پاسخ به ادعای فعال‌سازی ماشه

به دنبال خروج یک طرفه آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ و تلاش‌های ناکام این کشور برای از بین بردن توافق هسته‌ای مقامات کاخ سفید همزمان با سررسید پایان منع خرید تسلیحات نظامی ایران، از سال گذشته اقدام به ارائه طرح‌هایی برای ادامه تحریم تسلیحاتی ایران کرده‌اند. براساس مفاد توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، تحریم‌های تسلیحاتی ایران در اواسط اکتبر ۲۰۲۰ (اواخر مهر ماه ۹۹) به پایان می‌رسد. با این حال آمریکا خواستار تمدید این تحریم است درخواستی که اوایل شهریورماه باعنوان طرح بازگشت تحریم‌ها و فعال کردن مکانیزم ماشه به شورای امنیت ارائه کرد، ولی ۱۳ عضو از ۱۵ عضو این شورا در نامه‌هایی مخالفت خود را با این اقدام اعلام کردند و در نهایت این طرح در شورای امنیت رای نیاورد. با این حال مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که از روز ۲۰ سپتامبر (روز یکشنبه آینده) این تحریم‌ها به‌طور خودکار فعال خواهد شد. البته کشورهای باقی مانده در برجام این تفسیر واشنگتن را رد کرده‌ و اعلام کرده‌اند که به دلیل خروج آمریکا از برجام این کشور قادر به فعال کردن مکانیزم ماشه نخواهد بود. هدف آمریکا از فعال‌سازی مکانیزم ماشه ممانعت ایران از خرید تانک‌های چینی و سامانه‌های دفاع هوایی روسی همزمان با پایان تحریم تسلیحاتی تهران است.

درهمین ارتباط روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت در واکنش به تلاش‌های آمریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه با اشاره به چهلمین سالگرد دفاع مقدس و سختی‌های مردم ایران گفت: مردم توانستند مقابل مدرن‌ترین سلاح‌های آنان به پیروزی برسند در حالی که ما در طول ۸ سال دفاع مقدس حتی یک سلاح معمولی متوسط را نتوانستیم خریداری کنیم.

به گزارش «ایرنا» روحانی افزود: البته برخی اقلام تسلیحاتی را از برخی خریداری کردیم که بعد در داخل خودکفا شدیم، اما کسی سلاح یا تجهیزاتی به ما نداد. اروپا، آمریکا و شوروی، شرق و غرب و تقریبا دنیای عرب آن روز همه پشت ظالم و متجاوز رفتند و ملت ما با مقاومت، صبوری و ایستادگی برابر این تجاوز دلاورانه ایستاد و به پیروزی رسید. رئیس‌جمهوری افزود: آمریکایی‌ها در پی آن بودند که در این توطئه در نخستین گام ما را به فروپاشی اقتصادی برسانند. آنان فکرشان این بود که در خرداد و تیر به این فروپاشی می‌رسیم و بعد دنبال این بودند که ما را در مرداد به سمت فروپاشی اجتماعی ببرند و در پایان فصل پاییز هم ما را به فروپاشی امنیتی برسانند و به تعبیر خودشان در ۲۲ بهمن وارد ایران و بر ملت ایران مسلط شوند. یک چنین فکر خام کودکانه در ذهن کاخ سفید بود.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: آنچه مهم بود ملت ما در تمام این مراحل نگذاشت آنان از لحاظ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و امنیتی به هدف خود برسند. البته مردم ما را در سختی و فشار اقتصادی قرار دادند امروز هم آمریکایی‌ها حدود یک ماه است می‌خواستند در شورای امنیت سازمان ملل تحریم تسلیحاتی ایران تمدید شود که ناموفق بودند و شکست خوردند. روحانی ادامه داد: آمدند شکست بعدی را تجربه کنند و آن این بود که از مکانیزم ماشه استفاده کنند. همه دنیا می‌دانند مکانیزم ماشه مال آن‌هایی است که عضو برجام هستند.  کسی که برجام را خائنانه و آن را بدترین توافق تاریخی آمریکا دانسته، از این برجام خارج شده است، هر چه فحش عالم بوده نثار برجام کرده و دیگران را تشویق کرده که از برجام خارج شوند و برابر قطعنامه شورای امنیت ایستادگی کرده است، صلاحیت این کار را ندارد. رئیس‌جمهوری افزود: این پروسه یک ماهه است که آمریکا خوشبختانه نتوانست آن را آغاز کند. این از پیروزی‌ها و موفقیت‌های تاریخی ایران است. آمریکا می‌خواهد علیه ملت ایران توطئه کند و نمی‌تواند حتی یک قدم بردارد. روحانی گفت: اعضای شورای امنیت و سه کشور اروپایی در سطح سفرا به صراحت مخالفت کردند، چین و روسیه هم پیش‌قدم بودند و با زبان واضح مخالفت کردند و بقیه اعضای شورای امنیت هم مخالفت کردند بنابراین آمریکا تنها ماند. وی افزود: کانال‌های ضدایرانی خارج از کشور برای خودشان خبر درست نکنند و بگویند آمریکا ادعایی کرده و یک ماه هم صبر کرده بنابراین می‌تواند از این مکانیزم استفاده کند. اصلا مکانیزمی شروع نشد که به نتیجه‌ای برسد.

