آخرین وضعیت مناطق  سفید و قرمز کرونا

طبق آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، دربازه ۲۴ ساعته یکشنبه تا دوشنبه، دو هزار و ۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که به این ترتیب با این آمار، ۱۷۳ هزار و ۸۳۲ نفر تاکنون در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. همچنین در همین بازه ۲۴ ساعته، کرونا ۷۰ مبتلا را در ایران به کام مرگ برد و با این حساب، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به۸ هزار و ۳۵۱ نفر رسید.

با این همه گرچه کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد که اغلب استان‌ها عمدتا در وضعیت سفید قرار دارند اما وضعیت پایتخت را زرد و برخی نقاط کشور را همچنان قرمز خواند. استان خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه، کردستان، بوشهر، جنوب کرمان و جنوب استان سیستان و بلوچستان و تا حدی برخی مناطق در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی مناطقی هستند که همچنان به‌دلیل شیوع کرونا در وضعیت قرمز به‌سر می‌برند. با این همه به گفته جهانپور، این امیدواری وجود دارد که با روند موجود، در هفته‌های آتی تعداد این مناطق کاهش پیدا کرده و این مناطق به سمت وضعیت زرد و مناطق زرد نیز به سمت وضعیت سفید سوق پیدا کنند.

از سوی دیگر آخرین گزارش اپیدمیولوژی بیماری کرونا از تغییرات مختصر صعودی بیماری کرونا در کشور حکایت دارد.  براساس این گزارش، روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی در هفت استان خوزستان، اصفهان، زنجان، آذربایجان‌غربی، ایلام، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری دیده شده است. همچنین روند ثبات با تغییرات مختصر در دو استان کرمانشاه و تهران مشاهده می‌شود. از سوی دیگر روند صعودی یا شروع پیک در ۱۳ استان آذربایجان‌شرقی، هرمزگان، کردستان، مرکزی، یزد، قم، بوشهر، فارس، خراسان‌جنوبی، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و کرمان مشاهده شده و به‌نظر می‌رسد سه استان خراسان‌شمالی، البرز و سیستان و بلوچستان اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند.

وضعیت زرد در پایتخت

با این همه سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت پایتخت گفت: به طور کلی وضعیت استان تهران به گونه‌ای است که هم مناطق سفید و هم‌ مناطق زرد در تهران وجود دارد اما در ارزیابی کلی از تهران، با توجه به نوسانی که روند ابتلا دارد، وضعیت آن را زرد قلمداد می‌کنیم.

تنها نقطه سبز کرونا در ایران

بنابر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت تنها یک نقطه سبز به معنای منطقه بی‌خطر در کشور وجود دارد که شهرستان و جزیره ابوموسی است و غیر از این، هیچ نقطه سبزی در کشور وجود ندارد. جهانپور تاکید کرد: بقیه مناطق عمدتا شهرستان‌های سفید هستند که وضعیت سفید به معنای کم‌خطر بودن است، نه بی‌خطر بودن. باید توجه کرد که این وضعیت شکننده نیز هست و ممکن است خیلی راحت با موارد جدید ابتلا یک منطقه سفید، در هفته بعد در وضعیت زرد قرار بگیرد یا از وضعیت زرد به وضعیت قرمز بدل شود.

ثبات نسبی در موارد بستری روزانه

سخنگوی وزارت بهداشت درباره احتمال بروز موج دوم با توجه به روند صعودی ابتلا و مرگ‌و میر، اظهار کرد: در موارد بستری روند صعودی چشمگیری نداریم. البته ممکن است در برخی مناطق کشور اینگونه باشد، اما در برخی مناطق هم کاهش موارد بستری را شاهدیم. بنابراین تقریبا یک ثبات نسبی در  موارد بستری روزانه در بیمارستان‌ها وجود دارد و بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر نوسان داشتیم. همچنین موارد ابتلای قطعی به بیماری کووید_۱۹ نیز به همین صورت بوده است.

