بعد از دو ماه کش و قوس بر سر انتخاب رئیس دیوان محاسبات، بالاخره با رای بهارستان‌نشینان مهرداد بذرپاش به عنوان رئیس دیوان و علی کامیار به عنوان دادستان راهی ساختمان خیابان برزیل شدند. 

انتخابات بذرپاش از سوی پارلمانی ها بی حاشیه نبود و سیل انتقادات به سوابق اجرایی او به راه افتاد. تا جایی که او در توئیتی با اشاره به برخی ابهامات ایجاد شده در زمینه سوابق اجرایی خود نوشت:« در روزهای گذشته به دلیل برخی شیطنت‌های رسانه‌ای، برای بعضی برادران و خواهران عزیزم در بسیج دانشجویی ابهاماتی به وجود آمده است. ‌به صراحت می‌گویم قطعا زیباترین دوران زندگی‌ام در بسیج دانشجویی سپری شده که به آن افتخار می‌کنم. به عزیزان بسیجی و تمامی فعالان جنبش دانشجویی اطمینان می‌دهم هیچ‌یک از فعالیت‌های تشکیلاتی‌ام را به عنوان سابقه‌ی کاری به مجلس ارائه نداده‌ام.» 

ساعاتی پیش احمد توکلی نیز که از منتقدان جدی رئیس جدید دیوان محاسبات است در توئیتی از  جلسه با قالیباف و حاجی بابایی با موضوع بررسی روند انتخاب بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات خبر داد و نوشت:« دیروز جلسه با رئیس مجلس، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، دو نماینده دیگر و مدیرعامل دیده بان، استدلال هایمان در اعتراض به انتخاب رئیس دیوان محاسبات شرح دادیم.گفتند فرآیند آن انتخاب قانونی بوده، شما هم اعتراضتان را قانونی پیگیری کنید. امروز در جلسه ویژه دیده بان در اینباره تصمیم می گیریم.» 

در این جایگاه با کسی شوخی ندارم

بر همین اساس، امروز در آیین تکریم و معارفه رییس کل و دادستان دیوان محاسبات کشور، مهرداد بذرپاش، پاسخ منتقدان خود را داد و با اشاره به جنجالی که درباره سوابق اجرایی او به راه افتاده است، گفت: کلکسیونی از حرف ها زده شد. بعضی دلسوز بودند و برخی احتمالا نگران شدند. من از همه آنها گذشتم و به خون پدر شهیدم قسم یاد می کنم و با خدای خود عهد می بندم که ایستاده ام و ذره ای از حقوق مردم و بیت المال کوتاه نمی آیم و اجازه نمی دهم به کسی به اسم عدالت خواهی ظلم شود.

وی افزود: با ما کار سیاسی کردند، ولی من در اینجا کار سیاسی نخواهم کرد، ولی نظارت دقیق بر مبنای قانون و سختگیرانه را پیش می گیرم زیرا پای بیت المال در میان است و شوخی ندارم و پاسداری از بیت المال هم ماموریت اصلی دیوان است که باید در سخت ترین شرایط آن را رعایت کنیم.

فرآیند انتخاب رییس دیوان محاسبات براساس قانون بود

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز منتقدان رئیس جدید دیوان محاسبات را بی جواب نگذاشت و در مراسم تودیع و معارفه رییس و داستان دیوان محاسبات، خطاب به بذرپاش گفت: هرچه بود گذشت از امروز عمل شماست که در پیشگاه خدا، نمایندگان و مردم قضاوت می‌شود ثابت کنید که فرزند گام دوم هستید این خواسته یکایک ما در مجلس شورای اسلامی از شماست.

وی ادامه داد: من مکلف هستم از قانون دفاع و مو به مو قانون را اجرا کنم. فرآیند انتخاب رییس و دادستان دیوان محاسبات براساس قانون پیش رفت. تعداد نامزدها در این دوره بیشتر بود و رقابت جدی مومنانه‌ای شکل گرفت. من موظف هستم انتخاب مجلس شورای اسلامی را پاس بدارم و از آن حمایت کنم. ان‌شاء‌الله دو برادر عزیز هم با کار و تلاش‌شان به انتخاب درست مجلس شورای اسلامی صحه بگذارند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایسنا بخوانید؛ 

* مجلس یازدهم زمانی شکل گرفت که کشور در شرایط سخت و خاصی بوده و مردم عزیز و شریف ما سختی هایی را تحمل می کنند. این تحمل از نجابت مردم است. مردم هم به خاطر نظام و انقلاب سختی را تحمل می کنند اما در کنار آن توقعاتی از یکایک ما دارند. از جمله اینکه توقع دارند مشکلات را به یکدیگر پاس ندهیم. مردم مجموعه نظام را یکپارچه می بینند و باید یک حرف و عمل از ما ببینند. مسئولین جمهوری اسلامی در هر قوه ای باید در این شرایط از مردم گره گشایی کنند.

