روحانی پیش از این در تاریخ بیست و هفتم ماه جاری اعلام کرده بود که امسال مراسم روز قدس متفاوت از سال‌های گذشته و به جای راهپیمایی به شکل اجتماع در نماز جمعه برگزار خواهد شد. او همچنین گفته بود که این مراسم در تهران نیز به شکل حرکت خودروها بدون اجتماع مردم و به‌صورت نمادین و با مسوولیت سپاه برگزار می‌شود.  او روز گذشته در جلسه هیات دولت نیز با گرامیداشت روز قدس اظهار کرد: مراسم امسال روز قدس با شرایط خودش در مناطق سفید برگزار می‌شود و مردم در نماز جمعه ندای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان می‌رسانند. در مناطق غیر‌سفید هم مردم از طریق فضای مجازی یا حقیقی و در چارچوبی که امکان‌پذیر است یاد روز قدس را گرامی‌ می‌دارند. به گزارش «ایسنا» وی تاکید کرد: ما هدف اصلی روز قدس را در هیچ شرایطی از یاد نمی‌بریم. ما همیشه با ستمگران در ستیز و حامی مظلومان عالم هستیم. ایستادگی در برابر مظلومان از ستون‌های اصلی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است. مردم فلسطین ۷۲ سال است از خانه خود آواره شده و هر روز بر آنها ستم روا داشته می‌شود. قدرت‌های استکباری جهان و در راس آنها آمریکا همیشه حامی صهیونیست‌ها، نژادپرستی و آپارتاید بوده و علیه مظلومان تلاش کرده اما باور ما این است که حق در نهایت پیروز می‌شود و ایستادگی و مقاومت مردم فلسطین ادامه یافته و این راه به پیروزی نهایی می‌رسد. قدس هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود و در اشغال ستمگران باقی نمی‌ماند. ما به هیچ عنوان این ظلم و ستم را برنمی‌تابیم.

زمزمه پایان اسرائیل غاصب

همزمان سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به مناسبت روز جهانی قدس سال ۱۳۹۹ پیامی صادر کرد. به گزارش «ایسنا» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه انتفاضه ملت فلسطین فراتر از سرزمین‌های اشغالی رفته و وارد مرحله‌ سرنوشت‌سازی شده است، گفت: زمزمه پایان اسرائیل غاصب در خیابان‌های تل‌آویو به گوش می‌رسد. در بخشی از این پیام آمده است: هرچند آیین‌های روز جهانی قدس امسال با گذشت ۴۱ سال از حیات مبارک خود در سایه تدبیر راهبردی و تاریخی حضرت امام(ره)، تحت‌تاثیر بیماری کرونا و تدابیر و الزامات درمانی و بهداشتی سازمان‌های ملی و بین‌المللی، از برگزاری راهپیمایی و نمایش رستاخیز میدانی صدها میلیونی ضدصهیونیستی فاصله گرفته است، اما خشم مقدس رزمندگان مقاومت و یکایک دل‌های عاشق و حامی مظلوم و بلکه آحاد بشریت که پس از شیوع کرونا بیش از هر دوره تاریخی به فطرت الهی خود بازگشتی شکوهمندانه داشته‌اند، در جای‌جای عالم با ملت فلسطین همراه و هم‌درد، رساتر از همیشه بانگ حمایت از فلسطین و بیزاری از صهیونیسم را به اشکال و گونه‌های متنوع، معنادار و تاثیرگذار اعلام و نویدبخش برچیدن بساط رژیم کودک‌کش و ستمگر و تبدیل طرح معامله قرن به پاشنه آشیل آمریکای مستکبر و صهیونیسم غاصب خواهند شد.

راه‌حل پایان اشغالگری

مجلس خبرگان رهبری نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت روز قدس، از ملت‌های مسلمان به‌ویژه مردم شریف کشورمان خواست حال که ویروس منحوس کرونا اجازه برگزاری تجمعات از جمله برگزاری راهپیمایی روز قدس را در عالم سلب کرده از طرق دیگر انزجار خود از این رژیم غاصب را اعلام دارند. به گزارش «ایرنا» مجلس خبرگان رهبری از دولت‌های اسلامی خواست تا در مقابله با سیاست عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی، متحد شده و به پشتیبانی از ملت غیور فلسطین برخیزند. همچنین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با صدور بیانیه‌ای، ضمن تجلیل از مبارزات رهایی‌بخش مردم فلسطین، از عموم مردم مقاوم و شریف ایران و همه ملت‌های مسلمان و آزادیخواه جهان دعوت کرد تا امسال در شرایط کرونایی جهان، پیام روز جهانی قدس را با استفاده از شیوه‌های جدید و متفاوت به گوش جهانیان برسانند. جمعیت حامیان آزادی قدس شریف هم در بیانیه‌ای تاکید کرد، مسلمانان و آزادگان جهان، امسال برای چهل و دومین سال پیاپی، با لبیک به ندای ملکوتی حضرت امام خمینی(س)، ضمن استقبال از روز جهانی قدس، با آرمان آزادسازی فلسطین و حذف رژیم جعلی اسرائیل از صفحهروزگار، تجدید میثاق می‌کنند. دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی قدس، برگزاری همه‌پرسی در میان ساکنان اصلی فلسطین را راه‌حل تحقق حقوق ملت فلسطین و پایان دادن به اشغالگری دانست.