سومین جلسه دادگاه طبری

در اولین جلسه دادگاه در ۱۸ خردادماه رسول قهرمانی نماینده دادستان، کیفرخواست اکبر طبری و متهمان دیگر این پرونده را قرائت کرد. براساس این کیفرخواست، اکبر طبری که پیش ازاین معاونت وقت اجرایی حوزه ریاست قوه‌قضائیه (در دوره ریاست آیت‌الله صادق آملی لاریجانی) رابرعهده داشت به اعمال نفوذ در پرونده‌ها، ارتشا و پرداخت رشوه‌های کلان متهم است.

پولشویی از طریق تبدیل وجه نقد به سهام شرکت سیمان به مبلغ ۴۲ میلیارد ریال، دریافت رشوه از رسول دانیال زاده به مبلغ ۱۸۳ میلیارد و ۲۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال، دریافت رشوه از مصطفی نیاز آذری به میزان ۵ قطعه زمین و یک ویلا در بابلسر، معاوضه سه دستگاه آپارتمان مسکونی متعلق به رسول دانیال زاده که هر سه واقع در کامرانیه شمالی در ساختمان لومار تنها چند فقره از مجموعه اتهامات اوست. همچنین اعمال نفوذ در پرونده موضوع اتهامی وریا مولانایی، تاثیر دادن نفوذ در اقدامات اداری در پرونده علی دیواندری و گرفتن وعده و تعهد در پرونده سید هادی رضوی از دیگر اتهامات وی است.

در دومین جلسه دادگاه که روز چهارشنبه ۲۱ خردادماه، برگزار شد اکبر طبری در دفاع از خود گفت: ۲۰ سال خدمت صادقانه به قوه‌قضائیه داشته‌ام. او در بخشی از دفاعیاتش در ارتباط با پرونده ساخت یک ویلا در منطقه لواسان در شمال شرق تهران نیز گفت افراد دیگری که در این ماجرا متهم به دادن رشوه به او هستند در صورت درخواست او حاضر بودند «کل لواسان» را به نامش کنند. او همچنین خطاب به قاضی پرونده گفت که این رفاقت است و اگر شما از این دوستان ندارید به من ارتباطی ندارد.

چالش بر سر مدرک تحصیلی طبری

اما روز گذشته در سومین جلسه دادگاه طبری، نماینده دادستان گفت حجم مبالغ رشوه پرداخت شده در این پرونده شاید به ۲۰۰ میلیارد تومان برسد.به گزارش «ایسنا» رسول قهرمانی همچنین گفت در پرونده طبری هیچ مدرکی از لیسانس پیدا نشده و حتی کارشناسی او هم محل تردید است. نماینده دادستان تصریح کرد: سوال این است تخصص آقای طبری چیست؛ اول یک سوال از خود ایشان بپرسم: آقای طبری لیسانس خود را از کجا اخذ کرده‌اید؟ ما در پرونده شما هیچ مدرکی از لیسانس پیدا نکردیم.

طبری پاسخ داد: مدرک لیسانس خود را در رشته معماری از دانشگاه شهید رجایی تهران اخذ کردم. قهرمانی در ادامه گفت: طبری مدرک کارشناسی ارشدی که ارائه کرده است در رشته مدیریت دولتی بوده نه راه و ساختمان، همچنین این مدرک را از دانشگاه نگرفته بود بلکه آن را از سازمان استخدامی اخذ کرده بود؛ بنابراین مدرک او صرفا ارزش استخدامی داشت، حال آنکه برای اخذ مدرک کارشناسی رسمی دادگستری باید مدرک ارائه شده از جانب فرد دارای ارزش علمی باشد.

در ادامه طبری گفت: لیسانس من معماری بوده است. قهرمانی سپس گفت: مدرک معماری‌تان را بیاورید؛ کارشناس بودن وی هم محل تردید است.

