پیش از این محمدعلی رمضانی دستک، منتخب مردم آستانه اشرفیه در مجلس و فاطمه رهبر نماینده مردم تهران در مجالس هفتم و هشتم و نهم و منتخب تهران در مجلس یازدهم نیز ۱۷ اسفندماه ۹۸ بر اثر ابتلا به بیماری کرونا فوت کردند. مرحومه فاطمه رهبر عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی هم بود. طبق اعلام رسمی تاکنون ۱۰ نماینده مجلس شورای اسلامی به کرونا مبتلا شده‌اند. محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان، وحید جلال‌زاده نماینده ارومیه، منصور آرامی نماینده بندرعباس، محمد طلا مظلومی نماینده بهبهان، سید‌محمد موحد نماینده کهگیلویه، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، علیرضا ورناصری نماینده مسجد سلیمان، حبیب آقاجری نماینده بندر ماهشهر و سهراب گیلانی نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس یازدهم به چشم می‌خورد. در بین این ۱۰ نماینده مبتلا عیسی جعفری نماینده بهار و کبودر آهنگ روز گذشته درگذشت. به‌دنبال اعلام ابتلای این نمایندگان به کرونا، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از رئیس مجلس درخواست کرده است که به‌دلیل شیوع کرونا جلسات علنی و کمیسیون‌های مجلس برگزار نشود.

رای‌گیری برای کرسی نمایندگان فوت‌شده

در همین حال روز گذشته سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: برای پنج نماینده‌ای که فوت‌شده یا اعتبارنامه‌شان در مجلس رد شده و انتخابات حوزه‌شان ابطال شده در انتخابات ۱۴۰۰ رای‌گیری می‌شود. سید‌اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: برای ۵ نماینده فوت‌شده، رد اعتبار و ابطال انتخاباتی در انتخابات ۱۴۰۰ رای‌گیری می‌شود. وی ادامه داد: با توجه به فوت سرکار خانم رهبر از حوزه انتخابیه تهران، عیسی جعفری نماینده بهار و کبودرآهنگ و محمدعلی رمضانی دستک نماینده مردم آستانه اشرفیه و رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون از حوزه انتخابیه گچساران و ابطال انتخابات حوزه انتخابیه تفرش، فراهان و آشتیان به‌دلیل مدرک تحصیلی سینا کمالخانی، ۵ کرسی در مجلس یازدهم خالی مانده است. سخنگوی ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: طبق قانون انتخابات برای تعیین تکلیف این ۵ کرسی انتخابات آنها موکول به سال ۱۴۰۰ و همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود.

فراهم‌سازی مقدمات انتخابات۱۴۰۰

همزمان سیداسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور روز گذشته در نشست با کارشناسان انتخابات گفت: در سال آینده، انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی به‌صورت سراسری و انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به‌صورت میان‌دوره‌ای برگزار خواهد شد و ما در حال فراهم‌سازی و تمهید مقدمات آن هستیم.