بازگشت تعطیلی‌ها به تهران

فعالیت برخی صنوف در پایتخت به مدت ۶ روز تعطیل شد. ساعتی پس از درخواست ستاد مقابله با کرونای کلان‌شهر تهران از استاندار، استانداری تهران اعلام کرد که از تاریخ ۱۲ تا ۱۸ مهرماه مراکز و فعالیت‌های مختلف در استان تهران ممنوع است. روز گذشته فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت در نامه‌ای خطاب به استاندار تهران، خواستار تعطیلی یک هفته‌ای پایتخت شده بود. وضعیت کرونایی تهران به نحوی است که مقام‌های وزارت بهداشت رسما از صعود نگران‌کننده آمار ابتلا و فوتی‌های کرونایی در این شهر خبر می‌دهند و درباره خطر افزایش فوتی‌ها در پایتخت نیز صراحتا هشدار داده‌اند.

کدام مراکز تعطیل شدند؟

این وضعیت استانداری را بر آن داشت تا به اعمال تعطیلی برخی صنوف و مراکز مبادرت کند. بنابر آنچه حمیدرضا گودرزی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران روز گذشته درباره اجرای محدودیت‌های کرونایی اظهار کرد، تمامی دستگاه‌های اجرایی ملی، استانی و نهادهای عمومی غیردولتی از جمله شهرداری‌های مستقر در استان موظف شده‌اند که تمامی مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا را مبنی بر اعمال محدودیت‌های مجدد از ۱۲ تا ۱۸ مهر ماه اجرا کنند.

بنابر این اطلاعیه «دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سرا‌ها و سایر آموزشگاه‌ها»، «کتابخانه‌ها»، «مساجد و مصلی‌ها»، «سینماها، تئاترها و مراکز مشابه»، «موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها»، «تالار‌های پذیرایی»، «آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی»، «برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی»، «همایش‌ها»، «باشگاه‌های ورزشی، ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه»، «کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها»، «باغ‌وحش‌ها و شهربازی‌ها»، «مراکز تفریحی آبی، استخر‌های سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی» و «نماز جمعه» تعطیل است.

البته تهران در وضعیت وخیم کرونایی تنها نیست و سایر مناطق کشور نیز با گذشت بیش از هفت ماه از اعلام رسمی شیوع این ویروس در ایران، در گرداب ابتلا و مرگ کرونایی گرفتارند و آخرین گزارش رسمی وزارت بهداشت هم نشان می‌دهد که بار دیگر ۲۶ استان در وضعیت قرمز کرونایی گرفتار شده و ۴ استان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. این وضعیت برخی استان‌ها را به تعطیلی کشانده و در ادامه این وضعیت، مسوولان پایتخت نیز خواستار تعطیلی یک هفته‌ای تهران شدند؛ موضوعی که از منظر ستاد کرونای کلان‌شهر تهران ضروری بوده و استانداری تهران نیز با آن موافقت کرد.

۵ برابر شدن مبتلایان در تهران

وضعیت تهران در مواجهه با کرونا باردیگر آنچنان به وخامت گراییده که پیش‌بینی‌ها از افزایش ۳ تا ۵ برابری آمار مبتلایان در پایتخت در صورت تداوم وضعیت فعلی حکایت دارد. دیروز علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران گفت: اگر در تهران وضعیت به همین منوال ادامه و سیر تصاعدی بیماری افزایش یابد، باید منتظر افزایش ۳ تا ۵ برابری آمار مبتلایان و ۵/ ۱ تا ۳ درصدی میزان مرگ و میر باشیم. به گزارش خبرگزاری فارس، زالی با اشاره به حساسیت‌زدایی مردم و کمرنگ‌تر شدن همراهی و حضور برخی از دستگاه‌ها و سازمان‌ها در موج‌های دوم و سوم کرونا گفت: در بازگشایی‌های مشاغل در واقع شاهد رهاسازی بودیم که افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها را در پی داشته و متاسفانه از زمان بستری فرد در بیمارستان تا فوتش کمتر از ۴۸ ساعت به طول انجامیده است.

