به گزارش «ایسنا» محمدرضا شانه‌ساز در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، درباره سرانجام تست‌های بالینی داروی فاوپیراویر در مبتلایان کرونا، گفت: نه در ایران و نه در هیچ کشور دیگری، هنوز اثربخشی‌ این دارو برای کرونا ثابت نشده است. در کشور ما هم به موازات مطالعات بالینی، فرآیند تولیدش را آغاز کردیم، زیرا مصرف این دارو فقط برای کرونایی‌ها نیست و برای آنفلوآنزا هم موارد مصرف دارد. این دارو در کشور ما تولید می‌شود و در مطالعات بالینی هم استفاده می‌شود که منتظر نتایج بالینی هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره رمدسیویر که برای ابولا مصرف می‌شود و تاثیر آن در درمان کرونا، گفت: این دارو یکی از کاندیداهایی است که احتمال می‌دهند می‌تواند در درمان بیماران کرونا موثر باشد که خوشبختانه در زمینه این دارو و برای بررسی اثربخشی آن تعدادی از آن را وارد کردیم و در مرحله انجام مطالعات بالینی است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: تاکنون سه قلم دارو برای درمان کمکی بیماران مبتلا به کرونا اعلام شده است که این سه قلم به وفور در داخل تولید می‌شود و به درمان کمک می‌کند. این داروها درمان‌کننده نیستند؛ بلکه به روند درمان کمک می‌کنند که شامل هیدروکسی کلروکین، آزیترومایسین و پردنیزولون است که هر سه اینها سالیان سال است که در کشور تولید می‌شوند و به روند درمان کمک می‌کنند.

آغاز پروژه جمع‌آوری پلاسمای بهبودیافتگان کرونا

در خبری دیگر سازمان انتقال خون ایران از بهبود یافتگان کووید-۱۹ خواست با حضور در مراکز جامع اهدای پلاسمای ۱۴ مرکز استان کشور، در پروژه جمع‌آوری و ذخیره پلاسما با هدف تامین نیازهای درمانی پیش‌بینی شده مراکز درمانی شرکت کنند. این پروژه به‌صورت هماهنگ از امروز آغاز می‌شود.