رئیس‌جمهوری در سخنان خود ایجاد دوگانگی سلامت - آموزش و خانه - مدرسه را نادرست عنوان کرد و گفت: در طول سالیان گذشته همواره سلامت دانش‌آموزان دغدغه آموزش و پرورش بوده است.  به گزارش «ایرنا»، حسن روحانی با بیان اینکه موضوع سلامت در طول سالیان دراز دغدغه آموزش و پرورش بوده است، گفت: امسال این دقت‌ها بیشتر خواهد بود. سلامت دانش‌آموزان به‌دلیل حضور یک دشمن طبیعی در جامعه یعنی ویروس کرونا با دقت بیشتری باید مدنظر قرار گیرد و این بار بر دوش پدران، مادران، خانواده، مدیران و معلمان سرفراز ماست.  وی تصریح کرد: هر کس معتقد است آموزش باید تعطیل شود معنایش این است که معتقد است پیشرفت کشور و رشد و تعالی نوجوانان و جوانان باید متوقف شود، در حالی‌که آموزش توقف‌ناپذیر است.

سبک جدید آموزش

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در سال جدید تحصیلی، آموزش سبک و سیاق جدیدی به خود می‌گیرد، گفت: کوتاه کردن و خلاصه کردن آموزش و کپسولی کردن آموزش وظیفه سومی است که امسال به دوش معلمان است. آموزش با بهترین و شیواترین بیان در کمترین زمان، اساس آموزش امسال است؛ آموزش امسال با سال‌های دیگر متفاوت است.  وی تصریح کرد: ممکن است معلمان مجبور شوند برخی از تکالیف که قبلا دانش‌آموز در کلاس انجام می‌داده را به خانه محول کنند تا آن تکالیف را در خانه انجام دهد. پدران و مادران باید یار و کمک دانش‌آموزان باشند که همیشه بوده‌اند اما امسال بیشتر خواهند بود.  روحانی افزود: ممکن است در مدارسی کلاس‌ها برای دانش‌آموزان به علت جمعیت و لزوم فاصله‌گذاری، یک روز در میان باشد. باید وسایلی را فراهم کنیم دانش‌آموز در روزی که در مدرسه حاضر نیست، از طریق فضای مجازی در کلاس حضور داشته باشد.  رئیس‌جمهور گفت: هنر ما این است که همه دانش‌آموزان در ساعت مدرسه همه‌روزه یا به‌صورت فیزیکی یا از طریق مجازی در کلاس درس حضور داشته باشند، کلاس به‌طور برخی در خدمت معلم و در مدرسه و برخی در منزل از طریق فضای مجازی از طریق صداوسیما کامل برگزار می‌شود.

روحانی سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ را در نحوه آموزش برای دانش‌آموزان سالی ویژه توصیف کرد و افزود: معلمان و مدیران مدرسه باید موضوع سلامت دانش‌آموزان و فرزندان را به‌عنوان اولویت نخست قرار دهند و اگر شبهه‌ای در سلامت دانش‌آموز وجود دارد، او را به منزل برگردانند. اگر اعضای خانواده‌ای مبتلا به کرونا شده‌اند حق ندارند فرزند خود را به مدرسه بفرستند همان طور که خودشان باید دو هفته قرنطینه باشند فرزندان هم باید در خانه قرنطینه باشند و از طریق رادیو و تلویزیون و فضای مجازی از کلاس بهره‌مند شوند.

رئیس‌جمهور گفت: امسال سال انضباط دقیق دانش‌آموزان است؛ چیزی شبیه پادگان‌های آموزشی نیروهای مسلح. انضباط همیشه در کلاس‌ها و مدرسه یک اصل بوده اما امسال انضباط اصل مهمی است، دانش‌آموز باید حتما فاصله اجتماعی را رعایت کند و در زمان ورود و خروج با تراکم و ازدحام نباید مواجه شود.

پرسش مهر امسال

روحانی همچنین همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، در پرسش مهر امسال از دانش‌آموزان خواست تا نظر خود را درباره نحوه همیاری و کمک دانش‌آموزان به همکلاسی‌ها، هم‌مدرسه‌ای‌ها، دوستان و اعضای خانواده‌شان برای مقابله با کرونا مطرح کنند.

