کنکور در موعد مقرر برگزار می‌شود

شامگاه یکشنبه هم سعید نمکی وزیر بهداشت در نشست ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در حالی که نگرانی رئیس و نمایندگان مجلس از برگزاری کنکورهای سراسری را بجا خواند و تاکید کرد که مطالبه مردم نیز، بحق است، اعلام کرد: با وجود احتمال سخت بودن شرایط فصل پاییز، یا نباید کنکور سراسری را برگزار کنیم یا به تعویق انداختن آن به امید روزهای بهتر، کار درستی نیست و باید آن را برگزار کنیم. او در عین حال با بیان اینکه پروتکل، زره فولادی در مقابل بیماری کرونا نیست و تهیه و ابلاغ پروتکل‌ها به معنی ختم به خیر شدن همه امور نیست، گفت: برای وزیر بهداشت، بهترین مکانیزم این است که آمد و شد نباشد و کنکور برگزار نشود. وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بین کنکور سراسری، کارشناسی ارشد و دکترا تفاوت وجود دارد، گفت: در هیچ کجای دنیا برای تحصیلات تکمیلی، آسان نمی‌گیرند و حتما با پروتکل ها، آزمون‌ها و مکانیزم خاصی، دانشجویان را می‌پذیرند.

نظارت ۵۴۰ ناظر بهداشتی در کنکور دکترا

او با اشاره به کنکور دکترا گفت: در این آزمون به دلیل اینکه تعداد داوطلبان کمتر از سراسری و کارشناسی ارشد بود، با دوستان اتمام حجت کردیم که اگر این آزمون درست و منطبق با پروتکل‌ها اجرا نشود از برگزاری کنکور کارشناسی ارشد، جلوگیری خواهیم کرد. آنچه که بررسی کردیم با حضور ۵۴۰ ناظر بهداشتی در حوزه‌های امتحانی در کنکور دکترا، شاید تنها ۷ تا ۸ مورد مشاهده کردم که منطبق با پروتکل‌ها نبود و این خیلی ارزنده بود. نمکی در ادامه اعلام کرد: آزمون دکترا از دید بنده به‌عنوان مسوول سلامت کشور، با حداقل نقص برگزار شد و اگر بتوانیم اجرای پروتکل‌ها را برای کنکور کارشناسی ارشد تشدید کنیم، تردید ندارم که این آزمون هم می‌تواند با کمترین نارسایی برگزار شود.

آمادگی برای نظارت بیشتر بر کنکور

وزیر بهداشت با بیان اینکه کنکور سراسری مشکلی است که فقط به جسم فرزندان مردم در مورد کرونا لطمه نمی‌زند بلکه سال‌ها سوهان روح مردم کشور بوده است، گفت: یکی از نمایندگان گفت که آیا وزارت بهداشت برگزاری کنکور سراسری امسال را تضمین می‌کند؟ خیربرای هیچ کدام از آزمون‌ها نمی‌توانیم تضمین کنیم که پروتکل‌ها، کاملا رعایت شود اما می‌توانیم حداکثر نظارت را داشته باشیم. اگر مجلس و ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیم به برگزاری کنکور سراسری داشته باشند، آمادگی نظارت بیشتر بر اجرای پروتکل‌ها را داریم اما این بدان معنی نیست که کوچک ترین عارضه‌ای اتفاق نیفتد. نمکی با بیان اینکه امسال فرزند من نیز یکی از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد است و بنده هم پدر هستم و برای فرزندم، دلهره دارم گفت: تقاضای ما این است که کنکور کارشناسی ارشد به دلیل نیاز نظام سلامت به رزیدنت و نیروهای بهداشتی و درمانی جوان حتما برگزار شود و اگر رزیدنت پذیرش نشود، در بخش‌های آموزش عالی، تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان دچار مشکل می‌شویم و هیچ کجای دنیا بین دوره‌های آموزش عالی به ویژه در تحصیلات تکمیلی، گسست ایجاد نمی‌کنند چون آنها سرمایه‌های ملی هستند که باید به بازار کار و تحقیقات بروند. نمکی افزود: اگر در مورد کنکور کارشناسی ارشد تصور می‌کنید که تعویق آزمون برای فراهم شدن فضای بهتر در کشور از نظر بیماری به مصلحت است باید بگویم که این خطا است و بنده چنین پیش بینی از آینده بیماری ندارم و هیچ عقل سلیمی این را نمی‌گوید اما می‌توانیم با تشدید تمهیدات، کنکور کارشناسی ارشد را برگزار کنیم.

