حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور امروز (چهارشنبه) در جلسه هیأت دولت اظهار داشت: آمریکایی‌ها مردم ما را در فشار اقتصاد قرار دادند، آنها امروز حدود یک ماه است که می‌خواهد از مکانیزم ماشه استفاده کنند در حالی که همه دنیا می‌داند مکانیزم برای آنهایی است که عضو برجام هستند و مشارکت دارند.

وی ادامه داد:کسی که برجام را خائنانه و به عنوان بدترین توافق تاریخی آمریکا دانسته و از برجام خارج شده و هرچه فحش بوده نثار آن کرده و در برابر قطعنامه ایستادگی کرده  و هرکه قعطنامه را اجرا کرده دنبال تنبیه او رفته است، درحال طی کردن پروسه ماشه است.

اهم سخنان رئیس جمهور به نقل از خبرگزاری‌ها به شرح ذیل است:

* آمریکا نتوانست پروسه ماشه را آغاز کند و این از پیروزی و موفقیت‌های ایران است. آمریکا می‌خواهد توطئه کند اما یک قدم هم نمی‌تواند بردارد.

* آمریکای‌تنها دنبال این است که روز یکشنبه و شنبه شادمانی درست کند و بگوید من موفق شدم، اما روز شنبه و یکشنبه آینده، روز پیروزی ملت ایران و شکست مفتضحانه آمریکا است.

* من پیشاپیش پیروزی هفته آینده ملت ایران در مقابل آمریکا را تبریک می‌گویم.

* در آستانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس و ایثار و فداکاری ملت ایران و رزمندگان اسلام هستیم، به روح پاک همه آن شهیدان درود می فرستیم و نسبت به خانواده‌های معزز آنان سر تعظیم فرود می‌آوریم و برای همه جانبازان شفای عاجل و برای آزادگان سربلندی طلب می‌کنیم.

* ملت ما روزهای بسیار سختی را سال ۵۹ پیش روی خود دید و آن توطئه بزرگ بین المللی؛  به ظاهر از سوی ارتش همسایه اما در باطن همه قدرت‌های شرق و غرب برابر ملت ایران توطئه کردند و مردم توانستند مقابل مدرن‌ترین سلاح‌های آنان به پیروزی برسند در حالی که ما در طول ۸ سال دفاع مقدس حتی یک سلاح معمولی متوسط را نتوانستیم خریداری کنیم.  

* برخی اقلام تسلیحاتی را از برخی خریداری کردیم البته بعدش در داخل خودکفا شدیم اما سلاح یا تجهیزاتی کسی به ما نداد. اروپا، آمریکا و  شوروی، شرق و غرب و تقریبا دنیای عرب آن روز همه پشت ظالم و متجاوز رفتند و ملت ما با مقاومت،  صبوری و ایستادگی و برابر این تجاوز دلاورانه ایستاد و به پیروزی رسید.

* امروز هم به اعتقاد من باید به همان حبل متین و ریسمان الهی و مسیر صبر و مقاومت و ایستادگی تمسک بجوییم.  همان طور که مردم در طول این سه سال ۹۷ تا ۹۹ در سخت‌ترین شرایط تحریم مقاومت کردند.  آمریکایی‌ها در پی آن بودند که در این توطئه در نخستین گام ما را به فروپاشی اقتصادی برسانند. آنان فکرشان این بود که در خرداد و تیر به این فروپاشی می رسیم و بعدش دنبال این بودند که ما را در مرداد به سمت فروپاشی اجتماعی ببرند و در پایان فصل پاییز هم ما را به فروپاشی امنیتی برسانند و به تعبیر خودشان در ۲۲ بهمن وارد ایران شوند و بر ملت ایران مسلط شوند یک همچین فکر خام کودکانه در ذهن کاخ سفید بود.

* در دنیا دو سه تا کشور هستند که به آمریکا چسبیده‌اند، یکی رژیم نامشروع صهیونیستی است، و جز آن یکی دو کشور کوچک. جز این کسی آمریکا را همراهی نکرده و از الان پیروزی ملت ایران در روزهای شنبه و یکشنبه هفته بعد تبریک می‌گویم.

*{با اشاره به سخنان ترامپ درباره رشد منفی ۲۴ درصدی اقتصاد ایران}: ما رشد اقتصادی‌مان در طول سه ماه اخیر طبق اعلام بانک مرکزی منهای شش‌دهم است و ما در کشاورزی و صنعت رشد مثبت داشتیم. پارسال هم برخلاف اینکه پایانش به کرونا خورد اما رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت یک‌ویک دهم بوده است و امیدواریم که امسال هم بتوانیم به رشد مثبت اقتصادی برسیم‌.

