از کاهش قیمت نفت، کمتر از دیگران ضررمی‌کنیم

اوهمچنین بااشاره به سیر نزولی قیمت نفت درجهان با بیان اینکه خسارت‌های ما حتما کمتر خواهد بود، گفت: هر کشوری بیشتر به نفت خام متکی بوده‌است شرایط آن سخت‌تر شده است اما چون اتکای ما به نفت خواسته یا ناخواسته یا با اراده خود یا با تحمیل دشمن کمتر شده است، حتما خسارت‌های ما کمتر خواهد بود. رئیس‌جمهوری درکناربیان این سه نکته مهم در سخنانش، بااعلام اینکه در هفته‌های آینده شاهد خبرهای خوبی در بورس خواهیم بود، گفت: در هفته‌های آینده شاهد یک قدم مهم از طرف وزارت اقتصاد خواهیم بود آن‌هم سهام بانک‌ها و بیمه‌های مهم است که آماده عرضه خواهند شد و هر کسی تا دو میلیون تومان می‌تواند این سهام را خریداری کند و از تخفیف ویژه هم برخوردار است.

کاسبان تحریم و کرونا

به هرترتیب رئیس‌جمهوری روز گذشته درجلسه هیات دولت با بیان اینکه چه در تحریم و چه در کرونا همواره در کشور عده‌ای کاسب هستند، گفت: اینها روز تحریم کاسب تحریم و روز کرونا کاسب کرونا هستند، افکار کودکانه و بچگانه در ذهن اقلیت کوچکی سیر می‌کند که متاسفانه خط را ازبیگانگان از بیرون کشور می‌گیرند. اگر متصل هم نباشند اما هرچه آنها می‌گویند را تکرار می‌کنند و بلندگوی آنها می‌شوند و در مورد آمار، درمان و پیشرفت کشور و کارآمدی نظام تردید ایجاد می‌کنند. این عده همواره چه در فضای مجازی و رسانه‌های خود به دنبال وسوسه هستند و مردم را به اضطراب و عدم‌اعتماد دعوت می‌کنند.

به گزارش «ایرنا» روحانی با تاکید بر اینکه هیچ دارویی برای درمان کرونا بالاتر از اعتماد و روحیه مردم نیست، گفت: اگر روحیه مردم و اعتماد به یکدیگر و نشاط روحی بالا باشد این ویروس کمتر اثر می‌گذارد. وقتی یک جامعه دچار دلهره، تاریکی و اضطراب باشد و آینده خود را تاریک، نامطمئن و به‌هم ریخته ببیند، تاثیر این ویروس در این شرایط بیشتر می‌شود. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: برخی فکر نکنند اگر در مبارزه با کرونا موفق شده‌ایم فقط دولت موفق شده است البته به همین دلیل برخی دستپاچه شده‌اند، باید توجه کنند این موفقیت در درجه اول از آن ملت است. اگر در مبارزه با ویروس موفق بودیم و عملکرد ما موفقیت‌آمیز بود به معنای پیروزی ملت و کادر درمان ما است؛ کارمندان دولت نیز جدا از ملت نیستند، همه دست به دست هم داده‌ایم و این یک موفقیت و پیروزی ملی است.

انتقاد از رقابت‌های انتخاباتی

دومین نکته‌ای که روحانی درسخنانش به آن اشاره کرد انتقاد ازادامه رقابت‌های انتخاباتی بود.او تاکید کرد: باید یادمان باشد که رقابت انتخاباتی سال ۹۶ سه سال است که تمام شده و الان سال ۹۹ است، سال آینده مجددا انتخابات است. باید آن رقابت‌های انتخاباتی را که گذشته است، فراموش کنیم. انتخابات مجلس شورای‌اسلامی نیز تمام شده است و اکنون دیگر رقابتی وجود ندارد، همه باید برای کشور و ملت کار کنیم. روحانی با تاکید بر لزوم سالم و اخلاقی بودن رقابت‌های انتخاباتی گفت:‌ انتخابات سال آینده شروع می‌شود، دعوا و رقابت غیراخلاقی هیچ زمانی خوب نیست، اگر رقابت هم داریم، آن‌را سالم و اخلاقی برای سال آینده بگذاریم؛ البته اگر افرادی هم غیر از این می‌خواهند سال آینده انجام دهند، امسال سال وحدت و اتحاد است، باید دست یکدیگر را بگیریم و در کنار هم باشیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه همه‌چیز در سایه وحدت و یکپارچگی در کشور به‌دست می‌آید، گفت: کشور چندپارچه و چندپاره به هیچ‌جا نمی‌رسد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه از امروز آمریکا باید درس عبرت بگیریم، افزود: کشور ما هم اگر چندپاره بشود یعنی هر فردی یا هر گروهی در گوشه‌ای بخواهد کار خود را انجام دهد، متحد نباشیم و وحدت نداشته باشیم دچار مشکل می‌شویم.

