راستی‌آزمایی تعهداتی که برای اطمینان جامعه بین‌المللی در مورد صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای لازم است، هشدار داد که تاریخ درحال تکرار شدن است و عربستان همان مسیری را می‌رود که رژیم اسرائیل طی کرد که براساس آن وانمود می‌کند به هیچ تعهدی ملزم نمی‌باشد، زیرا عضو ان‌پی‌تی نیست. او همچنین اضافه کرده‌بود: «آژانس باید از ریاض بخواهد فوری موافقت‌نامه جامع پادمان را به‌طور کامل اجرا کند.» غریب‌آبادی همچنین از کشورهای عضو آژانس که همکاری با عربستان سعودی را انتخاب کرده‌اند، خواسته‌بود تا ضمن هوشیاری در این خصوص، کاملا به تعهدات مربوطه خود تحت رژیم پادمان آژانس احترام بگذارند و اطمینان حاصل کنند که ابزارهای پادمانی لازم توسط عربستان سعودی قبل از انتقال هرگونه فناوری، مواد و تجهیزات هسته‌ای، فراهم شده‌اند. کابینه رژیم سعودی با ذکر ادعاهای تکراری در قبال ایران، خواستار اتخاذ موضعی قاطع در قبال برنامه هسته‌ای تهران شد.

پیش‌تر و در روز چهارشنبه گذشته هم کابینه رژیم سعودی در بیانیه‌ای با ادعای تخلفات ایران در برنامه هسته‌ای از جامعه جهانی خواست تا موضع قاطعی برابر تهران اتخاذ کند. به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «نشنال» به نقل از «خبرگزاری رسمی عربستان» نوشت که کابینه سعودی اوایل روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد، جامعه بین‌المللی باید موضع قاطعی علیه ایران اتخاذ کرده و با نقض مرتبط با برنامه هسته‌ای این کشور برخورد جدی شود. پادشاه عربستان نیز پیش‌تر در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل با بیان ادعاهای تکراری و بی‌پایه و اساس خواستار یافتن راه‌حلی جامع در قبال ایران شد و ادعا کرد که تهران از برجام به‌عنوان پوششی برای تشدید فعالیت‌های توسعه‌طلبانه خود استفاده می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همان روز چهارشنبه هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که طبق توافقی که ماه قبل با ایران حاصل شد، بازرسان این سازمان در دومین مکان مورد نظر برای بازرسی حضور پیدا کرده‌اند.» پیش‌تر «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس اتمی در مصاحبه با شبکه «بی‌بی‌سی» گفته بود اکنون سطحی از همکاری با ایران را به دست آورده‌اند که نیاز بود و بازرسان این سازمان می‌توانند به فعالیت خود در این کشور ادامه دهند. آلمان، انگلیس و فرانسه طی بیانیه‌ای مشترک درباره توافق فعالیت‌های پادمانی ان‌پی‌تی که در نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت شد، از ایران خواستند توضیحات لازم را به آژانس ارائه کند.