* نظارت اولویت اصلی مجلس یازدهم است، ما دو وظیفه قانونگذاری و نظارت داریم که اولویت ما نظارت است. ما در اجرا دخالتی نداریم اما وظیفه ذاتی ما نظارت بر اجرای قانون است. کشور ما هم بیش از هر زمانی به این امر نیاز دارد. ما باید از همه ابزارهایمان برای نظارت استفاده کنیم.

* نظارت دیوان محاسبات اثرگذار، عملگرا، دقیق، منصفانه، مداوم و بازدارنده است و ما باید تلاش مضاعف و ایثارگرانه داشته باشیم. دیوان محاسبات هم باید مجلس را در کنار خود ببیند. امیدواریم رویکرد هوشمندسازی و شفاف سازی در تمام قوه مقننه جاری شود. چرا که در غیر این صورت نمی توانیم اثرگذار باشیم. 

 دیوان محاسبات در تامین بودجه نباید وابسته به دستگاه اجرایی باشد

علی کامیار، دادستان جدید دیوان محاسبات با بیان آنکه  مجلس قوی و انقلابی، دیوان محاسبات قوی و انقلابی را می‌طلبد و نباید اجازه دهیم رانت خواران و سودجویان به اموال بیت المال دست‌درازی کنند، گفت:  اجازه ندهیم که این افراد از هر راهی به سرمایه‌های سیاه خود بیفزایند. یکی از اهداف اصلی دشمنان برهم‌زدن نظام اقتصادی جمهوری اسلامی است و اگر صبر و مقاومت ملت ایران و درایت مقام معظم رهبری نبود مسلما دشمنان تاکنون به اهداف خود در این زمینه می رسیدند.

دادستان دیوان محاسبات کشور ادامه داد: در دو اصل قانون اساسی، نظارت بر بیت المال بر عهده دیوان محاسبات گذاشته شده است و بر این اساس باید به تقویت دیوان محاسبات توجه ویژه شود. وابستگی اقتصاد به دولت یکی از مشکلات کشور است و اگر دولت به درستی عمل کند بخش زیادی از روند اقتصادی در مسیر درست قرار می‌گیرد.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایسنا بخوانید؛

* مجلس باید یک اطمینان بخشی در نظام اقتصادی را به مردم نشان دهد تا دیگر شاهد بی ثباتی اقتصادی و گرانی های افسارگسیخته نباشیم و در این راستا لازم است که مجلس بر عملکرد مالی دولت نظارت بیشتری داشته باشد و دولت هم باید مطابق با قوانین عمل کند.

* بزرگی بی حد دولت مانع چابکی و تصمیم‌گیری به‌موقع شده، این امر تبعات زیادی را به بار می آورد و برای برون رفت از این مشکلات باید مجلس بر عملکرد مالی دولت نظارت بیشتری داشته باشد.

*{ با اشاره به اهمیت استقلال و تقویت دیوان محاسبات کشور}: همچنین استقلال مالی دیوان محاسبات باید عملیاتی شود و نباید دیوان محاسبات در تامین بودجه دچار مشکل و در انتظار دولت و وابسته به دستگاه اجرایی باشد.

دیوان محاسبات چهار میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار به بیت المال برگرداند

عادل آذر، رئیس سابق دیوان محاسبات، با ارائه گزارشی از عملکرد این دیوان در دوران مسئولیت خود گفت: دیوان محاسبات کار گذشتگان در ۴۰ سال پیش بوده و من هم چهار سال سعی کردم آن را جلو ببرم. پیش از دوره فعالیت من حسابرسی عملکرد تا حدودی انجام شده بود، ولی استانداردی نداشت. ما استاندارد آن را تعریف و بومی سازی کردیم، ۱۰۰ کارگاه در استان ها برگزار کردیم و الان نظام حسابرسی عملکرد دیوان را داریم که باید توسعه یابد. البته از نظر تئوری و استاندارد این کار به طور کامل انجام شد ولی در اجرا ۴۰ درصد آن اجرایی شده است.