ضرر کمتر ایران از کاهش قیمت نفت

سومین نکته مهم سخنان روز گذشته رئیس‌جمهوری به کاهش شدید قیمت نفت درجهان به دلیل شیوع ویروس کرونا اختصاص داشت.او بااشاره به وضعیت اقتصادی حاکم برجهان گفت: کشورهای نفت‌خیز از جمله ما، همه دارند ضرر می‌کنند. البته ضرر بعضی‌ها خیلی بالا است و ضرر ما خیلی کمتر چراکه ما نفع نمی‌بریم. امروز دیدم که بعضی‌ها تیترهایی را انتخاب کردند مثل اینکه این اتفاق یک موفقیت بزرگ برای ما بوده و یک شکست بزرگ برای بعضی است، در حالی که برای همه مشکل ایجاد کرده است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرایط اقتصادی ما نسبت به دنیا شرایط آرام‌تری است، از بخش‌های اقتصاد کشور تشکر کرد و افزود: بعضی شرکت‌ها ضرر کردند و فعالیت بعضی‌ از آنها چندبرابر شده است. صادرات بعضی از محصولات کمتر شده و بعضی هرچه داشته باشیم، می‌توانیم صادر کنیم. بنابراین خط صادرات را در بعضی‌ از موارد باید عوض کنیم. خط فعالیت اقتصادی را در بعضی جاها باید عوض کنیم و برخی فعالیت‌های اقتصادی را بیشتر کمک کنیم.

رئیس‌جمهوری درادامه با بیان اینکه البته این روزها شرایط ما سخت و پیچیده‌تر است، گفت: این امیدواری وجود دارد که بتوانیم تورم را مهار کنیم و از بانک مرکزی می‌خواهم که تلاش خود را در این زمینه ادامه دهد. وی اظهار کرد: اینکه بهره‌های بین بانکی کاهش پیدا کرده و شرایط بهتر شده به این معنی است که می‌توانیم، شرایطی را به‌وجود بیاوریم که اقتصاد ما متحول شود.

بازگشایی مشاغل، ضرورت کشور بود

رئیس‌جمهوری درادامه سخنانش از بازگشایی مشاغل دفاع کرد وآن را ضرورت کشور توصیف کرد.او همچنین تاکید کرد که آمار و ارقام نشان می‌دهد اوجی در این بیماری نبوده اما اگر دچار اوج شویم و فکر کنیم کار تمام است، این بزرگ‌ترین مشکلی است که ممکن است در دامن ما قرار گیرد.

انتقاد از تجمع مقابل پیشخوان‌های دولت

روحانی سپس ازنحوه عملکرد یکی از دستگاه‌های کشور به دلیل تجمع مردم مقابل دفاتر پیشخوان‌های دولت انتقادکرد و گفت: دستگاه‌ها چیزی را اعلام نکنند که در یک پیشخوان تجمع مردمی باشد، این اجتماع مضر است، الان امر به معروف و نهی از منکر ما این‌هاست. رئیس‌جمهوری درادامه با اشاره به تحولات اخیر درکشور گفت:شهادت می‌دهم دولت دوازدهم و دستگاه‌های اجرایی تا امروز یک روز استراحت نداشته‌اند، تمام تعطیلات جمعه‌ها، عید و سیزه‌به‌در، همه‌روزه مشغول به کار بوده‌اند؛ هیچ روزی نشد که در آخر وقت ( ۱۱ و ۱۲ شب) با هر دستگاهی، مخصوصا وزارت بهداشت و وزارت کشور که در این مقطع مسوولیت و بار سنگینی بر دوش دارند تماس گرفته‌ام، فعالیت می‌کردند.

