این همان نتیجه‌ای است که هفته دوم شهریورماه، برای وضعیت کرونایی هفته پایانی شهریور و همچنین مهرماه پیش‌بینی می‌شد. عمده‌ترین دلایلی که می‌توان برای خیز دوباره کرونا که وزارت بهداشت آن را «آغاز موج سوم کرونا در ایران» خوانده، برشمرد؛ «تعطیلات منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی و فعالیت هیات‌ها و همچنین افزایش چشمگیر سفرهای مردم»، «بازگشایی مدارس در ۱۵ شهریورماه و تاکید وزارت آموزش و پرورش بر اولویت آموزش حضوری» و همچنین «افزایش بی‌تفاوتی بخشی از مردم نسبت به اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی» است.

گرچه دولتی‌ها تاکیدی بر دو عامل نخست و اثر آن بر روند افزایشی ابتلا و مرگ کرونایی در موج سوم این بیماری در کشور ندارند اما از سهل‌انگاری در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی به‌عنوان عامل اصلی روند افزایشی این روزها سخن می‌گویند.  گواه این مدعا اظهارات سعید نمکی، وزیر بهداشت در همایش «پویش سلامت» است که «عدم‌رعایت پروتکل‌ها را علت برافروخته شدن شعله‌های جدید آتش کرونا در اقصی نقاط کشور» اعلام کرد و گفت: «اگر ۹۰ درصد مردم رعایت کنند، آن ۱۰ درصد که رعایت نمی‌کنند، همه چیز را زیر سوال می‌برند.» در همین حال، مقامات این وزارتخانه بار دیگر نسبت به روند نزولی استفاده از ماسک و عمل به پروتکل‌های بهداشتی هشدار داده‌اند. دیروز سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به روند نزولی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، هشدار داد که هرگونه عادی‌انگاری شرایط و سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند زمینه را جهت شیوع گسترده بیماری در کشور فراهم کند. سیما سادات‌لاری تاکید کرد که همزمان با این روند کاهشی، شاهد افزایش روند موارد ابتلا و بستری روزانه در اغلب استان‌های کشور هستیم.

آخرین آمار

آنچه دولتی‌ها را به گلایه واداشته، روند افزایشی ابتلا و مرگ و میر از یک‌سو و فرسوده شدن کادر درمان در ۷ ماه شیوع ویروس کرونا در ایران از سوی دیگر است. بنابر آخرین گزارش آماری سخنگوی وزارت بهداشت ۳ هزار و ۷۱۲ مبتلای جدید در ۲۴ ساعت منتهی به ‌روز گذشته (سه‌شنبه) شناسایی شدند که یک هزار و ۸۱۷ نفر از آنها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شدند. این ارقام نشان می‌دهد که نسبت بستری به ابتلا در ۲۴ ساعت یاد شده حدود ۴۹ درصد بوده و هم‌اکنون ۳ هزار و ۹۲۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

۲۴ استان قرمز

وضعیتی که وزیر بهداشت آن را «برافروخته شدن شعله‌های جدید آتش کرونا در کشور» توصیف کرده، علاوه بر تعداد روزانه مبتلایان و جان‌باختگان کرونایی، در تعداد استان‌هایی که در وضعیت قرمز این بیماری گرفتار شده‌اند نیز مشهود است. گرچه در دو هفته نخست شهریور به قبل، معمولا ۲۴ استان کشور در وضعیت قرمز و وضعیت هشدار (نارنجی) قرار داشتند اما حالا وضعیت به نحوی است که ۲۴ استان رسما در وضعیت قرمز به سر می‌برند. طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و تعداد استان‌های در وضعیت هشدار، ۵ استان است ازجمله کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان.

پروتکل‌های مدارس

همچنان که گفته شد، مقامات دولتی در دو هفته‌ای که از بازگشایی مدارس گذشت، این موضوع را در جرگه عوامل موثر در افزایش آمار ابتلا و مرگ کرونایی قرار نداده‌اند. وزارت بهداشت هم پروتکل‌های جدیدی برای مدارس اعلام کرده است. در این باره می‌توان به اظهارات روز گذشته علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت اشاره کرد که گفت: اگر رعایت پروتکل‌ها در یک مدرسه کمتر از ۵۰ درصد باشد، آن مدرسه باید تا زمان رفع مشکل به مدت یک هفته تعطیل شود. وی ادامه داد: از طرفی مدارسی هستند که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آنها حدود ۷۰ درصد است و ۳۰ درصد مشکل دارند که به آنها اخطار داده شده و فرصت برای رفع مشکل هم داده می‌شود.  او اکثر مشکلات بهداشتی مدارس را مربوط به مشکل در سیستم آبخوری و دستشویی‌ها و تهویه دانست و تاکید کرد: مشکلات دیگری شامل تجمع در ورود و خروج یا هنگام زنگ تفریح هم وجود دارد.  معاون بهداشت وزیر بهداشت همچنین گفت: در برخی شهرستان‌ها که روند بیماری کووید-۱۹ شدیدتر است، اگر یک نفر در یک کلاس مبتلا به کرونا شود، آن کلاس حتما باید برای دو هفته تعطیل شود. زیرا باید وضعیت بقیه دانش‌آموزان کنترل شده و غیرحضوری در کلاس شرکت کنند. اگر علائمی نداشتند، از هفته سوم دوباره می‌توانند حضوری سر کلاس حاضر شوند.