آذر با اشاره به افزایش ۵۳ درصدی آرای هیات های مستشاری در دوره مسئولیت خود گفت: کیفیت آرا هم در دوره دهم ۱۰۰ درصد افزایش را نشان می دهد. ما همچنین به ارتباط با کمیسیون ها اکتفا نکردیم و عملکرد خود را به صحن بردیم و هفت گزارش علنی و سه گزارش غیرعلنی در صحن داشتیم چرا که من معتقد بودم که باید در هر فصل دو بار گزارش ارائه شود.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایسنا بخوانید؛

* بر ضرورت توجه به حسابررسی عملکرد تاکید می کنم و تمام ادبیات مدیریتی و تجربه بشری در حوزه بودجه‌نویسی می‌طلبد که حسابرسی عملکرد در کشور پیاده شود. ما از سال ۱۳۹۵ تمامی انرژی خود را بر این مبنا گذاشتیم که دیوان را روی ریل حسابرسی عملکرد بیاوریم که خاستگاه نظری آن هم مدیریت بر مبنای عملکرد است. البته نظام بودجه‌ریزی در کشور باید بر مبنای عملکرد باشد که حسابرسی مبنای بر عملکرد داشته باشیم. ما در زمینه بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در ابتدای کار هستیم اگر قرار است نظام حسابرسی عملکرد داشته باشیم باید مبتنی بر فناوری اطلاعات باشد.

* ورودی دیوان محاسبات صفر تا صد الکترونیکی است، حتی رای هیات عمومی نیز به صورت الکترونیکی صادر می‌شود. ما همچنین در دوره گذشته آسیب‌شناسی بودجه را داشتیم، در مجلس دهم آیین‌نامه اصلاح شد و بودجه شرکت‌ها مورد بررسی قرار گرفت. اگر از من به عنوان معلم بپرسید که دولت چقدر بودجه به صحن می‌آورد؟ می‌گویم در بخش شرکت‌ها هنوز هم ۹۰ درصد را می‌آورد و ۱۰ درصد را نمی‌آورد که باید برایش فکری کنیم.

* رویکرد دیوان محاسبات‌ را نظارت مستمر مالی، پیشگیرانه، هدایت‌گرانه و مقتدرانه است و دلچسب‌ترین کاری که در دیوان انجام دادیم ایجاد بانک اطلاعاتی مدیران آینده برای بررسی صلاحیت‌های مدیریتی همکاران دیوان و شناسایی استعدادهای مدیریتی بود. از اول سال ۱۳۹۷، ۳۰۰ نفر مصاحبه شدند و ۱۶۷ نفر شرایط را داشتند ما دقیقا براین اساس انتصابات را انجام دادیم. اگرچه دیوان در معرض فشار و سفارش زیادی قرار دارد ولی به این روش عمل کردیم.

* سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ استخدام در دیوان محاسبات صورت می‌گیرد، آزمون استخدامی توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود و در ادامه فرآیند آن در دیوان طی می‌شود.

* دیوان محاسبات بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی است و ما سعی کردیم نظارت دیوان محاسبات را در خدمت توسعه، کار و خدمت‌رسانی به مردم قرار دهیم. آنچه برخی در خصوص حسابرسی بی‌خاصیت دیوان گفتند قدری بی‌انصافی بود. من را هرچقدر می‌خواهید نقد کنید اما دیوان کارهای گرانسنگی انجام داده نگویید وجود یا عدم وجودش فرقی ندارد مثل این‌ است که بگوییم وجود یا عدم وجود قوه قضاییه فرقی ندارد. به زحمات ۲۵۰۰ نفر احترام بگذاریم و البته رو به جلو حرکت کنیم.

*{ با اشاره به بازگشت چهار میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار از سوی دیوان محاسبات به بیت‌المال}: از این مبلغ چهار میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی رفت. نکته‌ دیگری مطرح شده بود که دیوان نباید نوشداروی بعد مرگ سهراب باشد، قانون اساسی می‌گوید کار دیوان پس از خرج است. پیش از خرج، سازمان مدیریت، حین خرج امور اقتصادی و دارایی و پس از خرج دیوان محاسبات مسئولیت دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.