روحانی تاکید کرد: باید در تمام مراحل همدیگر را تشویق و به یکدیگر کمک کنیم؛ نباید با بهانه‌جویی موارد و نواقص کوچک را بزرگ کنیم. رسانه‌های ماهواره‌ای بیگانه به اندازه کافی وجود دارند که دروغ بگویند و نواقص را بزرگ کنند، نیاز به رسانه‌های داخلی نیست که نواقص را بزرگ جلوه دهند؛ باید در این شرایط به یاری یکدیگر بشتابیم تا بتوانیم از این روزها عبور کنیم و از ماه رمضان که ماه خیر و برکت است هم بیشترین استفاده را بکنیم.

 


 

وزیر بهداشت اعلام کرد

کاهش۵۳ درصدی ابتلا به کرونا در ۱۸روز اخیر

دنیای اقتصاد: تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به 86 هزار نفر رسید. بنا برآمار رسمی مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تاظهر دیروز، ۸۵ هزار و ۹۹۶ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۴ نفر در بازه زمانی روز سه‌شنبه تا چهارشنبه، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۵ هزار و ۳۹۱ نفر رسید. البته وزیر بهداشت دیروز اعلام کرد که مرگ‌ومیر مبتلایان به کرونا در 18 روز گذشته یک‌سوم کاهش یافته است. سعید نمکی در گفت‌وگوی ویدئویی زنده خود با شبکه خبر، با اشاره به برگزاری نشست وزرای بهداشت منطقه با حضور پدروس مدیرکل سازمان جهانی بهداشت توضیح داد: ما 18 روز قبل نشستی را برای بررسی وضعیت شیوع کرونا با این وزرای بهداشت داشتیم که توانستیم از آن زمان تا کنون به‌صورت روزانه 53درصد آمار مبتلایان را کاهش دهیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مدیرکل سازمان جهانی بهداشت از کشور ایران به خاطر راه‌اندازی بسیج ملی مبارزه با کرونا و غربالگری 70 میلیون نفر قدردانی کرد، گفت: برای ما کسب چنین افتخاری در شرایط تحریم دستاورد بزرگی است اما از سازمان جهانی بهداشت خواستیم تحریم‌های ظالمانه شکسته شود و این سازمان برای برداشته شدن تحریم‌ها اقداماتی را انجام دهد. بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، مجموع بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در ایران تا دیروز به ۸۵ هزار و ۹۹۶ نفر رسید که از این میان، تاکنون ۶۳ هزار و ۱۱۳ نفر از بیماران مبتلا بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. همچنین ۳ هزار و ۳۱۱ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

احتمال افزایش شیوع در تهران

دولت از 23 فروردین‌ماه در استان‌های کشور و از 30 فروردین در تهران طرح فاصله‌گذاری هوشمند را به اجرا در آورده است؛ طرحی که بر اساس آن، شغل‌های کم‌ریسک کار خود را از سر گرفته و تردد‌های بین استانی نیز برقرار شده است. آغاز به کار دوباره برخی مشاغل یکی از مواردی است که سبب شده حجم ترافیک شهری افزایش یاید؛ موضوعی که وضعیت هفته‌های آینده کشور در مواجهه با ویروس کرونا را اندکی مبهم و تا حدی نگران‌کننده کرده است. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز دیروز از احتمال افزایش شیوع کرونا در تهران طی هفته‌های آینده خبر داد و با اشاره به بازگشایی اصناف و پاساژها گفت: با توجه به کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی در هفته‌های آینده احتمالا شیوع بیماری در تهران بیشتر می‌شود. رضا کرمی محمدی در گفت‌وگو با «ایلنا» درخصوص پیشنهاد‌های مطرح شده برای اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت گفت: راه‌حل‌های کارشناسی با توجه به اطلاعاتی که طی دو هفته اخیر از وضعیت ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت از جمله مترو، اتوبوس و تاکسی به دست آمد، مطرح شد؛ براساس توضیحات این کارشناس خط یک مترو شلوغ‌ترین خط است و ازدحام جمعیت بالایی دارد که در صورت افزایش بیشتر جمعیت مشکل‌آفرین است، از همین رو پیشنهاد شد برخی از ایستگاه‌ها از جمله ایستگاه‌های تقاطعی حذف شود.

