مدارس زوج ‌و فرد می‌شوند

او فلسفه دایر بودن مدارس در روزهای پنج‌شنبه را اجرای طرح سه روز برای ورود دانش‌آموزان به مدرسه توصیف و تاکید کرد: براساس مصوبه اخیر ستاد ملی مدیریت کرونا، روزهای پنج‌شنبه نیز مدارس دایر است و این موضوع باهدف مدیریت ورود دانش‌آموزان به مدرسه صورت می‌گیرد؛ بنابراین طرح زوج و فرد اجرا می‌شود به این معنی که دانش‌آموزان مدارس پرجمعیت به دو گروه تقسیم می‌شوند، عده‌ای سه روز در هفته در روزهای زوج و عده‌ای نیز در روزهای فرد در مدرسه حضور خواهند داشت.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، در شرایط کنونی «آموزش‌های ترکیبی در دستور کار است» و به این ترتیب «ممکن است بخشی از آموزش‌ها در فضای مجازی و بخشی در مدرسه ارائه شود.»

روال عادی در مناطق کم‌جمعیت

حاجی میرزایی همچنین گفت که در مناطق سفید و دارای جمعیت کم دانش‌آموزی مدارس روال عادی را طی خواهند کرد و البته استفاده از فضای مجازی برای ارائه آموزش‌ها حتی در شرایط سفید، تداوم خواهد داشت.

آخرین آمار ابتلا و مرگ

برنامه‌ها برای بازگشایی مدارس در نیمه شهریورماه در حالی اعلام شده که بنابر آمار رسمی وزارت بهداشت، در ۴ ماه گذشته یعنی از زمانی که ایران رسما ابتلا به کرونا در کشور را تایید کرد تا امروز، ۲۰۴ هزار و ۹۵۲ نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و قربانیان شیوع این ویروس در ایران نیز در همین بازه ۴ ماهه، به ۹ هزار و ۶۲۳ نفر رسیده است. از سوی دیگر، در بازه ۲۴ ساعته روز شنبه تا یکشنبه نیز ۲ هزار و ۳۶۸ مورد جدید از ابتلا به کرونا در ایران به ثبت رسیده و ۱۱۶ هموطن نیز بر اثر ابتلا به این بیماری در همین بازه زمانی ۲۴ ساعته جان خود را از دست داده‌اند.

از سوی دیگر دیروز سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، اعلام کرد که از میان ۲ هزار و ۳۶۸ مورد جدید ابتلا به کرونا، یک هزار و ۱۱۴ مورد بستری شدند؛ موضوعی که نشان می‌دهد ورودی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ناشی از کرونا، باز هم در حال افزایش است.

گواه این مدعا اظهارات علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران است که از افزایش بار مراجعات بیماران مبتلا به کرونا در تهران خبر داده است. او دیروز با اشاره به افزایش بار مراجعان بیماران مبتلا به کرونا در تهران گفت: در دو هفته اخیر نمودار تعداد مراجعان سرپایی، افراد بستری در بخش‌های عادی و مراقبت‌های ویژه و همچنین میزان مرگ‌و‌میرها در حال تغییر است.

چهار استان در وضعیت قرمز

همچنین بنابر آخرین گزارش وزارت بهداشت، استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی در وضعیت قرمز قرار دارند. ازسوی دیگر، با وجود آنکه همچنان وزارت بهداشت نام استان خوزستان را به‌عنوان منطقه قرمز در موضوع کرونا اعلام می‌کند، استاندار خوزستان از خروج اهواز از وضعیت قرمز خبر می‌دهد. غلامرضا شریعتی در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به کاهش شهرهای با وضعیت قرمز خوزستان گفت: وضعیت شهر اهواز از قرمز به زرد تبدیل شده است. او همچنین گفت که هم‌اکنون خوزستان در شرایط پایداری به لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار دارد و تعداد مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌ها افزایش یا کاهش محسوسی نداشته است، هرچند هنوز شرایط خیلی خوبی نداریم، اما شرایط بدتر نشده و به‌صورت جزئی بهتر شده است.

