آمار کرونا در کشور برای سومین بار رکورد شکست

دو روز بعد یعنی ۱۵ تیرماه، وزارت بهداشت از درگذشت ۱۶۳ مبتلا به کرونا در یک شبانه‌روز خبر داد و به این ترتیب سومین رکورد مرگ و میر کرونایی در روز ۱۵ تیرماه ثبت شد. بررسی تقویم رکوردهای مرگ کرونایی در ایران نشان می‌دهد که از ابتدای اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران در اول اسفند ۹۸ تا امروز، تیرماه بدترین ماه از منظر جان‌باختن هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا بوده است؛ ماهی که ۳ بار رکورد مرگ کرونایی در آن شکست. همچنین آمارهای رسمی نشان می‌دهد که کرونا تا روز سه‌شنبه حدود ۱۲ هزار نفر را به کام مرگ برده است. علاوه‌بر این، آخرین گزارش وزارت بهداشت حاکی از آن است که در بازه ۲۴ ساعته ظهر دوشنبه تا سه‌شنبه، ۲ هزار و ۶۳۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این تعداد، یک هزار و ۴۵۵ مورد در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شدند. بررسی «دنیای‌اقتصاد» از این آمار اعلامی حاکی از آن است که از میان مبتلایان تازه شناسایی شده، بیش از ۵۵ درصد نیاز به بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داشته و در این مراکز بستری شدند؛ رقمی که با توجه به کمتر بودن تعداد روزانه بیماران ترخیصی نسبت به موارد جدید بستری، نشان می‌دهد بیشتر تخت‌های بیمارستانی کشور حالا در اشغال بیماران کرونایی است.

از سوی دیگر، با احتساب ۲ هزار و ۶۳۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹، تعداد مبتلایان به این بیماری از ابتدای شیوع تا امروز، از مرز ۲۴۵ هزار نفر فراتر رفت و بنابر آمار رسمی اعلامی، تا روز سه‌شنبه، ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر در ایران به ویروس کرونا گرفتار شده‌اند.

۱۹ استان در وضعیت قرمز و هشدار

علاوه‌بر آمار کلی مبتلایان، جان‌باختگان و بستری‌ها، وضعیت استان‌ها در مواجهه با این همه‌گیری نیز حائزاهمیت است. آنچنان که سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در آخرین گزارش خود اعلام کرده است، تعداد استان‌های در وضعیت قرمز و هشدار به ۱۹ استان افزایش یافته است؛ ۹ استان در وضعیت قرمز و ۱۰ استان در وضعیت هشدار. وضعیت استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی، شرقی و خراسان رضوی همچنان قرمز است و استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

افزایش آمار ابتلا در تهران

هرچند در برخی استان‌ها و شهرهای قرمز، محدودیت‌های مقطعی (به مدت یک هفته) برقرار شده اما در استان‌های با وضعیت هشدار، هنوز محدودیت‌ها اعمال نشده و تنها از احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی سخن گفته می‌شود. در میان استان‌های با وضعیت هشدار، تهران ازجمله استان‌هایی است که نامساعدترین وضعیت را دارد زیرا علاوه‌بر افزایش آمار مبتلایان، گروه‌های سنی مختلف نیز درگیر ابتلا به کرونا شده‌اند. روز گذشته علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران با ابراز نگرانی نسبت به افزایش آمار مبتلایان کرونا در استان گفت: در حال حاضر شرایط جدیدی را تجربه می‌کنیم زیرا هم تعداد مبتلایان افزایش یافته و هم گروه‌های سنی متفاوتی دچار این بیماری شده‌اند. به گفته زالی، در استان تهران بستری مراجعان سرپایی مراکز بهداشتی و درمانی به علت ابتلا به کرونا، ۵/ ۸ درصد افزایش یافته است. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران اعلام کرد که در ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه، ۵۳۴ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در مراکز درمانی استان به‌عنوان مبتلایان جدید شدند که یکی از بالاترین آمارهای اعلامی بوده است. زالی شرایط در استان تهران را کماکان نگران‌کننده، بی‌ثبات و ناپایدار خواند و تاکید کرد: مردم باید هوشیار باشند که هرچقدر هم تعداد تخت‌ها افزایش یابد با یک کمبود نسبی تخت ممکن است مواجه شویم. نگرانی‌ها از وضعیت کرونا در تهران به اندازه‌ای است که عیسی فرهادی، فرماندار تهران روز گذشته اعلام کرد که خدمات در پایتخت به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه می‌شود. او با اشاره به وضعیت تهران تاکید کرد که احساس خطر کرونا باید دوباره بازگردد. از سوی دیگر، محسن‌هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم نسبت به افزایش آمار فوت‌شدگان کرونا هشدار داد و گفت: روز دوشنبه ۷۰ فوتی ناشی از ویروس کرونا در بهشت زهرا(س) دفن شدند.

هشدار درباره استان‌های مرزنشین

علاوه‌بر تهران، وزارت بهداشت درباره استان‌های مرزنشین نیز ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است. سعید نمکی، وزیر بهداشت روز گذشته با بیان اینکه عده زیادی تمناهای ما را گوش نکرده و جدی نگرفتند، اعلام کرد: متاسفانه موج تازه‌ای استان‌های بسیار مهم و مرزنشین را گرفتار کرد. آذربایجان غربی، ایلام، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان ازجمله این استان‌ها هستند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه متاسفانه مراسم عروسی، زنجیره‌ای از عزا را پس از خود خلق کرد و مراسم‌های عزا زنجیره‌ای از سیاه‌پوشی را به بار آورد، گفت: متاسفانه سفرها بمب ویروس کرونا را با خود حمل کرد. هیچ وقت نمی‌توانم این غم سنگین را که بر قلب ما سنگینی کرد را فراموش کنم. کودک ۱۰ ساله‌ای از یزد به قشم رفت و در بندرعباس به جای بازگشت به آغوش خانواده به آغوش خاک سپرده شد. نمکی افزود: امروز در استان‌هایی مثل کردستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و کرمانشاه به وضعیت مطلوب‌تری رسیده‌ایم، اما هنوز به معنی این نیست که بر بیماری فائق آمدیم.

تداوم کرونا در سیستان و بلوچستان

گرچه وزیر بهداشت از بهبود وضعیت در برخی استان‌ها ازجمله سیستان و بلوچستان سخن گفته اما دانشگاه علوم پزشکی این استان اعلام کرده که شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان حداقل چهار هفته دیگر تداوم دارد. سیدمحمد‌هاشمی شهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه در حال حاضر شهر زاهدان با وضعیت قرمز و دارای بالاترین میزان ابتلا و یکی از کانون‌های مهم بحران در استان سیستان وبلوچستان است، گفت: شهرهای زابل، ایرانشهر و چابهار نیز در وضعیت قرمز و سایر شهرها نیز در وضعیت هشدار قرار دارد. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان وضعیت بحرانی استان پس از عید فطر و با آغاز سفرها و رفت و آمدها شروع شد و هم اکنون تمامی تخت‌های بخش‌های بحران و مراقبت‌های ویژه کرونا در بیمارستان‌های استان در حال تکمیل شدن است.

هشدار به پاساژها

با این همه، همچنان هشدارها به کسب‌و‌کارها و فعالیت‌های مستقر در همه استان‌های در وضعیت هشدار ادامه دارد. دیروز علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد مسوولیت مکان‌هایی چون پاساژها با مدیریت آنجاست و در صورت تخطی یک هفته بسته می‌شوند تا مشکل حل شود.