به گزارش خبرگزاری فارس، غلامرضا انصاری، دیروز در حاشیه دیدار با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تحریم آمریکا موضوع جدید و تازه‌ای‌ نیست بلکه این کار را ۴۰ سال ادامه داده و تمام تلاش خود را برای افزایش آن انجام می‌دهد. او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هم به موازات فشارها همیشه موفق بوده است، افزود: ایران در طول این چند سال در بخش صادرات و واردات و تنوع بازار موفق عمل کرده است.

تحریم به منزله ممنوعیت نیست

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه نکته‌ای که در تحریم است، این است که تحریم ممنوعیت نیست و نمی‌تواند ما را از تلاش‌های خود متوقف کند، افزود: آن چیزی که تحریم بر ما تحمیل می‌کند، افزایش هزینه‌ها است. او ادامه داد: کاری که ما و تاجر باید انجام دهیم این است که باید به شیوه‌ای تولید کنیم که هزینه را پایین بیاورد و اگر می‌خواهیم بازار را حفظ کنیم باید مشکل اصلی را که استاندارد، بسته‌بندی نفیس و بهداشتی است حل کنیم.

ایران و ونزوئلا و رابطه تجاری خوب

انصاری تاکید کرد: ما سال‌هاست که با ونزوئلا تجارت بسیار موفق و خوبی داریم، به‌طوری‌که در حوزه صدور کالا، واردات کالا و صدور خدمات فنی مهندسی ارتباط خوبی با ونزوئلا داریم و سال‌ها هم این ارتباط وجود دارد و اراده هر دو کشور هم بر ادامه این روند است. او متذکر شد: تا زمانی که دو کشور(ایران، ونزوئلا) اراده بر تجارت دارند،قطعا این رفت و آمدها ادامه خواهد یافت و اگر کسانی مزاحمت ایجاد کنند باید بدانند که مزاحمت، مزاحمت می‌آورد. انصاری درخصوص آخرین وضعیت مرزها در بحبوحه کرونا، گفت: بعد از شیوع کرونا وضعیت یکسانی در سطح دنیا ایجاد شد و کنترل شدید در مرزها انجام گرفت که کنترل در مرزهای ایران و بالعکس هم حاکم بود.

او ادامه داد: با روشن شدن وضعیت کرونا طبیعتا مرزهای ما مرزهای باز و فعالی هستند و امیدواریم در آینده با موافقت‌نامه بهداشتی که با کشورهای مختلف امضا می‌کنیم بتوانیم وضعیت بهداشتی محکمی در مرزها ایجاد کنیم و حتی بتوانیم فعالیت مرزها را به دوران قبل از کرونا برگردانیم.

مرز بسته نداریم

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: در حال حاضر ما مرز بسته نداریم. وی به شرایط تبریز و مناسبت‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: تبریز و استان آذربایجان‌شرقی یک استان موفق در حوزه تجارت و صنعت است و ظرفیت بالایی است که بتواند نقش فعالی با همسایه‌ها و اوراسیا داشته باشد. انصاری ابراز امیدواری کرد که در آینده بتوان با فعال کردن موافقت‌نامه‌های تجاری با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه، تجارت سازمان یافته و مطمئن‌تری با این کشورها انجام داد.