این دیپلمات ارشد در پاسخ به سوالی درباره انفجار بیروت و موج جدید اعتراضات در لبنان و موضع ایران درباره تحولات اخیر این کشور گفت: حادثه بزرگی بود و طبیعی است که مردم ناراحت باشند و تبعاتی هم حتما خواهد داشت، اما اگر عده‌ای از افراد و گروه‌ها یا حتی کشورهای خارجی این حادثه تاثربرانگیز را برای اهداف و اغراض سیاسی دستاویز قرار دهند، غیرقابل قبول است.سخنگوی وزارت‌خارجه ادامه داد: شاهد بودید برخی کشورها با ریاکاری سعی کردند خود را مدافع مردم لبنان نشان دهند و با مردم لبنان همدردی کنند. من در اظهارنظری گفتم که اگر صداقت دارند سعی کنند تحریم‌هایی را که اخیرا علیه دولت و ملت لبنان وضع کردند بردارند و دست از ریاکاری بردارند. موسوی افزود: ملت لبنان ملت سرد و گرم چشیده‌ای است و از این حوادث زیاد دیده و با مقاومتی که از این ملت سراغ داریم ان‌شاءالله پشت‌سر خواهد گذاشت.

سفر  در دستور کار

موسوی در ادامه تاکید کرد: سفر یکی از مقامات بلندپایه کشور به لبنان در دستورکار است که اگر ظرف روزهای آینده نهایی شد حتما اعلام می‌شود. ما چه با سفر به لبنان و چه بدون سفر، همواره در کنار دولت و ملت لبنان هستیم و کمک‌های ما محدود به سفر کردن نیست و این کمک‌ها را ادامه می‌دهیم.

تغییرات در کاخ سفید و بازی فوتبال

سخنگوی وزارت‌خارجه درباره تغییر برایان هوک و جایگزینی آبرامز به جای او عنوان کرد: درباره جابه‌جایی افراد و نمایندگان ویژه برای ما اهمیت ویژه‌ای ندارد، طبیعی است وقتی شکست می‌خورند سعی کنند افراد را جابه‌جا ‌کنند. در بازی فوتبال نیز همین‌گونه است، وقتی تیمی درحال شکست است سعی می‌کنند برخی بازیکنان را تغییر دهند. می‌دانند وقتی چند هیچ عقب هستند این جابه‌جایی‌ها در نتیجه چندان تاثیر نخواهد داشت. این تعویض‌های پی‌درپی آنها که به‌دلیل شکست‌های پی‌درپی و گل‌هایی است که از ملت ایران دریافت کردند، برای ما اهمیت ندارد.

سخنگوی وزارت‌خارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر احتمال دخالت ایران در انتخابات آمریکا عنوان کرد: این از آن ادعاهای مضحکی است که آمریکایی‌ها هر از چندی و اخیرا با توجه به چشم‌انداز تیره و تاری که برای آنها وجود دارد، مطرح می‌کنند. ایران خیلی به افراد، جنا‌ح‌ها و احزاب در آمریکا توجه ندارد. ما به رفتار، کردار و منش و نوع تعامل آنها با ایران توجه می‌کنیم. او بیان کرد: دولت‌های مختلف اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه با رویکردهای مختلف را آزمودیم و تقریبا همه آنها در این آزمون مردود شدند. موسوی افزود: برای جمهوری اسلامی ایران فرقی ندارد چه حزب و فردی در آمریکا سر کار باشد و اگر این رویکرد را داشته باشیم، قطعا نه دخالت می‌کنیم و نه برای ما مهم است.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: اگر چنین احساسی دارند نشان می‌دهد که ایران قدرت بزرگی است و عظمت ایران باعث می‌شود سیاست‌های آنها در قبال ایران شکست بخورد و بازخورد این شکست‌ها را در امور داخلی خودشان مشاهده و از آن تعبیر به دخالت کنند که چنین چیزی وجود ندارد و ما این را کاملا رد می‌کنیم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پیامک‌های ارسالی از سوی آمریکا برای برخی شهروندان ایرانی بیان کرد: محتوای این پیامک‌ها بی‌ارزش است، ولی این اقدام تجاوز به حریم حقوق خصوصی و حقوق اشخاص و شهروندان ایرانی محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که چقدر سطح فکر آمریکایی‌ها در این زمینه و در نوع تعامل و برخورد با مردم ایران پیش پا افتاده و پایین است.

پاکستان رسما چیزی اعلام نکرده است

سخنگوی وزارت‌خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر توقیف نفتکش ایرانی در پاکستان هم گفت: تا جایی که خبر داریم و بررسی کردیم و مقامات ذی‌ربط در سازمان بنادر و کشتیرانی بررسی کردند، هنوز رسما چیزی به ایران در این زمینه اعلام نشده و هیچ خبر رسمی مبنی بر توقیف کشتی ایران به ما واصل نشده است، ولی از بخش‌های ذی‌ربط در حال پیگیری و دریافت خبر هستیم و بعد از مشخص شدن صحت و سقم آن اطلاع‌رسانی می‌کنیم. او یادآور شد که از سوی مقامات پاکستانی چیزی رسما به ما اعلام نشده است.

توضیح در مورد تجمع عناصرطالبان

موسوی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری تجمعی در پارک ملت تهران توسط عناصر طالبان گفت: جمهوری اسلامی ایران میزبان میلیون‌ها شهروند افغان است که ممکن است آنها گرایش‌های مختلفی داشته باشند و طرفدار هر یک از احزاب، گروه‌ها و افراد در داخل خاک افغانستان باشند. سخنگوی وزارت‌خارجه بیان کرد: مطمئن نیستم و نهادهای ذی‌ربط باید نظر بدهند که به یکی از گروه‌ها وابستگی داشتند یا صرفا یک خوشحالی و هواداری صرف بوده است، ولی فکر می‌کنم تجمعی ساده برای ابراز احساسات عده‌ای بوده است.

به زودی عازم باکو می‌شوم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تغییرات و جابه‌جایی سفرا و جانشین خودش نیز بیان کرد: تابستان‌ فصل جابه‌جایی ماموران دیپلماتیک ما در خارج از کشور است و الان حدود پنج، شش سفیر جابه‌جا خواهند شد از جمله سفارت ما در جمهوری ‌آذربایجان و به احتمال خیلی قوی بنده به‌زودی عازم آنجا خواهم شد. او خاطرنشان کرد: جانشین بنده رسما معرفی خواهد شد، قدری زمان بدهید که رسما آن را خدمت شما و افکار عمومی اعلام کنیم.