مذاکرات سازنده  ایران و آژانس

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست خبری با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت‌وگوها بین دو طرف را سازنده خواند و گفت‌ قرار شد آژانس حرفه‌ای و مستقل کار خود را پیش ببرد و ما هم در چارچوب تعهداتمان عمل کنیم. رافائل گروسی نیز در این نشست با بیان اینکه ضمانت می‌دهیم نفوذی بر آژانس نیست ولی فشار هست، گفت درحال همکاری با ایران برای رسیدن به توافقات پادمانی هستیم. سفر مدیرکل آژانس به ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت آمریکا در تلاش برای پیشبرد مکانیزم موسوم به ماشه در شورای امنیت است. اگرچه ظریف پیش‌تر گفت که سفر گروسی ارتباطی با راه‌اندازی اسنپ بک ندارد. پیش از ورود گروسی به تهران، آژانس در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد هدف اصلی سفر گروسی انجام گفت‌وگو‌هایی با مقامات بلندپایه ایران درباره همکاری میان ایران و آژانس و همچنین اعطای دسترسی به سایت‌های مورد نظر آژانس است.

در همین ارتباط، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران دیروز (سه‌شنبه) در نشست خبری مشترک با «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از گفت‌وگو در محل سازمان انرژی اتمی مذاکرات بین دو طرف را سازنده ارزیابی کرد. صالحی در ابتدای این دیدار ضمن خوشامدگویی به گروسی و همراهانش عنوان کرد: آقای گروسی قبلا به‌عنوان دستیار مدیرکل بارها به ایران سفر کرده بود و آشنایی ما به دوره‌ای برمی‌گردد که من نماینده ایران در آژانس بودم و ایشان هم نماینده آرژانتین در آژانس. او گفت:‌ فصل نوینی تحت مدیریت گروسی از حیث همکاری بین ایران و آژانس با این سفر آغاز می‌شود و همکاری‌های ما بیش از پیش گسترش خواهد یافت. امیدواریم نتیجه این سفر مرضی‌الطرفین باشد به‌گونه‌ای‌که آژانس براساس اساسنامه و جمهوری اسلامی براساس توافق‌نامه پادمان و پروتکل الحاقی هر دو متقابلا به وظایف‌مان به‌گونه‌ای عمل کنیم که در چارچوب مقررات لازم قرار بگیرد.

آژانس مستقل کار را پیش ببرد

صالحی بیان کرد: صبحت‌هایمان بسیار سازنده بود و قرار شد آژانس به‌صورت حرفه‌ای و مستقل کار خودش را پیش ببرد و ما هم در چارچوب تعهداتی که داریم عمل کنیم. معاون رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد که تفاهمات خوبی بین دو طرف انجام شده است و قبلا رایزنی‌هایی انجام شده و امروز درباره آن صحبت کردیم و قرار شده بیانیه‌ای صادر شود. و تیم‌های کارشناسی دو طرف روی آن کار می‌کنند و زمانی که بیانیه کامل شد در وقت مقتضی اعلام خواهد شد.

رو به جلو حرکت می‌کنیم

علی‌اکبر صالحی در ادامه این نشست خبری گفت: رو به جلو حرکت می‌کنیم و به آینده بسیار امیدوارم و قطعا مسائلی که پیش روست به نحو مقتضی و مرضی‌الطرفین حل خواهد شد. البته دشمنان ساکت نمی‌نشینند، ولی ما هم باید با تدبیر خود سعی کنیم تمامی اقدامات بدخواهانه دشمنان را خنثی کنیم که الحمدلله با تدبیر و هوشیاری و هوشمندی که تاکنون جمهوری اسلامی ایران به خرج داده توانسته به خوبی این مساله را مدیریت کند و همچنان مدیریت خواهد کرد. صالحی در پایان بیان کرد: ایران در این چند سال که پرونده تصنعی هسته‌ای برایش ایجاد شده به خوبی نشان داده زیر بار خواسته‌های خارج از تعهدات خود نمی‌رود و این موضوع قطعی است. معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: براساس حاکمیت و منافع ملی خود تصمیم می‌گیریم ولی به آنچه به آن تعهد کردیم قطعا عمل می‌کنیم و در همان چارچوب مذاکرات را انجام دادیم و آژانس هم در چارچوب اساسنامه و موافقت‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌هایش با ایران عمل می‌کند.

