رئیس‌جمهور همچنین تضعیف سازمان جهانی بهداشت را به معنای تضعیف مبارزه مشترک جهانی علیه کرونا برشمرد و گفت که اقدام توجیه‌ناپذیر، شتابزده و غیرمسوولانه دولت آمریکا در محروم کردن سازمان جهانی بهداشت از مبالغ مالی مورد نیاز آن سازمان را باید یک اشتباه راهبردی دیگر این دولت دانست.

او افزود: زمانی که ویروس کرونا به‌صورت تهدیدی مشترک برای امنیت جهانی و سلامت عمومی درآمده و سازمان جهانی بهداشت در خط اول مبارزه جهانی با تهدید کرونا عمل می‌کند، تضعیف سازمان جهانی بهداشت به معنای تضعیف مبارزه مشترک جهانی علیه کرونا، اقدامی بسیار نابهنگام و توجیه‌ناپذیر است.

رئیس‌جمهور یادآوری کرد: البته از دولت آمریکا که تاکنون بارها به‌صورت یک‌جانبه از توافق‌های معتبر بین‌المللی خارج شده و حقوق بین‌الملل را مکررا نقض کرده است انتظاری جز این نمی‌توان داشت. آمریکا سال‌ها است با تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی، نه تنها مردم ایران را از دسترسی به حقوق خود محروم ساخته، بلکه اقداماتش تهدیدی برای چندجانبه‌گرایی و همکاری‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.

روحانی افزود: در حالی که همه کشورهای جهان در حال برنامه‌ریزی و همکاری برای مقابله با این تهدید هستند و نسبت به تهیه اقلام مورد نیاز خود از کشورهای دیگر اقدام می‌کنند، ایران نیز با توجه به نیازهای پزشکی خود در پی تهیه اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی خود بوده، ولی متاسفانه به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه آمریکا، شرکت‌های تولیدکننده این اقلام نمی‌توانند محصولات خود را در زمان مورد نیاز به ایران ارائه کنند.