در ادامه نماینده دادستان تصریح کرد: طبری در این جلسه می‌گوید ۲۴ ساعته در خدمت قوه‌قضائیه بوده است؛ بعد می‌پرسیم پول‌ها را از کجا آورده‌اید که جواب می‌دهد بعدازظهرها در ابهر و سایر جا‌ها سوله‌سازی می‌کردم. خب قبول کردیم که کار اقتصادی می‌کردید، بفرمایید کدام کار اقتصادی بوده که این همه سود برای شما داشته است؟

دفاعیات وکیل و پاسخ نماینده دادستان

درادامه قاضی از وکیل متهم طبری خواست در جایگاه حاضر شود. وکیل متهم طبری گفت: بنده وکیل آقای طبری در مورد تمام اتهامات وی هستم. طی دو جلسه خارج از چارچوب کیفرخواست به موکلم افترا زده شد و به گونه‌ای نشان داده شد که موکل انبوهی از اتهامات را دارد. وی افزود: امروز موکل من در باب پرونده‌هایی که سال‌ها مختومه شده است و اصلا نمی‌داند محتویاتش چیست باید پاسخگو باشد. درپاسخ به این سخنان نماینده دادستان اظهار کرد: آقای وکیل به جای پرداختن به حواشی باید توضیح دهید آیا دریافت ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در خلال سال‌های ۸۴ تا ۸۶ را که متهم قبول کرده‌، قبول دارید؟ شما باید بگویید دریافت این پول برای چه بوده است و کدام قرارداد بوده که مبلغ آن این میزان می‌شد؟ سود کدام سوله‌سازی در خلال سال‌های ۸۴ تا ۸۶ به میزان ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است؛ آقای وکیل این موارد را توضیح دهند.

تماس تلفنی منصوری با یکی از متهمان

بعد از پایان صحبت‌های نماینده دادستان قاضی از متهم فرهاد مشایخ خواست در جایگاه قرار گیرد و بعد از تفهیم اتهام به وی از او خواست ابتدا در باب موضوع اراضی کلاک دفاع کند، سپس از او پرسید که آیا اتهامات وارده را قبول دارد؟ متهم مشایخ پاسخ داد: خیر، این مسائل اصلا به من ارتباطی ندارد.

به گزارش میزان، در ادامه نماینده دادستان درباره جلسات مشترک میان نجفی و منصوری از دیگر متهمان پرونده از متهم پرسید که وی پاسخ داد: یکبار آقای منصوری را در دفتر آقای طبری دیدم و بعد از آن اگر با او کاری داشتیم وی را در دفترش می‌دیدم. در ادامه نماینده دادستان از متهم مشایخ خواست درباره تماس متهم منصوری با او توضیح دهد.

متهم گفت: سه تا چهار روز گذشته؛ یعنی دو روز قبل از دستگیری منصوری، او با من تماس گرفت و گفت که شما در جلسه دادگاه بگو پول را خودم به‌عنوان قرض به آقای منصوری پرداخت کردم؛ اما من پاسخ دادم که چرا باید این حرف را بزنم؟

اشاره نماینده دادستان و متهم مشایخ به متهم ردیف نهم پرونده غلامرضا منصوری است که از کشور متواری شده است و به دریافت رشوه بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو متهم است. غلامرضا منصوری، قاضی وقت اجرائیات شهرستان لواسانات (استان تهران) و بازپرس شعبه ۹ دادسرای کارکنان دولت و قاضی دادسرای فرهنگ و رسانه بود. دوروز پیش غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضائیه از بازداشت وی در رومانی خبر داد. او همچنین در گفت‌وگو با شبکه خبر گفت که در مراجعه‌ای که وی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در رومانی داشت، طوری رفتار کرده بود که استنباط مسوولان سفارتخانه این بود که برای آمدن به ایران عزم و اراده جدی ندارد.

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، با وجود اعلام صدور اعلان قرمز (RED WANTED) برای قاضی منصوری، برخی اخبار از آزادی مشروط منصوری در رومانی به شرط عدم خروج از این کشور  حکایت می‌کند.

اتهامات منصوری

در ادامه جلسه روز گذشته، قاضی بابایی از متهم مشایخ که متهم ردیف سوم پرونده است پرسید: متهم منصوری را چه کسی معرفی کرد؟ متهم مشایخ پاسخ داد: در دفتر طبری با متهم منصوری آشنا شدم. قاضی بابایی پرسید: در ازای اقدامات و خدمات متهم منصوری چه مبالغی به او پرداخت شد؟

متهم مشایخ مدعی شد:[حسن] نجفی اظهار کرد که منصوری مزاحم وی شده است و از من پول و ملک می‌خواهد که در ۵ نوبت ۵ بسته که جمعا ۵۰۰ هزار یورو بود به او دادیم، اما باز هم قانع نشد.

حسن نجفی متهم ردیف دوم پرونده و در حال حاضر متواری است. او به مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در امر ارتشا، پرداخت رشوه به اکبر طبری و پرداخت رشوه به غلامرضا منصوری قاضی وقت اجرایی لواسان به مبلغ ۵۰۰ هزار یورو، متهم است.