خطر افزایش فوتی‌ها در پایتخت

علاوه بر زالی که با استناد به مطالعات انجام شده از پیش‌بینی‌هایی مبنی بر افزایش ۳ برابری مرگ کرونایی در صورت تداوم وضعیت فعلی خبر داد، سخنگوی وزارت بهداشت نیز درباره خطر افزایش فوتی‌ها در پایتخت هشدار داد.

سیما سادات لاری روز گذشته با بیان اینکه طبق آخرین اطلاعات دریافتی، بروز موارد مثبت بستری در استان تهران بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: شیب صعودی موارد ابتلا و بستری در استان تهران به شکل نگران‌کننده‌ای در حال امتداد است و مطمئنا در صورت تداوم این روند افزایشی، شاهد بالا رفتن موارد مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ در این استان طی هفته‌های آتی خواهیم بود. وی درباره وضعیت کرونا در استان تهران گفت: پس از گذر از خیز اول بیماری در اسفند سال گذشته و خیز دوم در تیر ماه سال‌جاری در استان تهران، از اوایل شهریور ماه نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه در این استان مجددا روند صعودی به خود گرفته و شیب صعودی موارد ابتلا و بستری در استان تهران به شکل نگران‌کننده‌ای در حال امتداد است. او افزود: در حال حاضر شهرستان‌های تهران، پیشوا، دماوند، ری، شمیرانات، شهریار، فیروزکوه و ورامین در وضعیت قرمز و شهرستان‌های رباط‌کریم و پاکدشت در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند. لاری ادامه داد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان تهران ۴۶ درصد گزارش شده که پایین‌تر از میانگین کشوری است. همچنین طبق بررسی‌های صورت گرفته، استفاده از ماسک توسط مردم استان تهران در مراکز و اماکن عمومی ۵۹ درصد و در وسایل نقلیه عمومی ۵۰ درصد است. همچنین میزان استفاده از ماسک توسط کارمندان ادارات و بانک‌ها ۴/ ۷۹ درصد و صنوف و صنایع ۴۵ درصد گزارش شده که میزان استفاده در این دو گروه یاد شده در استان، پایین‌تر از میانگین کشوری است.

بیش از ۴ هزار بستری کرونایی در تهران

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، طبق آخرین اطلاعات دریافتی، بروز موارد مثبت بستری در استان تهران بالاتر از میانگین کشوری است و در حال حاضر تعداد ۴۶۰۵ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان تهران بستری هستند که تعداد ۹۱۲ نفر از این بیماران به‌دلیل شرایط بالینی نامناسب در بخش مراقبت‌های ویژه حضور دارند.

آخرین آمار کشوری

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز گذشته، ۳ هزار و ۵۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و از این میان، هزار و ۴۰۱ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند. به این ترتیب بنابر آمارهای رسمی، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۴۶۸ هزار و ۱۱۹ نفر رسیده است. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین تعداد جان‌باختگان کرونایی در این بازه ۲۴ ساعته را ۱۷۹ نفر اعلام کرد و با این حساب، شمار جان‌باختگان بیماری کووید-۱۹ در کشور به ۲۶ هزار و ۷۴۶ نفر رسید. به گفته لاری ۴۱۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

۳۰ استان در وضعیت قرمز و هشدار

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد که ۲۶ استان تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و ۴ استان کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار به سر می‌برند.

میانگین سن فوت؛ ۶۹ سال

از سوی دیگر، روز گذشته مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که میانگین سن فوت بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های تامین اجتماعی ۶۹ سال است. ابوالفضل آفریده در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: بیش از ۷۷ درصد از مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا مربوط به سالمندان بالای ۶۰ سال است که ۵۷ درصد را مردان و ۴۳ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.