* پس رشد اقتصادی ما منفی ۲۴ درصد نیست آقای آمریکا! رشد ما منفی شش‌دهم درصد است. لااقل درباره رقم رشد اقتصادی ما راست بگویید. همانطور که درباره مکانیسم ماشه باید راستش را بگویید.

* ما در تولید شرایط قابل قبولی داریم و در صادرات هم مشکلاتی داشتیم و الان شرایط بهتری را تجربه می‌کنیم، اما در مورد واردات ما باید مسائل آن را حل کنیم تا تاجری کالا را وارد کشور نکند و در گمرک نگه دارد تا قیمت آن در بازار بالا رود، گمرک نباید چنین اجازه‌ای دهد. اما ما در امر توزیع مشکل داریم و البته گفتیم که باید وزیر بازرگانی مستقل داشته‌ باشیم که نشد و این که نشد ملت ضرر کرد. ما اگر وزیر مستقل داشتیم وضعیت بازار به مراتب بهتر از این بود.

* ما باید یک پایش مستمر از زمانی که کالا تولید می‌شود تا وقتی وارد بازار می‌شود را داشته باشیم و بدانیم که گندم کی از مرزعه خارج شد، کی به سیلو رفت و کی عرضه شد. باید درباره کالاهای کارخانه‌ها هم بدانیم اگر در انبار است، کجاست. اگر برای توزیع در کامیون است، کجاست.

*{با بیان اینکه ما کالا تولید کرده‌ایم و مازاد نیاز هم داریم و به دنبال صادرات هستیم اما همزمان کالا در بازار به درستی یافت نمی‌شود}: الان ما اعتراف می‌کنیم که در توزیع مشکل داریم و کالاهای ما وجود دارند اما در بازار به درستی عرضه نمی‌شوند. ما وزیر به مجلس معرفی می‌کنیم و رای کافی نمی‌آورد. البته این حق مجلس است و من نمی‌خواهم ایرادی بگیرم اما شرایط ما شرایط خاصی است.

* برخی می‌گویند ما در شرایط تحریم هستیم، این حرف دقیق نیست ما در دولت قبلی هم مدتی در تحریم بودیم اما الان در جنگ اقتصادی هستیم و با تروریسم اقتصادی مواجهیم. می‌بینید که چطور کشتی‌های ما را در دریاها دنبال می‌کنند.

* ما در منطقه‌ای هستیم که ملت‌های مسلمان دارد اما حاکمان آنها نه دین را می‌شناسند، نه دِین را. برخی از آنان با اسرائیل وارد رابطه شدند و می‌خواهند به آنها در منطقه پایگاه بدهند، مسئولیت چنین کارهایی و عواقب آن اگر که انجام شود با همان کشورهاست.

* دولت در ماه‌های اخیر تلاش کرد حقوق کارکنانی که دریافتی ثابتی دارند افزایش یابد، تا از شرایط بهتری برخوردار باشیم. حقوق ۸۵ درصد کارمندان اخیرا حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است. البته حقوق کل کارمندان در سال‌های اخیر ۲۶۶ درصد و مستمری بازنشستگان ۳۲۷ درصد افزوده شده است.

* دولت در هفته گذشته پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بابت پاداش فرهنگیان بازنشسته پرداخت، بنابراین ما در حد توان تلاش می‌کنیم که کارمندان و کارگران زندگی بهتری داشته باشند. همچنین در چند ماه اخیر ۷ هزارو ۱۲۱ میلیارد تومان بابت پرداخت پاداش، معوقات، مطالبات درمان و هزینه دانشگاه به خانواده‌های معزز شهدا و جانبازان پرداخت شد.

* در هفته‌های اخیر به سازمان برنامه و بودجه تاکید کردم که برای پرداخت مطالبات پرستاران اقدام شود که حدود سه هزار میلیارد تومان برای این مطالبات پرداخت شد.

* مردم فکر نکنند که ما دست روی دست گذاشته ایم و در قبال افزایش قیمت‌ها بی تفاوتیم ما در حد توان تلاش می‌کنیم. ما برای همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان قدم خوبی در سازمان تامین اجتماعی برداشتیم که در این چارچوب ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام واگذار شد و امروز نیز در جلسه دولت برای بقیه بازنشسته‌های لشکری و کشوری بحث و بررسی می‌کنیم.

