آمار پزشکی قانونی درباره حوادث آبان ۹۸ دقیق است

روز ۱۱خردادماه عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در برنامه «نگاه یک» سیما، با بیان اینکه همین روزها تعداد کشته‌های آبان اعلام می‌شود گفت: در این حوادث حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر یعنی حدود ۲۰ درصد کشته‌شدگان، افرادی بودند که با سلاح‌هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود و آنها شهید شدند. فردای آن روز یعنی روز ۱۲خرداد ماه نیز مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در حاشیه جلسه کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی کرونا با اشاره به تعداد جانباختگان حوادث آبان، گفت: در این حوادث ۲۳۰ نفر کشته شدند که ۶ نفر از آنها ماموران رسمی امنیتی بودند. او همچنین تعداد مجروحان این حوادث را ۲ هزار نفر اعلام کرد.

به‌دنبال ارائه این آمار روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت در یک نشست خبری، درباره آمار قطعی جانباختگان و مصدومان آبان ۹۸ از سوی وزارت کشور و همزمانی آن با زمان شیوع کرونا گفت: آمار و ارقام در دوران کرونا یا خارج از آن تغییر نمی‌کند؛ واقعا نیاز بود که سازمان پزشکی قانونی آمار را به تفکیک و دقیق اعلام کند.به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت با اشاره به گزارش آماری عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در رسانه ملی افزود: رئیس‌جمهوری هم پیش‌تر گفته بودند مسوولیت اعلام این آمار به عهده قوه‌قضائیه است، اما برای آنکه افکارعمومی در این زمینه روشن شود، وزیر کشور در رسانه ملی آمار را کامل با تناسب‌ها و براساس آمار استخراجی، گزارش داد.وی افزود: البته بهتر بود یک دستگاه نظارتی آمارها را اعلام کند که «مجتبی ذوالنوری» رئیس کمیسیون امنیت ملی وقت مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یک دستگاه نظارتی آمار را اعلام کرد؛ و مبنای اصلی آن نیز براساس گزارش پزشکی قانونی بود و ناظر به حوادث، درگیری‌ها، جزئیات و دسته‌بندی شرایط منجر به جان‌باختن افراد، ارائه شده است.

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

ربیعی در ادامه سخنان روز گذشته‌اش در این نشست خبری از بررسی مجدد حقوق بازنشستگان تامین ‌اجتماعی خبرداد و گفت: معمولا تصمیم‌گیری در مورد حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی منوط به حداقل دستمزد شورای عالی کار برای کارگران است و این براساس یکی از مفاد قانون تامین اجتماعی است، پس از اینکه شورا حداقل دستمزد را نهایی کرد، میان تشکل‌های بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی مذاکراتی صورت می‌گیرد.به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه ان‌شاءالله به سمت تفاهم پیش خواهیم رفت گفت: البته باید اجازه بدهیم این مساله نهایی شود ولی پیش بینی می‌کنم حداقل دریافتی بازنشستگان، ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تعیین شود و به سنتی که هر سال عمل می‌کردیم احتمالا امسال نیز عمل خواهد شد.سخنگوی دولت با اعلام اینکه جلسه در این زمینه احتمالا امروز یا فردا یا نهایتا اوایل هفته آینده برگزار می‌شود، گفت: این تفاهم صورت خواهد گرفت.

برنامه همسان‌سازی قطعی شده است

ربیعی با بیان اینکه ما فقط امسال این آیتم را نداریم و فقط براساس این آیتم برای حداقل دستمزد تصمیم‌گیری صورت نمی‌گیرد،گفت: قطعا ما امسال خوشبین هستیم و بنا داریم که بحث همسان‌سازی را دنبال کنیم.ربیعی افزود: شرکت‌هایی که باید تامین مالی بشوند معرفی شده‌اند و این شرکت‌ها باید در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند. سازمان تامین اجتماعی با آمادگی کامل امسال موضوع همسان‌سازی را دنبال خواهد کرد و ما هم بحث همسان‌سازی را اجرایی خواهیم کرد و این هم به حداقل دستمزد اضافه خواهد شد.سخنگوی دولت تاکید کرد: اوایل هفته آینده براساس مذاکراتی که صورت می‌گیرد و این تصمیم نهایی می‌شود، بن خواربار و حق مسکن بازنشستگان هم با اینکه یک بار افزایش پیدا کرده، تجدیدنظر خواهد شد و افزایش خواهد یافت که البته در سطوح مختلف متفاوت است و اینکه می‌گوییم، آن حداقلی است که یک نفر دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: ۲ پارامتر دیگر هم به آن اضافه می‌شود و بن خواربار و حق مسکن هم در اوایل هفته آینده مورد تجدیدنظر قرار خواهد گرفت. همچنین برنامه همسان‌سازی هم قطعی شده و چارچوب آن نیز آماده شده و به محض اقداماتی در انتقال سهام امسال این را هم خواهیم داشت. سازمان برنامه هم اقدام خود را انجام داده است و شرکت‌ها را هم مشخص کرده است که برخی از منابع، خود تامین اجتماعی خواهد بود.