استفاده از ورزشگاه‌ها

وزیر بهداشت همچنین با بیان اینکه باید برای برگزاری کنکور سراسری، از فضای باز و ورزشگاه‌ها استفاده، تلفن و اینترنت را در زمان برگزاری آزمون قطع و پک‌های بهداشتی برای داوطلبان به مقدار کافی پیش بینی کنیم، گفت: در مورد برگزاری کنکور سراسری به‌عنوان متولی سلامت کشور اگر در آخرین لحظات احساس کنم که سلامت داوطلبان به مخاطره می‌افتد، ایستادگی می‌کنم و تصمیمم را صریح اعلام می‌کنم. عصر یکشنبه مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان از اختصاص ۸ هزار ورزشگاه روباز و سرپوشیده در سراسر کشور برای برگزاری آزمون سراسری خبر داده بود. از سوی دیگر، روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت نیز تعویق کنکور را نامناسب خواند. سیما سادات لاری با بیان اینکه وزارت بهداشت وظیفه تدوین پروتکل‌های بهداشتی و نظارت بر اجرای آنها را برعهده دارد، گفت: در شرایطی که هیچ تصوری از پاییز و زمستان و احتمال همزمانی ویروس کرونا و آنفلوآنزا وجود ندارد، چطور می‌توانیم این ریسک را انجام داده و برگزاری کنکور را عقب بیندازیم. البته تصمیم‌گیری در مورد این موضوع بر عهده وزارت علوم و ستاد ملی مقابله با کرونا است. لاری در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه برگزاری کنکور بر عهده وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور است، اظهار کرد: وزارت بهداشت علاوه بر تدوین پروتکل‌ها و ارائه توصیه‌ها، وظیفه نظارت بر اجرای پروتکل‌ها را نیز بر عهده دارد و کارشناسان و بازرسان بهداشت محیط این نظارت را انجام می‌دهند.  روز یکشنبه برخی نمایندگان مجلس خواستار تعویق دو آزمون سراسری شده بودند؛ موضوعی که محمدباقر قالیباف رئیس پارلمان نیز آن را تایید کرد و درخواست تعویق فوری برگزاری کنکور سراسری را مطرح کرد. با این حال برخی نمایندگان نیز با وزارت بهداشت هم‌نظر هستند؛ ازجمله جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که بر این باور است که تعویق کنکور مشکلی را حل نمی‌کند و بهتر است که دولت برای داوطلبان بسته بهداشتی تهیه کند. میرمحمدی دیروز در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: اکنون که زمان برگزاری آزمون به اواخر مرداد موکول شده است تعویق یک یا دو ماهه آن مشکلی را حل نمی‌کند چون چشم‌انداز مثبتی پیش روی ما وجود ندارد که طبق آن بگوییم در چند ماه آینده وضعیت شیوع کرونا کمتر خواهد شد. طبق نظر برخی کارشناسان بهداشتی اوضاع در پاییز به دلیل سردی هوا و بیماری آنفلوآنزا می‌تواند بدتر هم شود.  موضوع مخالفت برخی نمایندگان با برگزاری کنکور و همچنین موافقت برخی دیگر با برگزاری آن در موعد مقرر، بر اساس آنچه رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته، در این کمیسیون بررسی خواهد شد.

شروط ستاد مقابله با کرونا برای برگزاری کنکور

در عین حال دیروز محمد وحیدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، به جزئیاتی از شروط ستاد مقابله با کرونا برای برگزاری کنکور اشاره کرد و در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: موضوع جابه‌جایی زمان برگزاری کنکور مطرح نیست، بحث این است که سازمان سنجش پروتکل‌هایی که مورد نظر وزارت بهداشت است را باید در چارچوب برگزاری کنکور سراسری بپذیرد، رویکرد براساس این است که طبق پروتکل‌ها، وضعیت برگزاری کنکور سراسری تعیین تکلیف شود. او تصریح کرد: ستاد ملی کرونا اعلام کرده سه مصوبه دارد که اولا باید کنکور سراسری ۴ روزه برگزار شود، ثانیا تعداد حوزه‌های آزمون افزایش یابد و در نهایت اینکه همه پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت گسترده و در سطح مطلوب رعایت شود. وحیدی ادامه داد: وزیر بهداشت گفته است که تعهد اجرای پروتکل‌های بهداشتی باید توسط سازمان سنجش مورد تایید قرار گیرد.

کنکور برگزار می‌شود

در ساعات پایانی که روزنامه زیر چاپ می‌رفت، وزیر بهداشت اعلام کرد: کنکور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در موعد مقرر برگزار می‌شود. بنابراین تصمیم، هر حوزه تنها با ۲۰درصد ظرفیت خود پذیرای داوطلبان خواهد بود.