* تلاش می‌کنیم تا بتوانیم حرکت خوبی برای رفاه مردم داشته باشیم، چنانچه تلاش کردیم مطالبات گندمکاران را به هنگام بپردازیم تا مشوق خوبی برای کشت گندم در سال آینده داشته باشیم.

* هفته پیش هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران بابت خرید تضمینی محصولاتشان پرداختیم و در مجموع فقط چهاردرصد بدهکاری به آنان داریم در حالی که سال‌های قبل در شهریور چهل - پنجاه درصد به آنان بدهکار بودیم و به تدریج می‌پرداختیم.

* حرکت خوبی در زمینه تولید وجود دارد و ما باید دست به دست هم دهیم که توزیع نیز عادلانه باشد، نباید بگذاریم در چهره آمریکایی‌ها از دیدن سختی ملت ایران لبخند پدیدار شود باید کاری کنیم که همواره از پیروزی ملت و دولت ایران عصبانی باشند تا وقتی که موفقیت‌ها به پیروزی مطلق کشورمان برسد.

* ماه‌های اول در بخش صادرات شرایط ما مشکل بوده است، اما اکنون به سمت شرایط عادی درحال حرکت هستیم، در واردات نیز اشکالاتی داریم که باید رفع کنیم.

* نباید بگذاریم که تاجری جنسی را وارد کند و به گمرک بیاورد و چندین روز به دنبال بهانه جویی باشد تا بار در گمرک بماند و قیمت بازار را بالا ببرد و بعد ترخیص کند؛ گمرک و وزارت دارایی نباید اجازه دهند.

* ما متاسفانه در توزیع مشکل داریم، در شرایط تحریمی، توزیع گاهی اوقات معادل تامین کالاست به این معنا که کالا به اندازه کافی تولید یا وارد می‌شود، اما باز هم قیمت بالا می‌رود، معلوم است که ما در سیستم توزیع مشکل داریم.

* من از اول دولت دوازدهم اصرار کردم که در شرایط تحریمی ما نیاز به وزیر مستقل بازرگانی داریم که ۲۴ ساعت کارش توزیع باشد و به دنبال تامین و توزیع درست اجناس باشد، حالا به هر حال نشد، ولی اینکه این کار نشد مردم و کشور ضرر کردند چراکه در صورت وجود وزیر بازرگانی حتما وضع بازار ما از شرایط فعلی بهتر بود.

* امروز در دولت گفتم که معاون اول رئیس جمهور بیشترین وقت خود را در زمینه حل مشکل توزیع و همچنین هماهنگی‌های لازم در این زمینه بگذارد چراکه مردم ما امروز دچار گرفتاری هستند.

* کالایی به اندازه کافی و یا مازاد، تولید می‌شود و بحث صادرکردن یا نکردن آن مطرح است، اما همزمان این کالا در بازار گران می‌شود، ناجوانمردی‌ها و توطئه‌هایی هم هست و برخی به دنبال سودجویی هستند.

* شرایط ما در زمینه تولید بسیار خوب است البته در زمینه صادرات در ماه‌های اول سال و اسفند سال گذشته به خاطر کرونا مشکل داشتیم، اما بعد از خرداد شرایط ما گشایش پیدا کرد، وضع صادرات غیر نفتی و تولید در تیر و مرداد خوب شد.

* در زمینه صنعت و کشاورزی شرایط خوبی داریم، ان شاءالله همین وضعیت با تلاش کارگران، کشاورزان، مهندسین و وزارتخانه‌های مربوطه حفظ شود.

* امروز از آماری که وزیر نیرو ارائه کرد، بسیار خوشحال شدم چرا که طبق آن ما تا امروز برای هشت میلیون نفر روستایی آب سالم پایدار تامین کرده ایم، این در حالی است که در گذشته و کل تاریخ ما از قبل و بعد انقلاب آب سالم بهداشتی برای کمتر از یک میلیون نفر تامین شده بود و ما رشد هشت برابری را رقم زدیم.

* در سد سازی تصفیه آب، پتروشیمی، بهداشت و درمان عملکرد قابل قبولی داشتیم، در فضای مجازی هم توانستیم موفقیت‌هایی را رقم بزنیم به طوری که در شرایط کرونا دولت، اینترنت را برای آموزش دانش آموزان و معلم‌ها رایگان کرده است، ان شاءالله برای این اتفاق برای دانشجویان هم خواهد افتاد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.