نفوذی بر آژانس نیست ولی فشار هست

در ادامه این نشست خبری، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ضمانت می‌دهیم نفوذی بر آژانس نیست ولی فشار هست. تا جایی که بتوانیم اجازه نمی‌دهیم این فشارها بر فعالیت ما تاثیر بگذارد. گروسی در این نشست بیان کرد: دستورکار بسیار گسترده‌ای داریم و بحث اصلی ما موضوع استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است. امروز صبح بحث‌های فشرده‌ای داشتیم. خوشحالم اینجا حضور دارم. بحث‌های ما بعد از این نشست تداوم می‌یابد.مدیرکل آژانس در پاسخ به سوالی گفت: آژانس براساس امیال مدیرکل عمل نمی‌کند، براساس اسناد تصویب شده عمل می‌کند از جمله پادمان و پروتکل الحاقی. آژانس در عمر ۷۰ساله‌اش سعی کرده عملکردش بر مبنای فنی و حقوقی باشد. شاید عده‌ای بخواهند از آژانس برای اهداف خود استفاده کنند، اما کسانی که در آژانس در اقصی نقاط جهان هستند بی‌طرفانه کار می‌کنند و تلاششان این بوده بی‌طرفانه کار کنند و نگذارند آژانس محلی برای سوءاستفاده باشد. گروسی تاکید کرد: من در دوره مدیریتم اجازه نخواهم داد کسانی از آژانس برای اهداف خودشان سوءاستفاده کنند. او در پاسخ به این پرسش که آژانس چگونه می‌تواند تضمین دهد موانع و طرح‌های ضدایرانی آمریکا مانع همکاری و تنش در روابط ایران و آژانس نشود، اظهار کرد: آژانس رابطه انفرادی با کشورها دارد و هیچ وقت اجازه نمی‌دهد بخش و کشور ثالثی بر این روابط تاثیر بگذارد. گزارش‌ها را با حساسیت و جزئیات و سیستماتیک تهیه می‌کنیم و حساسیت بالایی بر آن است. دولت‌ها می‌آیند و می‌روند اما آژانس باقی می‌ماند و رابطه کشورها با آژانس باقی می‌ماند و این مهم است. مدیرکل آژانس همچنین عنوان کرد: ‌ضمانت می‌دهیم نفوذی بر آژانس نیست، ولی فشار هست. بخشی از سیاست جهانی است که تا جایی که بتوانیم اجازه نمی‌دهیم این فشارها بر فعالیت ما تاثیر بگذارد.

تغییری در رویکرد آژانس ایجاد نشده

گروسی در ادامه این نشست در پاسخ به این پرسش که برخی عنوان می‌کنند که از زمان روی کار آمدن شما تعامل ایران و آژانس دستخوش سیاسی کاری شده، عنوان کرد: با ایران همکاری متقابل و فشرده داشتیم و ایران با بازرسی‌ها و تیم‌های آژانس که به ایران می‌آیند همکاری گسترده‌ای دارد. برخی سوالات است که گهگاهی نیازمند شفاف‌سازی است و به همین خاطر امروز اینجا آمده‌ام. مدیرکل آژانس تاکید کرد: هیچ تغییری در رویکرد آژانس ایجاد نشده است و همکاری ایران و آژانس سازنده بوده و قرار است تداوم داشته باشد. گروسی بیان کرد: ‌یکسری موضوعات بین ایران و آژانس است که باید حل‌وفصل شود. همکاری بین ایران و آژانس ادامه داشته و چیزی به‌صورت خطی وجود ندارد. من گرایش سیاسی ندارم و قضاوت‌های آژانس براساس یافته‌های فنی است. یکسری موضوعات است که باید حل‌وفصل شود. برخی موارد پیش می‌آید که نیاز به شفاف‌سازی دارد.آژانس ماه مارس گذشته گزارش فصلی خود را درباره برجام منتشر کرد. علاوه بر این گزارش، آژانس در اقدامی که بعد از امضای برجام بی‌سابقه بود، گزارش دیگری منتشر و از ایران به‌خاطر ممانعت از اعطای دسترسی به دو سایت انتقاد کرد. در آن زمان، این گزارش به‌عنوان سیاست جدید آژانس تحت رهبری گروسی قلمداد شد؛ خصوصا که گروسی قبل از گرفتن زمام امور آژانس قول داد با ایران رفتار سختگیرانه‌ای داشته باشد. منظور گروسی دسترسی به دو سایتی است که نام آنها در اسناد ادعایی اسرائیل مطرح شده و ادعا می‌شود که در دو دهه گذشته در آنها فعالیت هسته‌ای انجام شده است. یکی از این دو سایت بین شهرضا و آباده است و دیگری نزدیک به تهران؛ ریشه ادعا‌های آژانس درباره این سایت‌ها در اسنادی است که اسرائیل ادعا می‌کند از انباری در تهران سرقت کرده است. ادعایی که قویا از سوی ایران رد شده است.

رسیدن به توافقات پادمانی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در پیامی از همکاری با تهران برای رسیدن به توافقی درباره فعالیت‌های راستی‌آزمایی پادمان‌های آژانس در ایران خبر داد. «رافائل گروسی» در پیامی در صفحه توییتر خود درخصوص سفر به ایران و دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی، از همکاری با تهران برای رسیدن به توافق درخصوص فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس خبر داد. گروسی با انتشار تصاویر این دیدار، نوشت: امروز صبح(سه‌شنبه) با معاون رئیس‌جمهور ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دکتر صالحی دیدار کردم. درحال کار برای رسیدن به توافقی درباره فعالیت‌های راستی‌آزمایی پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هستیم.رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای نخستین بار پس از تصدی این سمت دوشنبه‌شب وارد تهران شد، پیش از ظهر سه‌شنبه با حضور در محل سازمان انرژی اتمی با علی‌اکبر صالحی رئیس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد و بعدازظهر نیز با محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. ظریف در این دیدار تصریح کرد که آژانس باید اصول بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری را در تعاملات خود رعایت کند. وزیر امورخارجه بیان کرد که جمهوری اسلامی به‌دنبال ادامه همکاری با آژانس در شرایط عادی و در چارچوب مقررات بین‌المللی است. مدیرکل آژانس نیز از تمایل ظریف برای افزایش همکاری‌ها با آژانس قدردانی کرد.