استاندار تهران مامور بررسی علل حادثه

همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز صبح دیروز ضمن تسلیت این حادثه به عموم مردم ایران به ویژه خانواده‌های داغدار، به انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران ماموریت داد ضمن رسیدگی فوری به وضعیت آسیب‌دیدگان و بررسی‌ علل دقیق وقوع این سانحه ناگوار، نتیجه را به اطلاع عموم برسانند. از سوی دیگر عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور نیز در دستورهای جداگانه‌ای به معاون عمرانی وزیر کشور، رئیس سازمان مدیریت بحران و استاندار تهران خواستار بررسی دقیق علت وقوع این سانحه شد.

احضار ۵ نفر از مقصران احتمالی

از سوی دیگر روز گذشته، دادستان تهران از صدور دستور احضار ۵ نفر از مقصران احتمالی حادثه خبر داد و اعلام کرد که یک نفر نیز در این رابطه بازداشت شده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از قوه‌قضائیه، علی‌القاصی مهر، دادستان تهران با تاکید بر اینکه پرونده آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر با دقت و سرعت در دادسرا در حال رسیدگی است، اظهار کرد: از همان ابتدای وقوع حادثه دادستانی با همراهی بازپرس و دادسرای جنایی و همکاران قضایی در صحنه حضور یافتند و یک تیم کارشناسی بنا به دستور بازپرسی ماموریت پیدا کرد که ابعاد مختلف این حادثه را سریعا بررسی و اظهار نظر کنند.

بررسی پرونده خارج از نوبت

به گفته دادستان تهران، تحقیقات قضایی شروع شده و این پرونده خارج از نوبت با دقت و سرعت به منظور علت وچگونگی حادثه و برخورد با مقصران احتمالی در حال بررسی است. القاصی مهر صبح دیروز با بیان اینکه کار شناسایی اجساد با حضور دادسرای جنایی تهران صورت گرفت، افزود: هویت تمامی اجساد با توجه به اینکه دچار سوختگی نشده بودند و در اثر آلودگی و گرما و دود ناشی از آن دچار خفگی شده بودند، مشخص و همچنین مقرر شد که بعد از تعیین علت فوت اجساد به دستور مقام قضایی تحویل بستگان و خانواده‌های آنان شود.

شناسایی همه اجساد

پزشکی قانونی استان تهران عصر روز چهارشنبه از شناسایی همه اجساد حادثه دی‌کلینیک سینا اطهر خبر داد. مهدی فروزش، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با «ایلنا» اعلام کرد که ۱۴ جسد به بستگان درجه یک‌ تحویل داده‌ شده‌اند. او همچنین گفت که تمامی اجساد از جمله اجساد فاقد هویت این حادثه نیز شناسایی شده‌اند. به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران خانواده‌های پیکر پنج نفر دیگر نیز اعلام کرده‌اند، طی روزهای آینده برای تحویل اجساد به پزشکی قانونی مراجعه خواهند کرد. مهدی فروزش در ادامه توضیح داد که ۱۵ زن و ۴ مرد در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند. همچنین مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: از این تعداد ۱۷ نفر از کادر درمان و دو نفر از مراجعان هستند. بنابر اعلام سازمان آتش‌نشانی تهران، حادثه آتش‌سوزی کلینیک سینا در شمال پایتخت، پس از حدود ۲ ساعت مهار شد. با این همه دیروز محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز در بازدید از محل حادثه انفجار کلینیک سینا به کم بودن تاب‌آوری ساختمان‌های قدیمی تهران در مقابل حریق اشاره کرد و درباره حادثه کلینیک سینا توضیح داد: متاسفانه تعدادی از همشهریان در طبقات فوقانی گرفتار شدند و شعله‌های آتش از طریق پله‌ها که ما و آتش‌نشانی به آن حساس هستیم، سبب انتقال دود و آتش به طبقات بالا شده است. متاسفانه تعدادی از افراد در طبقه فوقانی گرفتار شدند و دود و آتش سبب شد که تنفس آنها دچار اختلال شده و تحرک از افراد گرفته شود. رئیس شورای شهر تهران همچنین گفت که آتش‌نشانان در نهایت ۲۰ نفر را از این حادثه نجات دادند.

علت حادثه

از سوی دیگر، سردار حمید هداوند، جانشین رئیس پلیس پایتخت روز گذشته در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره علت حادثه ‌کلینیک سینا گفت: با تاکید بر اینکه تاکنون به این نتیجه نرسیده‌ایم که حادثه عمدی بوده است، تاکید کرد: احتمالا جرقه برق باعث بروز آتش‌سوزی شده است؛ اما علت حادثه در دست بررسی است. همچنین منصور درجاتی، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در گفت‌وگویی با «ایرنا» با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره علت این حادثه گفت: در فضای مجازی گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره علت حادثه بیمارستان سینای اطهر اعلام می‌شود، درحالی‌که نشت گاز و اتصال برق علت این حادثه نبوده است. او افزود: درمورد حادثه کلینیک سینا، هر نوع کاستی و کمبودی به خود ساختمان برمی‌گردد؛ زیرا تجمع کپسول‌‎های اکسیژن و نگهداری نامناسب آنها حادثه‌ساز شد.

چهار اخطار به کلینیک سینا

البته روز گذشته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی از اعلام چهار اخطار به کلینیک سینا اطهر از سال ٩۴ تا کنون خبر داد. سید‌جلال ملکی در گفت‌وگو با «ایسنا» در این باره توضیح داد: وضعیت ایمنی این ساختمان از سال ٩۴ تا کنون بررسی شده و حدود چهار اخطار در زمینه توجه به ایمنی این ساختمان صادر شده بود. او با بیان اینکه طی سال‌های ٩۶، ٩٧ و ٩٨ نیز از این ساختمان بازدید شده بود که متاسفانه ترتیب اثر داده نشد، گفت: در سال ٩٨ نیز یک اخطار جدی برای آنها صادر شد که از سوی شهرداری بود. ملکی گفت: نگهداری غیر‌اصولی مواد و تجهیزات خطرناک، توجه به راه‌های خروج، سیستم برق و... از مواردی بوده که در دستورالعمل‌های ابلاغ‌شده ذکر شده بود.

تکذیب پخش مواد رادیواکتیو

از سوی دیگر، روز گذشته صابریان، رئیس مرکز اورژانس تهران خبر مبنى بر عدم تردد هموطنان از خیابان شریعتى به‌دلیل پخش مواد رادیو اکتیو در محدوده حریق درمانگاه سینا اطهر را تکذیب کرد. به گزارش «ایلنا» رئیس مرکز اورژانس تهران، انتشار این خبر را با توجه به حساسیت به‌وجود آمده در بین هموطنان کاملا غیر‌اخلاقى دانست.