درهمین حال رئیس بیمارستان امام خمینی روز گذشته از افزایش آمار «جوانان مبتلا به کرونا» و «بیماران بدحال نیاز به آی‌سی‌یو» در یک ماه و نیم اخیر در پایتخت خبر داد. دکترخسرو صادق‌نیت در گفت‌وگو با «ایلنا» در مورد شرایط مبتلایان به کرونا در بیمارستان امام خمینی گفت: آمار مراجعان به بیمارستان و همچنین تعداد بیماران بستری در بخش کرونا در این هفته نسبت به اواخر تیر و اوایل مرداد ماه کاهش پیدا کرده است، البته در این دوره نسبت به دور اول شیوع بیماری یعنی اسفند ماه گذشته، بیماران نیازمند به بستری و بدحال بیشتر شده است. همزمان زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به کاهش موارد بستری در تهران ضمن انتقاد از سفرهای اخیر مردم در تعطیلات چند روز گذشته گفت که کاهش تعداد بستری‌شدگان پایدار نیست و آمار مبتلایان به کرونا در تهران به‌زودی افزایش می‌یابد.

۱۵استان در وضعیت قرمز

در کنار این ابراز نگرانی‌ها نسبت به وضعیت پایتخت، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد ۱۵استان مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان‌شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان‌رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان‌شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. وی همچنین گفت: همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان‌غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

پروتکل‌های بهداشتی محرم و امکان ابتلا

درهمین حال هر چند دستورالعمل برگزاری مراسم محرم روز یکشنبه اعلام شده است، اما روز گذشته علی ماهر معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد مقابله با کرونا استان تهران تاکید کرد که هیچ دستورالعملی احتمال خطر را صفر نمی‌کند.

تعداد مبتلایان بدحال کرونا

اما مطابق آخرین گزارش سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، طی یک روز گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۱۳۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۷ نفر از آنها بستری شدند. به گزارش «ایسنا» وی افزود: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۳۲۸ هزار و ۸۴۴ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: ۳۹۹۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

صدمین روز پاک نیوزیلند

البته این تنها ایران نیست که با موج دوم کرونا درگیر است. براساس گزارش‌ها تعداد مبتلایان به کرونا در آمریکا از پنج میلیون نفر فراتر رفته و کشورهایی نظیر انگلیس و یونان درگیر موج تازه ابتلا هستند. به گزارش «ایسنا» همچنین بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از نیمی از مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در سه کشور آمریکا، برزیل و هند شناسایی شده‌اند. این درحالی است که نیوزیلند صدمین روز بدون مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را پشت سر گذاشته است.