به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی روز جمعه در گفت‌وگو با فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از استماع گزارش وی درباره اقدامات و برنامه‌های این وزارتخانه در راستای ساماندهی بازار سرمایه‌گذاری و بورس در کشور تاکید کرد: باید تلاش کنیم بازار سهام و سرمایه به یک تعادل اطمینان بخش برسد تا مردم با خیالی آسوده برای سرمایه‌گذاری در این عرصه اطمینان کامل داشته باشند. رئیس‌جمهوری همچنین تاکید کرد: باید از طریق فروش اوراق مالی اسلامی برای تامین مالی طرح‌های عمرانی کشور برنامه‌ریزی و اقدام کنیم. روحانی با اشاره به اینکه باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا همواره امکان عرضه سهام شرکت‌های سودده در بورس فراهم باشد، اظهار کرد: آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی دقیق از بازار سرمایه به مردم و استفاده صحیح و مطمئن آنها از این بازار بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند موجب توسعه کشور و افزایش سرمایه مردم شود.

فرمان روحانی به رئیس سازمان برنامه و بودجه

رئیس‌جمهوری همچنین دیروز در گفت‌وگو با محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دستور داد تا ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های زیرساختی کشور به‌ویژه در حوزه حمل‌و‌نقل تا پایان خرداد ماه تامین شود. حسن روحانی گفت: پروژه‌های زیرساختی مهم در کشور نظیر راه‌آهن چابهار- زاهدان، راه‌آهن همدان- سنندج، راه‌آهن بستان‌آباد – تبریز، راه‌آهن رشت – بندرانزلی و راه‌آهن یزد – اقلید و نیز فازهای بعدی آزادراه تهران – شمال، اتوبان منجیل به رودبار و قطعه‌ای از مسیر جاده هراز باید در اولویت قرارگرفته و تامین اعتبار برای تکمیل این پروژه‌ها انجام شود. او همچنین تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا ۸۰۰ پروژه مهم ملی و استانی برای افتتاح در هفته دولت آماده و به مردم کشور تقدیم شود.

توضیح روحانی درباره معطل شدن فاز ۱۱ پارس‌جنوبی

حسن روحانی همچنین روز پنج‌شنبه در آیین آغاز عملیات نصب سکو و توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه طرح پارس‌جنوبی از دولت آقای خاتمی شروع شد و بعد در دولت آقای احمدی‌نژاد ادامه پیدا کرد، گفت: ۱۰ فاز در مجموع در منطقه پارس‌جنوبی افتتاح شد. خیلی خوشحالم که در دولت یازدهم و دوازدهم ۱۷ فاز تکمیل و افتتاح شده است و تنها فاز ۱۱ آن باقی مانده است. می‌توانیم بگوییم کاری که در پارس‌جنوبی بنا بود انجام شود، انجام شده و فقط فاز ۱۱ باقی مانده است.

روحانی یادآوری کرد: تکمیل فاز ۱۱ به‌دلیل اینکه با حضور شرکت‌های خارجی انجام می‌گرفت که البته دلیل اینکه ما منتظر آنها بودیم و می‌خواستیم با همکاری آنها این کار را انجام دهیم یک هدف مهم داشتیم. البته خودمان برای تکمیل شدن این فاز کار را شروع کردیم؛ چراکه فرانسوی‌ها و چینی‌ها کنار رفتند.

او با بیان اینکه ما طرح فشارافزایی در چاه‌های پارس‌جنوبی را داشتیم که اجرای آن با مشارکت شرکت‌های بزرگ فرانسوی و چینی راحت‌تر انجام می‌شد، گفت: باید در چاه‌های این منطقه حفظ فشار گاز انجام دهیم؛ چراکه افت فشار افت تولید دارد و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. رئیس‌جمهور با تاکید بر این طرح فشار افزایی جزو طرح‌های مهمی است که باید دنبال کنیم خطاب به وزیر نفت گفت: به مهندس زنگنه می‌گویم که ازجمله مواردی که تا پایان دولت با همه توان تلاش کنیم این است بتوانیم گام‌های اولیه این طرح را به نتیجه برسانیم. روحانی افزود: از آغاز دولت در سال ۹۲، پارس‌جنوبی در کل ۲۸۰ میلیون مترمکعب در روز گاز تحویل می‌داده است و امروز این ۲۸۰ میلیون مترمکعب شده ۷۰۰ میلیون مترمکعب که امیدوارم تا سال آینده ۵۰ میلیون مترمکعب دیگر هم اضافه شود. ۷۰۰ میلیون مترمکعب در مقایسه با ۲۸۰ میلیون مترمکعب نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲ برابر همه اقداماتی است که قبلا انجام گرفته است بنابراین باید اینجا از مهندسان، شرکت‌های دانش‌بنیان، کارگران و مدیریت وزارت نفت تشکر کنیم.

روحانی گفت: یکی از افتخارات ما در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه نفت و گاز است که با آمار و ارقام می‌توانیم از اکتشاف بزرگی اشاره کنیم که انجام گرفت. ۵۳ میلیارد بشکه میدان جدید اکتشاف شد که به مردم در سال گذشته اعلام شد.

ابلاغ قانون اعطای تابعیت از مادرایرانی

خبر دیگر آنکه هیات‌وزیران روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت در اجرای ماده واحده قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، آیین‌نامه اجرایی نحوه اعطای تابعیت به افراد مشمول این قانون را تصویب کرد. براساس این آیین‌نامه، ایرانی بودن مادر، ازدواج وی با مرد غیرایرانی و تعلق فرزند به مادر و حصول آن از ازدواج مذکور برای اعلام تابعیت فرزند توسط استانداری، ضروری است و ارائه اسناد و دلایل مربوط به این موارد به‌عهده متقاضی و احراز اصالت این موارد به عهده استانداری‌های سراسر کشور است.