مراسم اربعین

رئیس‌جمهور همچنین روز گذشته در جلسه ستاد ملی کرونا بااشاره به عزاداری‌های امسال گفت: باز هم در پایان ماه صفر که عزاداری‌ها رونق می‌یابد، همین پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها باید رعایت شود و اگر چیزی تغییر یابد آن را اعلام می‌کنیم وگرنه مبنا همین پروتکل‌ها است. اگر هم چیزی تغییر کند، باید در جلسه هفته آینده تصویب شود.  به گزارش خبرگزاری فارس، روحانی با اشاره به اینکه علی‌القاعده امسال سفر اربعین نخواهیم داشت، گفت: وضع عراق خیلی بدتر از ماست. وی افزود: شعار مردم در ابتدای اعلام حضور ویروس کرونا در کشور شکست ویروس کرونا بود، اما برخی از ابتدای آمدن ویروس کرونا به کشور می‌گفتند چرا باید با این ویروس مقابله کرد، بگذارید این ویروس کار خودش را انجام دهد.  رئیس‌جمهور تاکید کرد: هر قدمی که برمی‌داریم، رسانه‌های بیگانه که ضد کشور و ضد ملت ما هستند و نمی‌خواهند کارها به روال معمول انجام شود هر روز یک بهانه و داستان در همه مراحل درست می‌کنند. این رسانه‌‌های خارجی در هر حالتی نِق می‌زنند.

به گزارش خبرآنلاین، روحانی افزود: گفتمان ما در داخل سلامت به اضافه فعالیت شد و گفتمان ضدانقلاب شد سلامت منهای فعالیت و تعطیلی همه کارها و در آن هم دمید البته هیچ وقت آنها در کارشان موفق نبودند و امروز هم موفق نیستند.

آموزش دانشگاه‌ها باید حضوری باشد

رئیس دولت در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در مواردی که آموزش حضوری امکان‌پذیر است، باید حضوری باشد، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها مسایل متفاوتی نسبت به مدارس دارند. آنهایی که به موطن‌شان می‌آیند یا در شهرهای دیگر تحصیل می‌کنند و در خوابگاه باید باشند، باید برای حل مسایل آنها طراحی کرد. نکته‌ای که باید امروز تاکید کنم این است که امروز فقط شروع مدارس نیست، بلکه شروع دانشگاه‌ها نیز است و کلاس‌های  دانشگاه باید تا آنجا که می‌شود حضوری برگزار شود.

تعطیل شدن مدارس را قبول ندارم

وی با تاکید بر اینکه مشکل ما تنها یک ویروس نیست، گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند همه مشکلات عالم تمام شده و ما فقط با یک ویروس مواجه هستیم و اینکه چگونه آن را از بین ببریم. مساله تنها ویروس نیست، مساله سلامت است؛ سلامت یعنی سلامت جسم، روح، زندگی و حتی معنویت مردم و همه باید سرجای خود باشد.

روحانی افزود: اگر امسال بگویید مدارس تعطیل باشد و همه در خانه بمانند، ممکن است - که البته من روی آن هم بحث دارم و قبول ندارم- اما بگوییم نسبت به کرونا قدمی مثبت اما نسبت به سلامت قدمی منفی است؛ چراکه سلامت فقط بحث کرونا نیست. الان هفت ماه است که بچه‌ها را در خانه نگه داشتیم در حالی که ماندن بچه‌ها در خانه افسردگی و مشکلات روحی و روانی ایجاد می‌کند.

در ۷ ماه گذشته تنها بودیم

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: نکته‌ای را به مردم می‌گویم شاید دردناک باشد و خوشایند برخی هم نباشد. ما هفت ماه گذشته در روند مقابله با ویروس و سختی‌هایی که این ویروس برای کشور ایجاد کرد و در تحریم بودیم هیچ کس به کمک ما نیامد، آمریکا که ما را تحریم کرده است قسی‌القلب و شرورتر از این حرف‌ها است.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: آمریکایی‌ها حتی در شرایط کرونا حاضر نشدند تحریم‌ها را بردارند، اگر آنها انسانیت داشتند، اگر یک جو عقل داشتند و برای خود و تاریخ آمریکا کاری می‌خواستند انجام دهند، حتما تحریم‌ها را لغو می‌کردند اما این کار نکردند و برعکس در این هفت ماه گذشته تحریم‌ها و فشارهای جدید را بر ما تحمیل کردند، بیش از این هم می‌خواستند انجام دهند که موفق نشدند و شکست خوردند.  روحانی ادامه داد: آمریکایی‌ها که دشمن ما بودند؛ حتی یکی از کشورهای دوست ما هم نگفت اگرچه با شما مراوده بانکی و غیربانکی انجام می‌دهیم و آمریکا به ما فشار می‌آورد، اما چون در شرایط سختی کرونا قرار داریم مقابل آمریکا می‌ایستیم و دل به دریا می‌زنیم و برای انسانیت با شما کار می‌کنیم؛ حتی این اتفاق هم نیفتاد، این مساله بسیار مهمی است.

وی افزود: در این هفت ماه گذشته به این نقطه رسیدیم که باید تنهای تنها، خودمان دست به دست هم دهیم، کنار هم قرار بگیریم و توکل به خدا داشته باشیم.