   رشد اقتصادی ایران

روحانی دربخش دیگری از سخنانش گفت: رئیس‌جمهور آمریکا چندی قبل مدعی شده بود که رشد اقتصادی ایران منفی ۲۵ درصد است، در حالی که رشد اقتصادی ایران تحت تاثیر تحریم‌های شدید و محدودیت‌های کرونا، به منفی ۶/ ۰ درصد رسیده و کاهش شدید نرخ رشد اقتصادی تا ۲۰ و ۲۵ درصد مربوط به آمریکا و کشورهای دوست و هم‌پیمان آمریکا است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی افزود: رشد اقتصادی ‌ما در طول سه ماه گذشته طبق اعلام بانک مرکزی، از منهای یک هم پایین‌تر است، منهای ۶/ ۰ است. شرایط اقتصادی و رشد اقتصادی بدون نفت ما منهای ۶/ ۰ است و در سه ماهه اول هم در کشاورزی و هم در صنعت رشد مثبت داشتیم البته در خدمات مقداری رشد ما منفی بوده اما دو تای دیگر مثبت بوده است. وی افزود: در سال ۹۸ به‌رغم اینکه پایان آن با مشکلات کرونا مواجه شد و در آغاز مشکلات سیل و حوادث را در داخل کشور داشتیم، رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت ۱/ ۱ درصد بود. پارسال هم مثبت بوده، من خیلی امیدوارم و پیش‌بینی‌ها این است که اگر همین حرکت را ادامه دهیم تا پایان سال ان‌شاءالله به رشد مثبت برسیم.

   مهر تایید بر قیمت‌های ناعادلانه بازار

رئیس‌جمهوری با تاکید برکنترل محصولات داخلی از روزی که تولید می‌شوند تا مصرف نهایی گفت: باید فعالیت یک وزارتخانه از صبح تا شب پایش کامل این مسیر باشد تا مردم دچار مشکل نشوند. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: اعتراف می‌کنم در زمینه تامین موادغذایی مورد نیاز از نظر اصل، مواد در بازار وجود دارد، اما از نظر قیمت، این قیمت‌ها ناعادلانه و غیرمنصفانه و نادرست است. چرا مردم در فشار قرار می‌گیرند باید پایش و نظارت کنیم و باید تعزیرات حکومتی با همه توان در بازار حضور داشته باشد، قوه‌قضائیه که اعلام آمادگی کرده است همه باید کمک و یاری کنیم. وی افزود: امروز هم در دولت عرض کردم که ان‌شاءالله معاون اول رئیس‌جمهور بیشترین وقت‌ را در این زمینه و برای هماهنگی‌های لازم برای مساله توزیع بگذارد، چرا که مردم ما دچار گرفتاری هستند. حالا یک ناجوانمردانی و توطئه‌هایی هم است به آنها کاری ندارم. بعضی‌ها هم هستند که سودجو هستند که باید اینها را در کنار هم ببینیم. ما سال‌ها است می‌گوییم دلال، رانت، دادگاه، دادگاه علنی و دادگاه مخفی که حل نمی‌شود، چرا حل نمی‌شود؟ چون دنبال راه‌حل اساسی نرفتیم و راه‌حل اساسی یک پایش مستمر است.

   انتقاد از مجلس

به گزارش «ایرنا» روحانی افزود: وزیر معرفی کرده‌ایم حق مجلس است و ایراد حقوقی و قانونی نمی‌توانیم بگیریم، اما وزیر رای کافی را نمی‌آورد و دوباره معطل می‌شویم تا وزیر بعدی را تعیین کنیم. البته فردی شاید بگوید که حق مجلس است تا وزیر پیشنهادی را رد کند و من هم قبول دارم، اما شرایط کنونی شرایط خاصی است. رئیس‌جمهوری گفت: ما اکنون در شرایط جنگ هستیم برخی می‌گویند ما در شرایط تحریم هستیم این حرف دقیق نیست ما در شرایط تحریم نیستیم، تحریم بودیم قبلا و در دولت قبلی در تحریم بودیم اما درجنگ اقتصادی هستیم نه در تحریم.