وضعیت قرمز در سه استان منبع : باشگاه خبرنگاران جوان - گندزدایی و ضدعفونی بازار تجریش تهران

همزمان با افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور و آلودگی ۳۱ استان به این ویروس هشدارها مبنی‌بر ممنوعیت سفر در این ایام افزایش یافته است. بر این اساس طی دو روز اخیر بسیاری از استان‌ها ممنوعیت یا محدودیت‌هایی را برای ورود هرگونه مسافر به استان خود اعلام کرده‌اند. در همین راستا، کیش، قشم، اروند، ارس، ماکو، گناوه، هرمز و چابهار ورود مسافر را ممنوع اعلام کرده‌اند. استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل، زنجان، گلستان، همدان،کرمان و چهارمحال و بختیاری نیز استان‌هایی هستند که ممنوعیت ورود اعلام کرده یا محدودیت‌های شدیدی را برای ورود مسافر به‌منظور پیشگیری از افزایش آمار مبتلایان به کرونا اعمال کرده‌اند. البته باقی استان‌ها که معمولا در ایام نوروز و تعطیلات کمتر شاهد حضور مسافر هستند نیز محدودیت‌هایی را از قبیل بستن هتل‌ها و اقامتگاه‌ها اعمال کرده‌اند.

در این بین اما وضعیت استان‌های شمالی کشور به‌دلیل حجم ورود مسافر بغرنج گزارش شده است. این در حالی است که تاکنون وزارت بهداشت و مقامات این استان‌ها بارها خواستار عدم‌سفر به این مناطق شده‌اند، اما این درخواست با بی‌توجهی بسیاری از مسافران روبه‌رو شده است. آن‌طور که وزارت بهداشت اعلام کرده است بعد از تعطیلی مدرسه‌ها، ورود به استان گیلان ۲۰ درصد بیشتر شده است.

این در حالی است که گیلان بعد از تهران و قم بیشترین شمار مبتلایان به ویروس کرونا را دارد و گزارش‌های ستاد مقابله با کرونا در این استان نشان می‌دهد وضعیت خدمات بیمارستانی آن مطلوب نیست و در همین راستا نمایندگان این استان نسبت به بروز فاجعه در این استان هشدار داده‌اند. ارسلان زارع، استاندار گیلان نیز اعلام کرده است با توجه به محدودیت امکانات و نیروی انسانی، آمادگی برای مواجهه با این ویروس در سطح وسیع را نداریم. او در همین زمینه خواستار پشتیبانی بیشتر وزارت بهداشت شده است.

در همین ارتباط روز گذشته جلسه فوق‌العاده کمیسیون بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی رشت با حضور نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان برگزار شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین قربانی نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان در این جلسه گفت: هنوز نتوانسته‌ایم مردم را قانع کنیم یک دشمن تمام عیار رو به روی ما قرار گرفته و با هر زبانی که بتوانیم به مردم می‌گوییم در خانه‌های خود بمانند. اما شاید نکته مهم سخنان او آمار ارائه شده از فوت‌شدگان در این استان باشد که هیچ مقام رسمی تاکنون آن را تایید نکرده است.

وی آمار فوت‌شدگان مبتلا به کرونا در گیلان را بالغ‌بر ۲۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: حدود ۸۰۰ الی ۹۰۰ نفر در گیلان به این ویروس آلوده شده‌اند. البته او عصر روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در این خصوص گفت: آمار مرگ‌ومیرهای بیماری‌های تنفسی طی ۱۶ روز گذشته به ۲۰۰ نفر می‌رسد؛ اما بنده نگفتم که تمام این فوتی‌ها به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، بلکه بسیاری از این افراد نیز ممکن است به بیماری‌های تنفسی یا قلبی - عروقی مبتلا بوده باشند.

وی افزود: ۱۰ روز پیش به تمام مسوولان اعلام کردیم که با توجه به شیوع کرونا در مناطق شمالی کشور وضعیت شهرهای شمالی به سمت بحران پیش خواهد رفت، اما مسوولان توجهی به این توصیه‌های ما نداشتند. با این حال تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد برخی از اهالی قم با تغییر پلاک خود از «۱۶» استان قم به «۵۶» استان گیلان قانون محدودیت ورود خودروهای غیر‌بومی به این استان را زیر پا گذاشته و وارد این استان شده‌اند.