وی درباره افزایش حق مسکن کارگران نیز گفت: آنچه صورت گرفته به نفع کارگران و مورد درخواست آنان بوده است. خود کارگران این درخواست را داشتند و نمایندگان کارگران در شورای عالی کار در جلساتی که داشتیم این موضوع را مطرح کردند و این افزایش بیشتر به کسانی که کارگران تازه‌کار هستند کمک می‌کند - هرچند در نهایت هم به نفع کارگران تازه‌کار و هم مجرب است - و این موضوع در سنوات و اضافه کار نیز به نفع کارگران است. وی افزود: ما خوشحال هستیم که این اتفاق صورت گرفت و رضایت نسبی کارگران را به‌دنبال خواهد داشت.

واکنش به تلاش‌ها برای ارائه قطعنامه

به گزارش میزان، سخنگوی دولت در ادامه سخنانش با اشاره به تهدیدهای آمریکا برای ارائه قطعنامه در شورای امنیت گفت: ما ارائه قطعنامه در شورای امنیت را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ می‌دانیم و هیچ حقی را هم برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران قائل نیستیم. این را اعلام می‌کنم اگر هرگونه سوءاستفاده سیاسی ازسوی آمریکا و هر کشور دیگری در شورای امنیت، برای تغییر زمانبندی قطعنامه صورت بگیرد، عواقب خطیری به‌دنبال خواهد داشت و آمریکا و همکارانش باید مسوولیت آن را به عهده بگیرند.

تکذیب افزایش قیمت گازوئیل

علی ربیعی همچنین برخی اخبار مبنی‌بر تصمیم برای افزایش قیمت گازوئیل را تکذیب و اعلام کرد: برنامه‌ای در این زمینه نداریم.

زمان معرفی وزیر پیشنهادی صمت

ربیعی همچنین اعلام کرد که وزیر پیشنهادی وزارت صمت پیش از پایان مهلت قانونی به مجلس معرفی می‌شود. سخنگوی دولت تاکید کرد: اینکه چه کسی برای وزارت صمت انتخاب شود را مثل هر وزارتخانه دیگری برایش فهرستی از افراد مشخص کردیم و الان هم در دوران سرپرستی با مشکلی در زمینه فعالیت این وزارتخانه مواجه نبودیم و پیش از پایان مهلت قانونی فرد موردنظر را به مجلس اعلام می‌کنیم.

۱۰۳ مورد آتش‌سوزی عمدی در کشور

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه در ماجرای آتش‌سوزی‌های اخیر فضای سبز در نقاط مختلف کشور کسی دستگیر شده یا خیر، اعلام کرد: آنچه من مطلع شدم این است که فکر می‌کنم در ۱۰۳ مورد از این آتش‌سوزی‌ها نیت عمدی که یا به‌صورت سهل‌انگارانه یا آگاهانه بوده، وجود داشته است و حدود ۱۵۰ نفر مظنون شناخته شدند و مورد پرسش قرار گرفته‌اند و البته اطلاعات کامل در این زمینه را باید قوه قضائیه اعلام کند.سخنگوی دولت ادامه داد: ما از اوایل فروردین تا ۱۷ خرداد، ۳۷۴ فقره در عرصه‌های طبیعی حریق داشتیم. ۶ مورد از این حریق‌ها عمدتا در استان کهگیلویه، خراسان و منطقه گچساران، بهبهان، خوزستان و دشتستان بوشهر اتفاق افتاده بود که مناطق صعب‌العبوری بودند و حریق به سختی در این مناطق مهار شد، وزش باد هم وجود داشت و امکانات خیلی مهیا نبود.