با تمام اینها منصور غلامی وزیر علوم روز گذشته تاکید کرد که سازمان سنجش برای برگزاری آزمون روز‌های آینده آمادگی دارد بنابراین هیچ مشکلی برای برگزاری آزمون‌های آینده نداریم. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، وی افزود: گزارش مستندی از تمام حوزه‌های برگزاری آزمون سراسری در دانشگاه‌ها به دست ما رسیده است. طبق نظرخواهی از شرکت‌کنندگان مقطع دکتری که از طریق سایت سازمان سنجش اخذ شده است، بالای ۸۰درصد از برگزاری کنکور رضایت داشته‌اند.وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گفت: سازمان سنجش برای برگزاری آزمون روز‌های آتی از تجربیات آزمون‌های قبلی در دوران کرونا به یقین استفاده خواهد کرد و در شرایط فعلی آمادگی بسیار خوبی وجود دارد. همکاری با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می‌تواند وزارت علوم تحقیقات و فناوری را برای برگزاری آزمون‌ها درمراحل بعدی کمک کند.

طرح دوفوریتی برای توقف کنکور

دراین میان اما مجلس سخن از طرحی دو‌فوریتی به میان آورده است که درصورت تایید آن می‌تواند جلوی برگزاری تمام کنکورها را بگیرد. این خبری بود که حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در برنامه تلویزیونی پرسشگر اعلام کرد. به گزارش تسنیم وی با اشاره به مشکلات اجرای پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری کنکور گفت: چون ما تصمیم‌گیرنده نیستیم نمی‌توانیم زمان را تعیین کنیم ولی همکاران ما مصمم هستند شاید اگر ستاد کرونا تصمیم نگیرد، یک طرح دوفوریتی بیاورند و جلوی تمام کنکورها را بگیرند که البته هنوز قطعی نشده است. این موضوع تا یکشنبه تعیین‌تکلیف می‌شود. البته این تنها طرح مجلس نیست. روز گذشته علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس بابیان اینکه پیشنهادی برای پذیرش بدون کنکور در ۹۰ درصد رشته‌های کارشناسی ارشد داریم، در گفت‌وگو با «تسنیم» گفت: اگر یکشنبه طرح دوفوریتی بیاوریم و رای بیاورد و توانستیم قبل از کنکور ارشد اجرایی‌اش کنیم که چه بهتر، اگر نشد اقدام دیگری صورت می‌گیرد اما روی کنکور کارشناسی حرف داریم. وی افزود: باید مطمئن شویم که پروتکل‌ها رعایت می‌شوند اگر رعایت نشود اجازه برگزاری نمی‌دهیم.

حذف کنکور فعلا اجرایی نیست

همزمان با این چالش بزرگ موضوع حذف کنکور پیش‌روی مقامات مسوول قرارگرفته است. مبحثی که تازگی ندارد و تاکنون بارها به بحث گذاشته است. با این حال روز گذشته رئیس سازمان سنجش اعلام کرد که حذف کنکور فعلا اجرایی نیست. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه فعلا جایگزینی برای پذیرش داوطلبان در رشته‌های پرمتقاضی نظیر رشته‌های پزشکی وجود ندارد و پرطرفدارها حذف‌شدنی نیستند، گفت: در حال‌حاضر تعداد ۹۱۲ هزار نفر از داوطلبان براساس سوابق تحصیلی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پذیرش می‌شوند که بیش از ۲۰ درصد این ظرفیت برای دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی است.

ابراهیم خدایی در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: برخی از رشته‌های دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی بسیار پرطرفدار بوده و رقابت در بین رشته‌هایی نظیر رشته‌های علوم پزشکی بسیار سنگین است و داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌های بزرگ رقابت می‌کنند. بنابراین با توجه به تقاضای زیاد، تراکم و پراکندگی نمرات نمی‌توانیم پذیرفته‌شدگان این دانشگاه‌ها را تفکیک کنیم و فعلا به‌جز آزمون نمی‌توانیم راهکاری برای پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها داشته باشیم.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: کنکور امسال باید برای رشته‌های پر‌تقاضای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برگزار شود.وی همچنین تاکید کرد: داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها برای دوره کارشناسی ارشد نیز خیالشان راحت باشد، براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا این آزمون در تاریخ اعلام شده برگزار خواهد شد و تا زمانی که مصوبه دیگری از سوی این ستاد اعلام نشود این آزمون در موعد مقرر برگزار می‌شود.