خط و نشان بذرپاش

روز گذشته و در نشستی که برای تودیع و معارفه عادل آذر و مهرداد بذرپاش روسای سابق و جدید دیوان برگزار شد، محمدباقر قالیباف با اعلام اینکه «فرآیند انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات براساس قانون پیش رفت»، تاکید کرد: «رقابت جدی مومنانه‌ای برای ریاست دیوان محاسبات شکل گرفت.» او همچنین خود را «موظف» به «پاس داشتن این انتخاب مجلس» و همچنین «حمایت از آن» خواند. قالیباف با اشاره به برخی حواشی درباره انتخاب مهرداد بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات خطاب به او تاکید کرد: «هرچه بود گذشت؛ از امروز عمل شماست که در پیشگاه خدا، نمایندگان و مردم قضاوت می‌شود. ثابت کنید که فرزند گام دوم هستید، این خواسته یکایک ما در مجلس شورای اسلامی از شماست.» قالیباف همچنین بر اصلاح ساختار بودجه تاکید و علت‌العلل مشکلات امروز اقتصادی را نحوه تصویب بودجه عنوان کرد و گفت: اصلاح ساختار بودجه باید عملیاتی شود.

رایزنی‌های بی‌نتیجه منتقدان

با این همه، رئیس مجلس که در جلسه دیروز، رسما به حمایت از انتخاب بذرپاش پرداخت، یک روز پیش از برگزاری معارفه، با منتقدان جدی حضور بذرپاش در راس دیوان محاسبات جلسه داشت؛ جلسه‌ای که در آن نیز بر قانونی بودن فرآیند انتخاب بذرپاش برای این جایگاه تاکید کرد. گواه این مدعا توییت احمد توکلی رئیس دیدبان شفافیت و عدالت و روایت او از این جلسه است.

احمد توکلی در این توییت با اشاره به جلسه خود با قالیباف و حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و دو نماینده دیگر مجلس، از بی‌نتیجه ماندن رایزنی‌های خود با رئیس مجلس درباره انتخاب مهرداد بذرپاش و همچنین پیگیری این اعتراض از طریق قانون خبر داد. او نوشت: «استدلال‌هایمان را در اعتراض به انتخاب رئیس دیوان محاسبات شرح دادیم. گفتند آن فرآیند قانونی بوده، شما هم اعتراض‌تان را از مسیر قانون پیگیری کنید.»

انتخاب رئیس دیوان محاسبات تا امروز که دقیقا دو ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم می‌گذرد، یکی از پرحاشیه‌ترین سوژه‌های این دوره از پارلمان بوده که این بار بیش از آنکه با انتقاد رقیبان اصلاح‌طلب روبه‌رو شود، سیل انتقاد اصولگرایان را روانه بهارستان کرد. هرچند رای مجلسی‌ها، سند انتخاب بذرپاش است اما هنوز این انتخاب در سایه ابهامات و اما و اگر‌ها قرار دارد و برخی چهره‌های اصولگرا ازجمله احمد توکلی و حتی بسیج دانشجویی سه دانشگاه، به انتقاد و اعتراض خود در این زمینه اصرار دارند.

ماجرای انتقادات به انتخاب بذرپاش، به سوابق او بازمی‌گردد؛ سوابقی که بر اساس قانون دست‌کم باید ۲۰ سال باشد اما سوابق بذرپاش بنا به اظهار منتقدانش، به ۱۷ سال هم نمی‌رسد. منتقدان او در این زمینه به تبصره یک ماده ۵۱ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس استناد می‌کنند که تصریح دارد: «داوطلب ریاست دیوان محاسبات باید حداقل ۲۰ سال سابقه کار داشته باشد.»

پاسخ بذرپاش به منتقدان

با این حال اگرچه دیروز، رئیس مجلس در جلسه معارفه بذرپاش با یک جمله پاسخ منتقدان را داد و از انتخاب بذرپاش حمایت کرد اما خود بذرپاش نیز تلاش‌ها و اظهارات اخیر منتقدانش را بی‌پاسخ نگذاشت. او با اشاره به حواشی ایجاد شده در روزهای اخیر درباره سوابق خود گفت: کلکسیونی از حرف‌ها زده شد. بعضی دلسوز بودند و برخی احتمالا نگران شدند. من از همه آنها گذشتم و به خون پدر شهیدم قسم یاد می‌کنم و با خدای خود عهد می‌بندم که ایستاده‌ام و ذره‌ای از حقوق مردم و بیت‌المال کوتاه نمی‌آیم و اجازه نمی‌دهم به کسی به اسم عدالت خواهی ظلم شود.

