کاهش 60 درصدی رعایت کرونایی در خردادماه

همزمان با سخنان رئیس‌جمهوری، روز گذشته انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران و علیرضازالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران نیز از کاهش فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در تهران انتقاد کرده و از قرار گرفتن پایتخت در پایین‌ترین رتبه در حوزه رعایت فاصله‌گذاری‌ اجتماعی طی یک ماه اخیر خبر دادند. در همین حال گزارش‌ها از افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در پایتخت و به تبع آن افزایش بستری‌های کرونا حکایت می‌کند.

هشدار بازگشت محدودیت‌ها

اما جلسه روز گذشته ستاد مقابله با کرونا با تاکید روحانی بر لزوم همکاری مردم در مقابله با کرونا همراه بود. او در این جلسه اعلام کرد که اگر همکاری مردم نباشد و سلامت مردم به خطر بیفتد مجبوریم همه محدودیت‌ها را بازگردانیم. به گزارش «ایرنا» روحانی با تاکید بر اینکه همه گشایش‌ها و موارد جدید بازگشایی که امروز هم داریم، مشروط به آن است که با هم همکاری کنیم، تصریح کرد: اگر سلامت مردم در شهر یا استانی به خطر بیفتد، مجبوریم محدودیت‌ها را مجددا اعمال کنیم پس برای اینکه بازگشایی‌ها ادامه یابد و کسب‌و‌کار باز شود، باید این همکاری‌ها تداوم داشته باشد.

در پیک اول بیماری هستیم

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هر کشوری که ویروس کرونا به آن وارد شده به پیک رسیده از پیک عبور کرده و از دروازه‌ای وارد کشور دوم، سپس سوم و سپس ادامه یافته است. برای مثال وقتی این ویروس وارد کشور ما شد استان‌هایی چون قم و گیلان به سرعت به پیک رفتند و بعد هم به تدریج استان‌های دیگر وارد پیک شدند، بسیاری از استان‌هایی که به پیک رسیدند و از آن عبور کردند شرایطشان فوق‌العاده نیست. البته باز هم بیماری وجود دارد، ولی به آن شدت نیست. وی ادامه داد: امروز چند استان همین حالت را دارند که اینها مربوط به پیک اول است. ما داخل پیک اول هستیم. پیک اول در برخی استان‌ها آمده و عبور کرده است. در بعضی استان‌های دیگر وارد پیک شده که از آن عبور خواهیم کرد مانند خوزستان که در این جلسه بحث شد و کم کم در حال عبور از پیک است. پیش‌بینی این است که استان‌های دیگر در نوبت هستند یعنی به‌تدریج آنها وارد پیک می‌شوند و باید عبور کنند. این همه مربوط به پیک اول این بیماری است؛ بنابراین این استان با استان دیگر متفاوت است.

افزایش صادرات غیرنفتی

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش با بیان اینکه امروز صادرات ما در حال قرار گرفتن در نقطه خوب است، گفت: در بحث صادرات غیرنفتی با مشکل عظیم روبه‌رو بودیم و دروازه‌های ما بسته بود. اما در ۲ هفته اخیر بسیاری از دروازه‌های ما با همسایگان غربی، شرقی، جنوبی و شمالی گشایش یافته و صادرات غیرنفتی افزایش پیدا کرده است.

بازگشایی مشروط تالارها

اما در جلسه روز گذشته ستاد مقابله با کرونا تصمیمات مهمی اتخاذ شد. یکی از این تصمیمات مربوط به بیمه بیکاری کرونا بود. روحانی در این مورد گفت: در جلسه دیروز بحث شد تا بیمه بیکاری کسانی که در دوران سه ماهه کرونا بیکار شدند، عملیاتی شود. روحانی ادامه داد: تالار پذیرایی در جاهایی که قرمز نیست، می‌تواند با۵۰ درصد ظرفیت آن باز شود. وی همچنین افزود: قهوه‌خانه‌ها می‌توانند بازگشایی کنند؛ اما اقداماتی نظیر اردوهای تابستانی و برخی امور فعلا ممنوع است. روحانی افزود: در مورد زندان مصوب کرده بودیم زندانی‌هایی که امنیت جامعه را به خطر نمی‌اندازند تا آخر خرداد آزاد باشند. درباره تداوم مرخصی در تیرماه در جلسه هفته بعد تصمیم‌گیری می‌شود.

روند افزایشی کرونا در تهران

در کنار سخنان رئیس‌جمهوری، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، در پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد در تشریح مصوبات این جلسه در جمع خبرنگاران، گفت:[ تصمیم در مورد] تمدید مرخصی زندانیان به جلسه ۳۱ خرداد ماه موکول شد. به گزارش «ایسنا» وی تاکید کرد:‌ روند بیماری در استان تهران کمی افزایش یافته اما در حوزه مرگ و میر همانند گذشته آمارها پایین آمده است. به شکلی که در حال حاضر در شرق استان وضعیت خوبی داریم، اما در شهرستان‌های غرب استان نیازمند توجه بیشتر در فاصله‌گذاری‌ اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم. استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه استان تهران تاکنون وضعیت بحرانی نداشته است، افزود: در استان تهران با شیبی به شکل ملایم به پیک شیوع رسیدیم. وی افزود: تالارها همچنان در تهران بسته خواهند ماند، اما توصیه این است که ازدواج‌ها بدون گرفتن این مراسم انجام شود. از سوی دیگر فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه عمده نگرانی‌ها برای تقلیل فاصله‌گذاری‌ اجتماعی طی یک ماه گذشته در تهران است، گفت: پایتخت در یک ثبات ملایم در مواجهه با بیماری کروناست.

زالی افزود: در بررسی روند بیمارانی که ظرف ۲۴ ساعت گذشته مراجعه کردند، ۵ درصد بستری شدند که تا پیش از این رقم ۵/ ۳ درصد بوده است که جای تامل دارد.

ابتلای دو هزار و ۴۱۰ نفر به کرونا

در همین حال روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت، از فوت ۷۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، بر اثر ابتلا به کرونا خبر داد و گفت که تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۸ هزار و ۷۳۰ نفر رسیده است. به گزارش «ایرنا» سیما سادات لاری درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر دیروز (۲۴ خرداد) براساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۲هزار و ۴۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد. وی افزود:از بین مبتلایان جدید، ۷۱۴ نفر مورد بستری و ۱۶۹۶ نفر موارد سرپایی یا در تماس با مبتلایان بودند. وی همچنین گفت که با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور به ۱۸۴ هزار و ۹۵۵ نفر رسیده است. لاری افزود: استان‌های هرمزگان، خوزستان، خراسان رضوی و بوشهر در وضعیت قرمز قرار دارند.