علت افزایش دوباره موارد ابتلا

سخنگوی وزارت بهداشت درباره علت افزایش دوباره موارد ابتلا گفت: به ظاهر در اعداد افزایش موارد ابتلای جدید را در دو سه هفته اخیر و بعد از بازگشایی‌ها می‌بینیم، اما این به هیچ‌وجه به معنای شیوع بیشتر بیماری نیست. صرفا ممکن است موارد شناسایی شده امروز، بیش از روزها و هفته‌های بعد بوده باشد. در موارد بستری هم چنین تغییری نیست. در اوایل فروردین‌ماه ممکن بود ۹۰ درصد موارد مبتلایی که شناسایی می‌شد، در بیمارستان‌ها بستری می‌شدند، اما امروز ۱۵ تا۲۰ درصد مبتلایان بستری می‌شوند. ‌ وقتی تعداد را مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که شاید دو تا سه هزار بیماری که در فروردین‌ماه شناسایی می‌شد، در بیمارستان‌ها بستری بودند، اما امروز ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر است. بنابراین موارد شناسایی شده‌ای که در بیمارستان‌ها بستری شدند یا از بیمارستان‌ها نمونه ارسال می‌شود، شاید به یک‌پنجم روزهای اوج بیماری رسیده است.

او ادامه داد: همچنین میزان موارد مرگ‌و میر  شاید به یک‌سوم و یک‌چهارم روزهای اوج بیماری رسیده و موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه به‌رغم اینکه به نوعی آستانه بستری در بخش مراقبت‌های ویژه پایین‌تر آمده و افراد را سریع‌تر در ICU بستری می‌کنند، اما بازهم موارد به یک‌دوم تا یک‌سوم رسیده است.

اعمال سیاست‌های سختگیرانه

با این حال علی ربیعی سخنگوی دولت  اعلام کرد که ‌در مرحله جدیدی از مبارزه با کرونا، سیاست‌های سختگیرانه نظارتی و کنترلی را همراه با راه‌اندازی معیشت و زندگی اقتصادی در دستور کار داریم.

هنوز در موج اول کرونا هستیم

ربیعی همچنین درباره احتمال موج دوم و سوم شیوع ویروس کرونا در کشور و برنامه‌های دولت برای مقابله و جلوگیری از این مساله گفت: نظر کارشناسان وزارت بهداشت این است که ما هنوز در موج اول کرونا هستیم. آنها هیچ اعتقادی ندارند که ما وارد موج دوم شده‌ایم. آنچه در برخی از استان‌های جنوبی مشاهده شد، استان‌هایی بوده‌اند که اساسا هیچ پیکی را تجربه نکرده‌اند لذا ما این شیوع را هیچ پیک و موج جدیدی محسوب نمی‌کنیم. او با تاکید بر اینکه هر استانی که شبیه خوزستان شود ما در آنجا به تصمیمات سختگیرانه بازمی‌گردیم و محدودیت‌ها بیشتر می‌شود، گفت: این استراتژی ماست که به سایر استان‌ها هم ابلاغ شده است.

روند کاهشی فوت

سخنگوی دولت همچنین گفت که روند مرگ و میر ناشی از کرونا اکنون با شیب رو به پایین در حال حرکت است. ربیعی با بیان اینکه ارزیابی ستاد کرونا چشم‌انداز نزدیکی را از پایان کرونا نشان نمی‌دهد، تصریح کرد: همه تلاش دولت براساس پیشگیری از غافلگیری درمقابل به‌وجود آمدن موج‌های جدید کرونا است. برنامه‌ریزی در این زمینه به نحوی خواهد بود که همواره آمادگی لازم برای غلبه بر موج جدید وجود داشته باشد که استراتژی بخش سلامت کشور  همین است.

غربالگری در ۲۱ استان؛ به‌زودی

از سوی دیگر سخنگوی وزارت بهداشت از غربالگری گروه‌های پرخطر در ۲۱ استان خبر داد. او گفت: استان‌هایی که تعداد مناطق سفیدشان بیشتر می‌شود، به‌تدریج به سمت رهگیری و غربالگری موارد و گروه‌های پرخطر و افراد مسن خواهند رفت که ممکن است تغییراتی را در ظاهر افراد ایجاد کند. در حال‌حاضر ۱۵ استان و به‌زودی ۲۱ استان به سمت غربالگری گروه‌های پرخطر خواهند رفت.