جنایات کاخ سفید را محکوم می‌کنیم

اعتراضات مردم آمریکا به مرگ جورج فلوید سیاه‌پوست به دست سه افسر پلیس این کشور از شهر مینیاپولیس در ۲۶ مه (۶خردادماه) آغاز شد و به‌تدریج در سایر نقاط ایالات‌متحده آمریکا گسترش یافت. در ویدئویی که از بازداشت جورج فلوید ۴۶ ساله وجود دارد، وی در حالی که به سختی نفس می‌کشد، به پلیس سفیدپوستی که زانویش را روی گردن او گذاشته و فشار می‌دهد، می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم.»

در همین راستا، روز پنج‌شنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری طی سخنانی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو، با اشاره به برگزاری تجمعات اعتراضی و تظاهرات در شهرهای مختلف آمریکا در پی کشته ‌شدن جورج فلوید به دست پلیس اظهار کرد: در شرایطی که آمریکا یکی از بدترین روزهای تاریخ سیاسی و اجتماعی‌اش را پشت‌سر می‌گذارد، ما شاهد ظلم بزرگی به سیاه‌پوستان و مردمی هستیم که تفکر کاخ سفید را رد می‌کنند و داستان عجیبی به‌وجود آورده است.

به گزارش «ایسنا» روحانی اظهار کرد: یک فرد سیاه‌پوست با وحشیانه‌ترین طریق و با شدت فراوانی از مظلومیت کشته شد و می‌بینیم که همه دنیا بعد از این واقعه نسبت به آن واکنش نشان دادند و چه تجمعاتی در کشورهای مختلف برای اعتراض به این رویه در آمریکا رخ داد. این نشان می‌دهد اگر دنیا مظلومیتی را ببیند، دیگر برای مردم مهم نیست آن مظلوم چه دینی داشته یا از چه نژادی بوده است، همه می‌آیند و از مظلوم دفاع می‌کنند.

واکنش به توسل ترامپ به کتاب انجیل

روحانی در ادامه سخنانش به توسل دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به انجیل برای صدور فرمان حمله به معترضان واکنش نشان داد و گفت: انجیل کتاب آسمانی و مقدسی است که همه مردم را به صلح و آرامش و انسانیت دعوت می‌کند، انجیل کتابی نیست که فرمان قتل بی‌گناهان را صادر کند. شرم‌آور است رئیس‌جمهوری که علیه ملت خود اقدام کند، دستی به کتاب آسمانی می‌برد و انجیل را بلند می‌کند.

به گزارش «ایرنا» روحانی با بیان اینکه مردم آمریکا امروز با خشم و نفرت به کاخ سفید نگاه می‌کنند، افزود: این اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا باعث خشم همه ادیان ابراهیمی است زیرا کتاب مقدس برای ما هم مقدس است، ما هم به انجیل و کتاب مقدس و عیسی مسیح (ع) احترام می‌گذاریم. این کتاب‌های آسمانی هر جای جهان و بر هر پیامبری نازل شده است برای ما محترم و عزیز است. روز ۱۳ خردادماه رئیس‌جمهوری آمریکا پس از بازدید از کلیسای سنت جان در نزدیکی کاخ سفید در یک کنفرانس مطبوعاتی درحالی‌که کتاب انجیل به دست گرفته بود، اعلام کرد تمامی منابع موجود فدرال، چه نظامی و چه غیرنظامی را بسیج می‌کند تا «غارتگری و شورش» را متوقف سازد.

نباید اجازه دهیم برق قطع شود

به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری دربخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه یکی از مسائل بسیار مهم برای ما به‌ویژه در شرایط کرونا موضوع آب و برق است، گفت: در شرایط کنونی اگر برق یک شهرستان قطع شود، بیمارستان دچار مشکل می‌شود و عزیزانی که در بیمارستان بستری هستند با شرایط سخت امسال مشکل خواهند داشت یا مردمی که در خانه خود را ایزوله کرده‌اند یا در حال زندگی هستند نیازمند برق هستند. همچنین دلیل دستورالعمل‌های بهداشتی ارائه شده از سوی دولت که مردم باید چندین بار بتوانند دست خود را به خوبی شست و شو دهند. بنابراین امسال شرایط خاصی در زمینه آب و برق داریم و نباید اجازه دهیم برق قطع شود.

