تاکید بر جایز نبودن برگزاری مراسم اربعین

به گزارش ایرنا، معاون اول رئیس‌جمهوری، عصر شنبه درتماس تلفنی با آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی، اظهار کرد: امسال به‌دلیل شرایط کرونایی مردم مجبور هستند مراسم اربعین را به شکلی متفاوت از سال‌های گذشته برگزار کنند. جهانگیری همچنین گزارشی از عملکرد دولت در مقابله با تحریم‌ها و مدیریت بیماری کرونا ارائه و خاطرنشان کرد: دولت همواره از سخنان راهگشای مراجع تقلید در مقابله با کرونا استفاده کرده است. آیت‌الله‌العظمی سبحانی نیز در این تماس تلفنی با قدردانی از تلاش‌های دولت، بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم تاکید کرد و گفت: وظیفه همگان است که به دستورالعمل‌های بهداشتی و درمانی به‌صورت جدی توجه کنند. این مرجع تقلید افزود: در شرایط فعلی مرجع اصلی تصمیم‌گیری‌ها، جامعه پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا است و لازم است با تشدید مراقبت‌ها و محدودیت‌ها از افزایش ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری شود. آیت‌الله سبحانی ادامه داد: ‌در شرایط فعلی و به‌دلیل شیوع کرونا حضور در پیاده‌روی اربعین جایز نیست و در این خصوص اطلاعیه‌ای در روزهای آینده صادر خواهم کرد.

تشکر آیت‌الله علوی گرگانی از دولت

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین با آیت‌الله العظمی علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید به‌صورت تلفنی گفت وگو کرد. آیت‌الله علوی گرگانی در این تماس تلفنی از اقدامات و تلاش‌های دولت قدردانی کرد.

گفت‌وگو با نماینده آیت‌الله سیستانی

اسحاق جهانگیری همچنین در تماس تلفنی با آیت‌الله شهرستانی نماینده حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی اظهار کرد: حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی نماد عقلانیت و درایت مرجعیت هستند که امیدواریم با رهنمودهای ایشان و سایر مراجع عظام تقلید بتوانیم بر مشکلات غلبه کنیم. جهانگیری با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر همواره در مراسم راهپیمایی اربعین شرکت کرده‌ام، گفت: امسال به‌دلیل شرایط سخت بیماری کرونا، این توفیق را نداریم و ناچار هستیم مانند سایر مردم به‌دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مراسم اربعین را به شکلی دیگر و بدون حضور در این راهپیمایی برگزار کنیم. آیت‌الله شهرستانی نیز در این تماس تلفنی ضمن قدردانی از تلاش‌های دولت برای مقابله با تحریم‌ها و مدیریت بیماری کرونا اظهار امیدواری کرد: هر چه زودتر شاهد از بین رفتن بیماری کرونا باشیم و بتوانیم توفیق زیارت حرم امام حسین(ع) را پیدا کنیم.

انتقاد آیت‌الله جوادی آملی ازبرخی غفلت‌ها

اسحاق جهانگیری عصر شنبه در تماس تلفنی با آیت‌الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه در شرایط فعلی از یکسو تحریم‌های ظالمانه و از سوی دیگر بیماری کرونا کشور را با مشکل مواجه کرده است، گفت: نتیجه این مشکلات فشار جدی بر مردم است، اما دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا بتواند این مشکلات را مرتفع کند.

به گزارش «ایرنا» آیت‌الله العظمی جوادی آملی نیز در این تماس تلفنی با انتقاد از برخی غفلت‌ها در سال‌های گذشته که منجر به سوء‌استفاده و اختلاس از بیت‌المال شده بود، تصریح کرد: باید نسبت به حقوق مردم و بیت‌المال سخت‌گیری داشته باشیم و در عین حال مسیر را برای فعالیت اقتصادی و کسب و کارهای مردم تسهیل کنیم.

تاکید آیت‌الله صافی گلپایگانی بررفع گرانی‌ها

همچنین معاون اول رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی با آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها فشارها و تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه ملت ایران اعمال کرده‌اند، گفت: هدف آنها فروپاشی اقتصاد ایران بود، اما دولت با برنامه‌ریزی اجازه نداد آنها به اهداف خود دست پیدا کنند و خوشبختانه به فضل الهی اقتصاد کشور همچنان سرپا ایستاده است. آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی نیز در این تماس تلفنی با اشاره به گلایه‌های مردم نسبت به وضعیت معیشتی گفت: گرانی و فشارهای اقتصادی مردم را رنج می‌دهد که لازم است برای کاهش این فشارها برنامه‌ریزی و اقدامات لازم انجام شود. وی با تاکید بر اینکه باید راهکارهایی اجرایی نسبت به حل مشکلات کشور اقدام شود، گفت: حل مشکلات پیش رو نیازمند به کارگیری درایت و راهکارهای عقلانی است که امیدوارم با تلاش و پیگیری مسوولان شاهد حل این مشکلات باشیم. آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی همچنین بر ضرورت توجه مسوولان به گسترش تعامل با دنیا تاکید و خاطرنشان کرد: افزایش تعاملات بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های کشورهای خارجی نیز می‌تواند در حل مشکلات کشور موثر باشد.

تاکید برحل مشکل معیشتی مردم

معاون اول رئیس‌جمهوری، در تماس تلفنی با آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید نیز، با بیان اینکه مردم امروز به‌دلیل شرایط کرونایی و فشار تحریم‌های ظالمانه و ضدانسانی آمریکا در سختی و مشقت هستند، گفت: امروز برای مقابله با مشکلات و عبور از بحران‌های پیش رو نیازمند انسجام و همدلی هستیم. آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی نیز در این تماس تلفنی با تاکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی همگان با توجه به بیماری کرونا، بر ضرورت تلاش برای بهبود وضعیت معیشتی مردم تاکید و خاطرنشان کرد: پس از مساله کرونا، مهم‌ترین موضوع معیشت مردم است که لازم است دولت و مسوولان تمام تلاش خود را برای کمک به اقشار ضعیف جامعه انجام دهند.