پیشنهاد برای کاهش ترددها در ماه رمضان

از سوی دیگر دیروز فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران با بیان اینکه ماه مبارک رمضان و فاصله بین افطار تا سحر فرصت مناسبی برای تغییر روند ترددهاست، گفت: پیشنهاد می‌کنیم برخی مشاغل تولیدی، توزیعی و صنعتی که با مراجعان در ارتباط نیستند در ساعات اولیه صبح از منزل خارج نشوند. این اقدام در میزان ترددها، بار ترافیک و حمل و نقل عمومی تاثیر بسزایی خواهد داشت. به گزارش «ایسنا» علیرضا زالی، دورکاری، استفاده از خدمات دولت الکترونیک و پتانسیل فضای مجازی را بهترین راهبرد برای کاهش تردد‌ها و ریشه‌کنی کووید- ۱۹ دانست و با اشاره به افزایش مدت اقامت بیماران بستری کرونا اظهار کرد: این مهم نشان‌دهنده تغییر الگوی متفاوت بیماری کووید- ۱۹ است.

او افزود: الگوی مراجعه بیماران مبتلا به کرونا تغییر پیدا کرده است و بیماران با حال وخیم‌تری به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، این موضوع علاوه بر فشار مضاعف بر دوش کادر درمان، مدت درمان مبتلایان را نیز افزایش خواهد داد.

افزایش بیماران بدحال کرونایی در تهران

همچنین پیمان صابریان رئیس اورژانس تهران نیز از افزایش تعداد بیماران بدحال کرونایی در کشور خبر داد و در این زمینه گفت: این روزها تعداد ماموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی کاهش یافته، اما بیماران کرونایی که منتقل می‌شوند بدحال‌تر بوده و به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند و بلافاصله از اورژانس به تخت‌های‌ آی‌سی‌یو منتقل می‌شوند. رئیس اورژانس تهران در پاسخ به سوالی درباره علت بدحال‌تر شدن بیماران کرونایی در تهران بیان کرد: افراد در قرنطینه خانگی می‌مانند و آن شرایط را حفظ می‌کنند. وقتی بدحال شده و احساس نیاز می‌کنند، دیگر به اقدامات خاصی احتیاج دارند. این نشان می‌دهد که مردم فقط در شرایط اورژانسی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

تجهیز بیمارستان‌های تهران

البته دیروز استاندار تهران با اشاره به بهره‌گیری از منابع ارزش افزوده دهیاری‌ها برای حفظ سلامت مردم، از تجهیز بیمارستان‌های استان تهران به تجهیزات مقابله با ویروس کرونا خبر داد. انوشیروان محسنی بندپی در این باره توضیح داد: اقدامات خوبی صورت گرفته و بیمارستان فیروزآبادی و هفت تیر در ری به آخرین تجهیزات مقابله با ویروس کرونا مجهز شده، همچنین در ملارد نیز مرکز بهداشتی درمانی قائمیه، در ورامین و در پاکدشت نیز بیمارستان شهدای پاکدشت و بیمارستان زعیم از امکانات خوبی برخوردار شدند.

قله‌های فصلی کرونا

با این همه روز گذشته معاون تحقیقات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صفحه اینستاگرام خود به چند سوال جدی مردم درباره بیماری کووید-۱۹ پاسخ و از قله‌های فصلی کرونا خبر داد. رضا ملک‌زاده، با بیان اینکه زمان قطعی پایان اپیدمی کرونا را نمی‌توان تعیین کرد و ما به احتمال قوی با این ویروس در «قله‌های فصلی» زندگی خواهیم کرد. پس حفظ « فاصله اجتماعی»، شستن مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک، به‌عنوان حلقه اصلی به تاخیر انداختن اوج‌گیری احتمالی مجدد اپیدمی کرونا و خلاصی کادر درمانی از فرسایندگی موجود، یک وظیفه همگانی است.