بذرپاش البته خط و نشان‌هایی هم کشید؛ در عین حال که تاکید کرد «با ما کار سیاسی کردند» گفت که «من در اینجا کار سیاسی نخواهم کرد اما نظارت دقیق بر مبنای قانون و سختگیرانه را پیش می‌گیرم زیرا پای بیت‌المال در میان است و شوخی ندارم.» او «پاسداری از بیت‌المال» را «ماموریت اصلی دیوان محاسبات» عنوان و تاکید کرد که «باید در سخت‌ترین شرایط آن را رعایت کنیم.»

رئیس جدید دیوان محاسبات در ادامه اظهاراتش با بیان اینکه این دیوان اصلی‌ترین و با افتخارترین نهاد نظارتی مالی در کشور است، گفت: کسی حق ندارد دیوان را خدشه‌دار کند.

او حسابرسی عملکرد را اصلی‌ترین راهبرد دیوان محاسبات عنوان و تاکید کرد: درست است که تا بودجه‌ریزی عملیاتی نباشد حسابرسی عملیاتی هم ممکن است نشدنی باشد، اما حتما راه‌های میانبری وجود دارد؛ از جمله زیرساخت‌های دولت الکترونیک و گذاشتن نماینده دیوان در کنار ذی‌حساب. بذرپاش ادامه داد: بودجه‌ریزی عملیاتی از دولت قبل در دستور کار بوده اما هنوز اجرایی نشده و با آن فاصله داریم. رئیس دیوان محاسبات البته از اصلاح ساختار دیوان نیز سخن گفت. بذرپاش تاکید کرد: ما با یک سازمان پرافتخار، نجیب، شریف، کم‌خطا و پراثر مواجه هستیم که با نصف ساختار مصوب خود کار انجام می‌دهد. ما باید تغییراتی در ساختار مرکزی دیوان محاسبات انجام دهیم چراکه نیازمند ساختار متفاوت گام دومی هستیم، در این ساختار فقط جوانگرایی دنظر نیست بلکه جوان‌سازی، چابک‌سازی، شفاف‌سازی، کارآمدسازی و اجتماعی‌سازی سیستم باید مورد توجه قرار گیرد.

 بازگشت ۴ میلیارد دلار به بیت‌المال

با این حال پاسخ به منتقدان بذرپاش تنها محور جلسه دیروز نبود؛ عادل آذر که روز گذشته با ریاست دیوان محاسبات خداحافظی کرد، در گزارشی از عملکرد خود در زمان تصدی ریاست این دیوان گفت که این دیوان در دوره گذشته چهار میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار را به بیت‌المال بازگردانده است. به گفته آذر، دیوان محاسبات همچنین توانست با نظارت‌های خود، ۸ میلیون و ۹۹ هزار و ۴۸۶ یورو از بیت‌المال را به صندوق ذخیره ارزی بازگرداند. او همچنین از بازگشت مبلغ  ۴۹ میلیارد و ۶۲۱ هزار تومان به بیت‌المال هم خبر داد. رئیس پیشین دیوان محاسبات کشور همچنین با اشاره به ۲ هزار و ۹۴۱ هزار حکم و قرار صادر شده از سوی دیوان محاسبات ابراز کرد: کیفیت آرای صادر شده توسط هیات‌های مستشاری به صورت ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

تشکیل پرونده برای ۲۰ هزار مدیر

همچنین دادستان سابق دیوان محاسبات نیز در جلسه دیروز از تشکیل پرونده برای بیش از ۲۰ هزار مدیر و مسوول در دوره‌های مختلف طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ خبر داد. فیاض شجاعی ادامه داد: از ۶۶۸۹ پرونده، ۳۱۶۳ مورد منجر به صدور دادخواست و بقیه موارد منجر به صدور قرار مقتضی شد.