زمان دعوای مجلس و دولت نیست

   شدیدترین فشار اقتصادی بر کشور

روحانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه از لحاظ فشار اقتصادی، فشاری که از سال ۹۷ آغاز شد، در سال ۹۸ بیشتر ‌شد و در سال ۹۹ هم بیشتر می‌شود، گفت: امروز شدیدترین فشار اقتصادی بر کشور عزیزمان وارد می‌شود و خطرناک‌ترین بیماری هم همه جهان را فراگرفته و این دو با هم ضمیمه شده‌اند. چنین بیماری در تاریخ کشور نداشتیم. لااقل در این یک قرن و بیش از یک قرن و از حدود ۱۴۰ سال پیش در کشورمان چنین بیماری بی‌سابقه است. در دنیا هم از سال ۱۹۱۸، یعنی حدود ۱۰۰ سال پیش، بی‌نظیر بوده است که چنین بیماری مسری و جهان‌شمولی همه جا را فرا بگیرد. روحانی افزود: این شرایط سخت و خطرناکی را که با آن مواجه شدیم، کمتر سراغ داریم. سابقه نداشته که یک بیماری این‌قدر روی اقتصاد، اجتماع، زندگی مردم و سیاست و روابط بین‌الملل اثر گذاشته باشد. ممکن است یک بیماری یک روزی بوده و خطرناک هم بوده، اما وضع اقتصادی دنیا اینجوری نبوده است.

وی اظهار کرد: حالا خودمان را به‌عنوان کشوری که تحت فشار تحریم هستیم کنار می‌گذاریم. کشورهایی که تحت تحریم و هیچ فشاری، هیچ تحریمی نبوده و هیچ فشار اقتصادی ندارند، مثل کشورهای اروپایی و آمریکا، اینها که هیچ فشاری نداشتند، شما ببینید بعد از کرونا چه شدند!

رئیس‌جمهوری افزود: اینکه دیروز مقام معظم رهبری فرمودند که کسی نباید این ویروس را عادی تلقی کند، کاملا درست است. البته ایشان عمدتا بهداشت و سلامت مدنظرشان بود و درست هم هست و علاوه بر آن از لحاظ اقتصادی هم همین‌طور است. هیچ بیماری‌ای سابقه ندارد در طول یک قرن که این‌قدر در اقتصاد اثر گذاشته باشد، تورم‌ها را بالا برده، جی‌دی‌پی‌ها را پایین آورده و تولید ناخالص داخلی را پایین آورده، ارزش پول ملی را پایین آورده، بورس را پایین کشیده است. حالا غیر از کشور ما که خوشبختانه از این یکی‌اش مصون بودیم و شرایط خوبی داشتیم و امیدواریم مسوولان اقتصادی آن را در بازار سهام حفظ کنند.

    از بانک‌مرکزی استقراض نکرده‌ایم

روحانی افزود: بحمدالله به‌عنوان کشوری که تحت تاثیر این بیماری هستیم و تحت فشار هم هستیم، تا امروز یک ریال از بانک‌مرکزی استقراض نکرده‌ایم. نه در سال ۹۷، نه در سال ۹۸ و نه در سال ۹۹ که ان‌شاءالله تا پایان سال استقراض نخواهیم داشت و کشور را اداره می‌کنیم. رئیس‌جمهور گفت: اما شما ببینید در اروپا چه خبر است، استقراض؛ انگلیس این ایام برای بعد از کرونا ۲۷۳ میلیارد پوند استقراض کرده است. در دنیا چه خبر شده و چه وضعی دارند. تازه در بسیاری از کشورهای دنیا، بیماری که بستری می‌شود از او پول می‌گیرند، برای آزمایش پول می‌گیرند. در ایران در مواردی که بیمارستان و پزشک آزمایش را ضروری بدانند، پول نمی‌گیریم. کسی که بستری می‌شود از او پول نمی‌گیریم. شما ببینید دنیا چه وضعی دارد و ما چه وضعی در کشورمان داریم.

وی افزود: در کشور ما هم این ویروس علی‌الظاهر اول در ۲ استان قم و گیلان وارد شد و بعد از آن در استان‌های مختلف شیوع پیدا کرد و به تدریج آمد؛ حالا می‌بینید که هر استانی که قبلا بارانداز این ویروس نبوده، حالا بارانداز این ویروس شده و ویروس آنجا رفته است و شروع کرده و همین‌طور اعلام می‌کنند که ۵، ۶ استان وضعیتش قرمز است و شرایط سختی دارد؛ بعضی از استان‌ها در وضعیت هشدار است، یعنی بعد از اینها نوبت آنها بشود؛ پس ما این را داریم و در ادامه راه، خواهیم داشت.

