هیچ مذاکره‌ای با آمریکا در میان نیست

در همین ارتباط، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفته است: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد کلیه زندانیان ایرانی که در آمریکا یا در سایر کشورها با فشارهای آمریکا زندانی هستند با کلیه زندانیان آمریکایی مبادله شوند.» ظریف روز دوشنبه (۲۲ اردیبهشت) با حضور در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است که ایران از مهرماه ۱۳۹۷ آمادگی خود را برای تبادل تمام زندانیان اعلام کرده، اما «از آن زمان آمریکایی‌ها به ما پاسخی نداده‌اند و هنوز هم در این زمینه پاسخی ارائه نکرده‌اند.»

به گزارش «ایسنا»، ظریف با بیان اینکه مبادله زندانیان و بازداشت‌شدگان بین ایران و ‌آمریکا مشکلی ندارد و نیاز به مذاکره‌ای نداریم، گفته است: «مبادله زندانیان با هماهنگی حافظ منافع آمریکا در ایران انجام می‌شود و تغییر سیاستی در این زمینه نداریم.» ظریف تاکید کرد: هیچ مذاکره‌ای در میان نیست و آمریکایی‌ها نشان دادند نمی‌شود به مذاکراتشان و نتیجه مذاکراتشان اعتماد کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: تقریبا همه دنیا به این نتیجه رسیده که هر توافقی با آمریکا کنند، هر لحظه‌ای که آمریکایی‌ها بخواهند، آن توافق را نادیده می‌گیرند و لذا دولت کنونی آمریکا باید رفتارش را اصلاح کند، به جای اینکه دنبال بهانه‌تراشی باشد. ظریف همچنین از آزادی سیروس عسکری و امکان بازگشت او به ایران سخن گفته است. سیروس عسکری در ماه نوامبر ۲۰۱۹ از اتهام سرقت اسرار تجاری مرتبط با فعالیت‌های دانشگاهی خود در دانشگاه اوهایو تبرئه شد، اما به دلیل نداشتن اقامت قانونی در خاک آمریکا، پس از ابطال ویزای آمریکا، توسط اداره مهاجرت ایالات متحده بازداشت شد.

پرداخت غرامت به انگلیس

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره مباحث مطرح شده مبنی بر پرداخت غرامت به انگلیس در پی حمله به این سفارتخانه نیز خاطرنشان کرد: مقرراتی در حقوق بین‌الملل وجود دارد و دولت ایران نیز اعلام کرده که حفظ و حراست از سفارتخانه‌های خارجی در ایران تعهد دولت جمهوری اسلامی ایران است و همه مقامات کشور نیز بر این نکته تاکید داشتند. او عنوان کرد: درباره جزئیات، طرفین باید مذاکره کنند و هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

گفتنی است احمد مازنی یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در تذکری در جلسه علنی مجلس از وزیر خارجه خواست درباره خسارت پرداخت شده به آثار هنری تخریب شده در حمله به سفارت انگلیس روشنگری کند و افزود: اخیرا در خبرها آمده که این آثار پس از ترمیم به سفارت بریتانیا در تهران برگشت داده شده و مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار پوند معادل ۲۷ میلیارد تومان هزینه خودسری عوامل خودسر از جیب ملت پرداخت شده است.

تبادل نظر پمپئو درباره زندانیان آمریکایی

همزمان با این تحولات، وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتای سوئیسی خود از این کشور برای بازگرداندن اتباع آمریکایی از ایران و میانمار قدردانی کرد. مورگان اورتگاس روز دوشنبه با اعلام خبر تماس تلفنی مایک پمپئو با اینیازیو کاسیس افزود: دو طرف بر تعمیق همکاری آمریکا-سوئیس در مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا تاکید کردند. او ادامه داد: وزیر خارجه همچنین از وزیر خارجه سوئیس به خاطر تداوم نقش مثبت این کشور به‌عنوان حافظ منافع ما در ایران و کمک در بازگشت اتباع آمریکایی از ایران و میانمار قدردانی کرد. به دنبال قطع روابط آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، سفارت سوئیس در تهران وظیفه حفاظت از منافع آمریکا را برعهده گرفت. این کشور در مقاطع مختلف برای تبادل زندانیان نقش ایفا کرده است. بر این اساس، مایکل وایت یکی از اتباع بازداشتی آمریکا در ایران پس از شیوع کرونا برای مرخصی استعلاجی و به‌طور موقت در اختیار این سفارت قرار گرفت.