وی ادامه داد: از اینکه افتتاح‌های خوشحال‌‌کننده برای همه مردم داریم خرسند هستم. تا پایان امسال ۱۸ واحد نیروگاهی افتتاح خواهد شد، این دلگرم‌‌کننده است. امروز هم واحد نیروگاهی با توان ۱۶۰ مگاوات در عسلویه بوشهر افتتاح شد که ۲۲۴۰ میلیارد تومان هزینه برای آن شده است. به گزارش «ایسنا» روحانی با بیان اینکه برای ما خوشحال‌کننده است که امسال ۹ سد را تا پایان سال افتتاح می‌کنیم، گفت: امروز سومین سد را افتتاح کردیم و ۹ سد دیگر را هم آبگیری می‌کنیم و تا پایان سال ۶ سد نیز افتتاح خواهد شد. به گزارش «ایرنا» وی با بیان اینکه در تابستان در مصرف آب و برق نیازمند کمک مردم هستیم، گفت: مصرف آب و برق را می‌توان کاهش داد و همه مردم باید مصرف را مدیریت کنند. اگر مردم در استفاده از کولرهای موجود در خانه متناسب و درست عمل کنند، می‌توانیم به خوبی از تابستان امسال عبور کنیم.

رابطه با همسایگان فقط سیاسی نیست

روحانی با تاکید بر اینکه ما باید با ۱۵ همسایه خود روابط خوبی داشته باشیم، گفت: ما از این ۱۵ همسایه با ۱۳ همسایه ارتباط خوبی داریم و با چند مورد روابط‌مان واقعا نزدیک و خیلی خوب است؛ اما یکی، دو همسایه در جنوب داریم که خودشان از مردم خوب ایران فاصله گرفته‌اند و خودشان این فاصله را شروع کردند و همواره می‌خواهیم روابط نزدیک و خوب داشته باشیم. روحانی با اشاره به اینکه در زمینه برق مراودات خوبی با همسایگان وجود دارد، تصریح کرد: روابط ایران با همسایگان فقط در دنیای سیاست نیست بلکه تعامل در زمینه اقتصاد، فرهنگ، گردشگری، همکاری‌های علمی و فناوری و دانشگاهی در روابط بین ما و همسایگان مهم است. هیچ رابطه‌ای در سیاست خارجی مهم‌تر از رابطه با همسایگان نیست.

مشکلات جدید در صحنه اقتصاد

به گزارش «ایرنا» روحانی با بیان اینکه امسال سال جهش تولید است، گفت: سال‌جاری به‌دلیل کرونا با مشکلات جدیدی در صحنه اقتصاد مواجه هستیم. بر اساس این آمار و ارقامی که وزیر نیرو در آغاز جلسه اعلام کردند مصرف برق زیاد شده است. اما اعلام کردم اگر این مصرف برق در بخش صنعت بالا رفته باشد علامت خوبی خواهد بود، اما ما باید مصرف را کنترل کنیم.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: باید اقدامات بسیار زیادی در حوزه آب و برق انجام گیرد اما موضوع خوشحال‌کننده این است که در پایان سال ۹ سد را افتتاح خواهیم کرد که امروز سومین آنها افتتاح شد و ۶ افتتاح دیگر را هم تا پایان سال خواهیم داشت. آبگیری ۹ سد دیگر هم آغاز شده و هم در زمینه برق و هم آب قدم‌های خوبی برداشته شده است.

روحانی با ابراز امیدواری از اینکه هر روز، روز تولید و جهش تولید و افتتاح طرح و روز نشاط مردم در کشور خواهد شد، گفت: مردم مطمئن باشند که دولت به‌رغم سختی‌ها با همه توان به اقتصاد و مسائل زیربنایی کشور توجه دارد و مردم ما شاهد خواهند بود در هر هفته و نه فقط پنج‌شنبه‌ها که افتتاح را انجام می‌دهیم در سایر روزهای هفته نیز توسط مسوولان و وزیران و حتی مسوولان در بخش‌های خصوصی و عمومی غیردولتی که فعالیت می‌‌کنند هر روز طرح افتتاح می‌کنیم.

به هر روی روز پنج‌شنبه هشت طرح بزرگ نیروگاهی برق و آب در استان‌های بوشهر و آذربایجان غربی با سرمایه‌گذاری مجموع ۲۶۳۰ میلیارد تومان به دستور رئیس‌جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد. به گزارش «ایرنا» روحانی در زمان افتتاح هشت طرح در حوزه آب و برق، در گفت وگو با مدیران اجرایی این طرح‌ها در استان‌های بوشهر و آذربایجان غربی گفت: با توجه به اینکه بخار، منبع اصلی انرژی نیروگاهی است که امروز افتتاح شده است و اینکه سوخت فسیلی نیست، کار بزرگی در این حوزه انجام شده است.