به مرحله کنترل نرسیده‌ایم

همچنین رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بر این باور است که اپیدمی کووید-۱۹ هنوز در ایران به مرحله کنترل نرسیده، دسترسی به واکسن هم تا یک‌سال آینده امکان‌پذیر نیست. حسین عرفانی روز گذشته در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه کووید-۱۹ یک بیماری نوپدید  است، گفت: حداقل زمان برای دستیابی به واکسن کووید-۱۹ یک سال است، برخی کارشناسان از زمان یک ساله برای درگیری با این بیماری سخن می‌گویند، اما چه بسا این زمان خیلی بیشتر باشد.

دلایل زمینه‌ای مرگ‌و‌میر از کرونا

از سوی دیگر، وزیر بهداشت در تشریح آمار و ارقام مربوط به کرونا در ایران، عمده‌ترین علت مرگ بیماران جوان کرونایی را چاقی اعلام کرد. سعید نمکی دیروز در مراسم افتتاح خط تولید قلم تزریقی انسولین کلارژین گفت: ۶/ ۱۲ درصد افرادی که به علت ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند، هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند و در بین افراد زیر ۵۰ سال عمده‌ترین علت مرگ کرونا چاقی بود. به گزارش خبرگزاری میزان، نمکی ادامه داد: چاقی ناشی از سبک زندگی غلط است و در اپیدمی کووید-۱۹ هم دیدیم که چاقی در بروز مرگ مبتلایان به‌خصوص در سنین زیر ۵۰ سال نقش مهمی داشت.

به گفته نمکی تا امروز حدود ۸۷ درصد از بیماران کووید-۱۹، گرفتار چاقی، دیابت و بیماری زمینه‌ای بودند. او افزود: چهار روز قبل در استان هرمزگان دختربچه ۱۰ساله‌ای بر اثر کرونا فوت کرد که با پدر و مادر خود برای گردش به قشم سفر کرده بودند و تنها مشکل این فرد، اضافه‌وزن بود. وزیر بهداشت همچنین گفت: در مورد اپیدمی کووید-۱۹ امیدواریم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حیطه مهار این بیماری برسیم و بتوانیم در جمع‌های بزرگ‌تر در کنار هم باشیم و شاهد تولیدات بهتر و بیشتر محصولات ارزشمند و استراتژیک باشیم.

رفتار کرونا در مناطق مختلف

نمکی با بیان اینکه امروز بیشتر از قبل معتقدم که ویروس کرونا، بسیار پیچیده و هنوز هم ناشناخته است، گفت: هرگز فکر نکنیم که رفتار ویروس با روز قبل و در اقلیم‌های مختلف، یکسان است. رفتار ویروس کرونا در جنوب کرمان با هرمزگان یا میناب با بندرعباس و شهرهای دیگر کاملا متفاوت است، بنابراین ویروس کرونا در اقلیم، نژاد و آب‌وهواهای مختلف، بروز متفاوتی دارد. نمکی در اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار کرد: حتی در استان‌هایی که فکر می‌کنیم موج اول کرونا را پشت‌سر گذاشته‌ایم، موج اول را به‌طور کامل تجربه نکرده‌ایم. وزیر بهداشت گفت: از دیدگاه اپیدمیولوژیک وقتی بیش از ۳۵ یا ۴۰ درصد از جمعیت، تجربه یک بیماری را داشته باشند و بعد بیماری فروکش کرده باشد، باید فکر کنیم تعدادی بیمار علامت‌دار و تعدادی بدون علامت، با ویروس، تماس داشته‌اند.

کرونا تمام نشده است

نمکی افزود: در کشور در حال تجربه کردن موج اول کرونا هستیم اما ممکن است شکل موج اول کرونا با آنچه در استان دیگری تجربه کرده‌ایم، متفاوت باشد. باید باور کنیم و به مردم هم بگوییم که ویروس کرونا تمام نشده، پیک بیماری رد نشده و کرونا، یک ویروس پیچیده تودرتوی صدهزارچهره است و ممکن است یک پروتکل درمانی در یک منطقه جواب دهد و در منطقه دیگری جواب ندهد.