روحانی اظهار کرد: ۶ ماه از این بیماری تقریبا گذشته است؛ تا امروز واکسنی برای این بیماری نیامده است؛ تا امروز دارویی هم برای این بیماری نیامده است؛ ممکن است ۳ ماه تا یک سال دیگر ادامه پیدا کند و ممکن است تا زمانی که به واکسن برسیم؛ پس باید خودمان را باید برای بلندمدت آماده کنیم.

وی یادآور شد: مردم بدانند این ویروس وارد هر استانی شد و شیوع پیدا کرد، کار ما این است که نگذاریم پیک تند پیدا کند یا به‌صورت کله‌قندی این شیوع بالا برود؛ آنجا دچار مشکل می‌شویم؛ حرکت این ویروس به‌صورت ملایم است و یک پَخی درست می‌کند و عبور می‌کند، ما باید سراغ دومی باشیم و کار دیگری نمی‌توانیم بکنیم، برای اینکه از این حالت کله‌قندی به حالت پَخ برسیم و اینجا یاری مردم را می‌خواهد.

   سخت‌ترین سال از لحاظ امنیتی

روحانی درادامه سخنانش با اشاره به سالگرد هفتم تیر۱۳۶۰ گفت: سال ۱۳۶۰ در تاریخ کشور آن مقداری که یادمان است شاید در قرن اخیر از لحاظ امنیتی سخت‌ترین سال کشور بود، چه از لحاظ امنیت داخلی چه از لحاظ امنیت ملی یعنی از یک طرف هجمه عراق بود که از سال ۵۹ شروع شده بود از ۳۱ شهریور، از یک طرف هجمه منافقین در داخل بود که از ۳۱ خرداد شروع شده بود، این شرایطی بود که قبلا سابقه‌ای برای آن در این حد نداشتیم الان هم بعد از سال ۶۰ از لحاظ امنیتی نظیر آن سال را نداریم.

وی افزود: سال بسیار سختی برای مردم بود و حوادث بسیار تلخی در آن سال اتفاق افتاد که شاید تلخ‌ترین حادثه در سال ۶۰ ماجرای انفجار محل مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران در محله سرچشمه تهران بود که در آنجا یک شخصیت بسیار والای ما شهید آیت‌الله بهشتی و ۷۲ نفر دیگر از یاران ایشان در یک حادثه به شهادت رسیدند و البته عده‌ای هم زخمی شدند.

وی اظهار کرد: آنقدر آن حادثه مهم بود که مخالفین ما و ضدانقلاب فکر می‌کردند توانستند ضربه نهایی را به نظام وارد کنند. گفتند که مجلس شورای اسلامی دیگر اکثریت پیدا نمی‌کند و در این شرایط رئیس‌جمهور هم عزل شده بود با این شرایطی که درست شده، اصلا شرایط انتخابات به‌وجود نمی‌آید. یک چیزی در ذهن‌شان بود که این ضربه، ضربه نهایی است.

روحانی ادامه داد: امام(ره) با آن توان و بیان قوی‌شان و بعد هم همه مردم، واقعا ۷ تیر کشور را عوض کرد، اصلا همه مردم یک حالت دیگری پیدا کردند این کلمه «ایران پر از بهشتی است» که شعار همه مردم در سراسر کشور آن روز بود و در تشییع جنازه آن بزرگوار یک تحول عظیم و بزرگی به‌وجود آورد و در آن ایام یک مثلث شوم خطرناکی از لحاظ امنیتی بالای سر کشور ما بود که آمریکایی‌ها و صدام و منافقین بودند. کشورهای دیگری هم بودند البته، اما به‌طور عمده این مثلث شوم بود که کشور را دچار مشکلات عظیم کرد. وی افزود: سال ۱۳۶۰ سخت‌ترین سال از لحاظ امنیتی برای ما بود. سال ۱۳۹۹ سخت‌ترین سال کشور از لحاظ فشار اقتصادی دشمن و بیماری عالمگیر است. این هم در تاریخ کشور ما بی‌نظیر بوده است.