نقل قول نقوی حسینی

پایگاه خبری مجلس، اظهارات ظریف را از قول حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گزارش داده است. این نماینده مجلس از ورامین و پیشوا از قول ظریف گفته است: «مبادله زندانیان و بازداشت‌شدگان بین ایران و آمریکا مشکلی ندارد و نیاز به مذاکره نداریم و ما اصلا مذاکره‌ای با آمریکا نخواهیم داشت اما مبادله زندانیان با هماهنگی حافظ منافع آمریکا در ایران انجام می‌شود.

سخنگوی دولت نیز همین موضوع را اعلام کرده است لذا تغییر سیاستی نداریم.» علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت (۱۰ مه) در گفت‌وگوی کوتاهی با «خبرآنلاین» اعلام کرد که ایران برای تبادل همه زندانیان ایرانی و آمریکایی آمادگی دارد. او گفت ایران بدون هیچ پیش شرطی برای مبادله کردن همه زندانیان ایرانی و آمریکایی آمادگی دارد. ربیعی روز دوشنبه در توضیح سخنان روز قبلش گفت: «آنچه درباره تبادل زندانیان مطرح کردم ناظر به همان پیشنهاد دو سال پیش است که آقای دکتر ظریف وزیر خارجه کشورمان قبلا بیان کرده بودند که ما آمادگی داریم همه زندانیان را در همه عالم و نه فقط در آمریکا تبادل کنیم و اظهارات من به این پیشنهاد مرتبط بود.» سخنگوی دولت تاکید کرد که برای مبادله زندانیان نیازی به مذاکره و میانجی‌گری نیست.

بی‌اثری تحریم‌های آمریکا

از سوی دیگر، مشاور جو بایدن گفت که تحریم‌های اعمال شده دولت ترامپ بر ایران نتیجه مورد نظر را نداشته است و دولت آینده آمریکا باید در دیپلماسی هسته‌ای در برابر ایران تغییر موضع دهد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری المانیتور، جیک سالیوان مشاور سیاست خارجی جو بایدن در زمانی که او معاون پیشین رئیس‌جمهور آمریکا بود، در گفت‌وگویی مجازی در اندیشکده هادسون گفت که خروج دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای به حامیان و مخالفان این توافق ثابت کرد که درباره یک چیز مهم اشتباه می‌کرده‌اند.

سالیوان در‌این‌باره گفت: مخالفان و مدافعان توافق از جمله خود من فکر می‌کردیم که وقتی دولت ترامپ از این توافق خارج شد و تحریم‌هایی یکجانبه را [بر ایران] اعمال کرد، این تحریم‌ها احتمالا موثر واقع نمی‌شدند چراکه دولت ترامپ بقیه جهان را با آنها همراه نمی‌کرد. این درست از آب در نیامد. در واقع، آن تحریم‌ها صرفا از نظر ایجاد مضیقه اقتصادی برای ایران بسیار موثر بوده‌اند. او همچنین اظهار کرد که تحریم‌های آمریکا آن «بازده خارق‌العاده را که دولت ترامپ به دنبال آن است نداشته‌اند.» مشاور بایدن در ادامه گفت که دولت آینده آمریکا «باید به سرعت در دیپلماسی هسته‌ای با ایران تغییر موضع داده و در پی ایجاد چیزی در کنار توافق باشد اما فورا روند مذاکره برای توافق بعدی را فراهم کند.

سالیوان راجع به توافق موردنظرش توضیح داد: توافق بعدی از نظر من باید به بازه زمانی محدودیت‌ها پرداخته و آنها را تمدید کند. همچنین باید عوامل دیگری را که فهمیده‌ایم متعاقبا می‌توانند تقویت شوند در بر بگیرد. فکر می‌کنم این یک راهبرد منطقی بی‌نقص بوده و عاقلانه‌تر از این است که اساسا از ایران بخواهیم تسلیم شود تا آنجا که به مرز جنگ نزدیک شویم.