البته بنابر تاکید وزارت بهداشت، برگزاری آیین‌های محرم امسال بدون رعایت پروتکل‌ها می‌تواند فاجعه‌آفرین شود. همین موضوع سبب شده که وزیر بهداشت دیروز در جلسه ستاد محرم از دست‌اندکاران مراسم محرم امسال بخواهد که «نگذارید برخی بگویند عاشورا و تاسوعا عامل شیوع کرونا شد.» او تاکید کرد: «تردید ندارم رعایت پروتکل‌ها به دست مدیران هیات‌های مذهبی اجرا می‌شود و نظارت کافی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت خواهد گرفت تا محرمی باعظمت و باشکوه در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم.» البته دیروز کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد که با همکاری حوزه‌های سیاسی و امنیتی، ناقضان احتمالی پروتکل‌های بهداشتی در ماه محرم شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

هشدار درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

مراسم محرم در حالی امسال قرار است با آنچه پروتکل‌های بهداشتی خوانده می‌شود برگزار شود که بسیاری از تجمعات ازجمله برگزاری کنکور سراسری برای یک ماه دیگر به تعویق افتاده است. همچنین بسیاری از مسوولان درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به‌صورت حضوری هشدار می‌دهند و آن را مخاطره‌آمیز می‌خوانند.

برای نمونه می‌توان به اظهارات علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلان‌شهر تهران در گفت‌وگو با «ایرنا» اشاره کرد که با بیان اینکه مدیریت کرونا در مدارس امکان‌پذیر نیست، گفت: بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها از سال تحصیلی جدید مخاطره‌آمیز است. زالی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در صورت بازگشایی مدارس، آرایش استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی به شدت تغییر کند. بخش مهمی از تردد در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به ترددهای تحصیلی و آموزشی تخصیص پیدا می‌کند. در صورت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها تعداد زیادی از افرادی که اکنون به محل کار نمی‌روند باید به محل کار بروند و باز هم بار تردد بیشتر می‌شود؛ بنابراین تا زمانی که به‌صورت قطعی وضعیت بحرانی فعلی را به یک شرایط باثبات و پایدار تبدیل نکرده‌ایم هر گونه تصمیم‌گیری برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اقدام زودرسی است و می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد. باید با منطق بیشتر و توجه به نظرات کارشناسی با این موضوع برخورد کرد. او همچنین بر خستگی تیم درمانی کشور تاکید کرد و گفت: ۶ ماه از اپیدمی کرونا گذشته است، تیم درمانی در بیمارستان‌ها تحت فشار سنگین کاری هستند.

ابتلای روزانه بیش از دو هزار ایرانی

با این حال دولت و در راس آن رئیس‌جمهوری بارها در سخنرانی‌های خود بر برگزاری مراسم محرم امسال تاکید کرده‌اند. این تاکید در حالی مطرح می‌شود که با وجود گذشت بیش از یک ماه از اجباری شدن ماسک و همچنین اعمال محدودیت‌ها در کشور، همچنان روند ابتلا مانند یک ماه گذشته است. آخرین گزارش آماری وزارت بهداشت حاکی از آن است که در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز (سه‌شنبه) دو هزار و ۳۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از میان آنها هزار و ۲۶۹ مورد در بیمارستان‌ها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور از ۶ ماه گذشته تا دیروز به رقم ۳۳۱ هزار و ۱۸۹ نفر، آن هم بنابر آمار رسمی رسیده است. همچنین در همین ۲۴ ساعت ۱۸۴ نفر در کشور بر اثر ابتلا به این بیماری جان ‌باختند که با احتساب آن، تعداد قربانیان این بیماری در ایران به ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر رسید. بنابر اعلام سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، ۳۹۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. البته دیروز ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت در آماری کلی، از کاهش ۲۵ درصدی موارد بستری در کشور خبر داد و در عین حال تاکید کرد که سرعت انتقال کرونا به ۳ تا ۹ برابر افزایش یافته است.