افرایش آمار مبتلایان به کرونا در مازندران

استان مازندران هم که پس از اعلام تعطیلی مدارس تا پایان سال از روز چهارشنبه با حجم ورود مسافر مواجه شده، طی دو روز گذشته با افزایش قابل‌توجه آمار مبتلایان به کرونا روبه‌رو شده است. هرچند این افزایش آمار می‌تواند ناشی از سرعت شناسایی بیماران مبتلا باشد، اما افزایش بیش از دو برابری مبتلایان از روز جمعه تا روز گذشته از (۳۰۱ نفر در روز جمعه ۱۶اسفندماه تا ۶۲۰ نفر تا روز گذشته ۱۸ اسفندماه) می‌تواند با ورود مسافرانی از قم و تهران که در صدر مناطق آلوده به کرونا در کشور هستند ارتباط نزدیک داشته باشد. همچنان که روز شنبه کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا ضمن ابراز تاسف از افزایش سفر به استان‌های شمالی کشورو به خطر افتادن سلامت مسافران و بومیان تصریح کرد: استان مازندران تاکنون جزو استان‌های اول ما در مورد ویروس کرونا نبود اما در حال حاضر ۶۰۶ نفر در این استان به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند و دلیلش این سفرهایی است که طی روزهای اخیر به این استان صورت گرفته است. به گزارش «ایرنا» وی افزود: اینکه استان مازندران را دربالای جدول مبتلایان می‌بینیم ناشی از افزایش سفر مردم به این استان است و شاید به خاطر این است که محدودیت‌های سختگیرانه اعمال نشده است. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: امکانات درمانی مازندران و استان‌های شمالی نسبت به جمعیتی که به این مناطق سفر می‌کنند، کافی نیست.

همزمان وضعیت شهرستان بابل از روز شنبه به حالت قرمز درآمده است. در همین ارتباط فرماندار بابل در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: شیوع ویروس کرونا شهرستان بابل را به وضعیت قرمز درآورده است و مردم هشدار ماندن در منازل را برای پیشگیری از تشدید این بیماری جدی بگیرند. قربانعلی ولیزاده بورا روز شنبه در نشست بررسی آخرین وضعیت ویروس کرونا در شهرستان افزود: شهروندان به هیچ عنوان به جز موارد خیلی خاص از منازل خارج نشوند. فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی از بابلسر هم نشان می‌دهد که ماشین‌های آتش نشانی در شهرستان بابلسر با بلندگو از مردم خواسته‌اند تا از تردد در سطح شهر بپرهیزند.

این در حالی است که به‌رغم هشدارها مبنی‌بر عدم‌سفر به استان مازندران و حتی بستن تمامی راه‌های ورودی به استان، فیلم‌های منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد برخی از مسافران سد راهداری را در آخرین ساعات شنبه شکسته و به استان مازندران وارد شده‌اند. البته استانداری مازندران نیز شنبه شب بدون توجه به آمار مبتلایان و آنچه که وضعیت حاد در این استان عنوان شده است دستور باز کردن راه‌های مواصلاتی را به روی مسافران صادر کرد. موضوعی که باعث شد برخی مردم آمل در ورودی این استان تجمع کرده و راه را بر مسافران ببندند. در واکنش به اعتراض مردم این شهرستان نسبت به باز شدن جاده هراز و ورود مسافران از این مسیر به مازندران، فرماندار ویژه آمل گفت: مردم نباید خود را با مسافران درگیرکنند و باید اجازه دهند ماموران پلیس موضوع را مدیریت کنند.

به گزارش «ایرنا» جعفر رسولی افزود: در حال حاضر نیروی انتظامی کنترل اوضاع جاده هراز را بر عهده گرفته و در حال بازگرداندن مسافران است. وی همچنین از مسافران خواست تا به شهرهای خود بازگردند و برنامه مسافرتشان را به زمانی دیگری موکول کنند تا در شرایط آرام مردم مازندران از آنان میزبانی کنند. در همین حال براساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران ابتلا به بیماری کرونا در این استان تاکنون ۱۷ قربانی بر جای گذاشته است. همچنین به گزارش «ایرنا»، بیش از ۸۰۰ بیمار مشکوک هم در بیمارستان‌های مازندران بستری هستند.

وضعیت قرمز در استان البرز

در کنار استان گیلان و مازندران، آن‌طور که «ایرنا» گزارش داده است، دانشگاه علوم پزشکی استان البرز هم با اشاره به خطر جدی شیوع گسترده بیماری کرونا، در کرج وضعیت قرمز اعلام کرد و خواستار تعطیلی مهمانی، شب‌نشینی و پاساژگردی در این استان شد.

آمار بهبودیافتگان

در کنار وضعیت این استان‌ها روز گذشته وزارت بهداشت آخرین آمار مبتلایان به کرونا در کشور را اعلام کرد. براساس این آمار از ظهر روز شنبه تا روز گذشته مطابق نتایج آزمایشگاهی، ۷۴۳ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده و کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به ۶۵۶۶ نفر رسیده است. همچنین براساس این آمار که ازسوی کیانوش جهانپور - سخنگوی وزارت بهداشت اعلام شده است از روز شنبه تا روز گذشته (طی ۲۴ ساعت) ۴۹ نفر از مبتلایان جدید کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. رقمی که می‌تواند بیشترین آمار فوت‌شدگان طی یک روز در این مدت باشد.

جهانپور همچنین با بیان اینکه مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۹۴مورد رسیده است از بهبود ۲۱۳۴ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در کشور خبر داد. خبری که در کنار آمار مبتلایان امیدوارکننده است.

به گزارش «ایسنا» وی در توضیح تعداد کل بیماران کووید-۱۹ در کشور به تفکیک استان‌ها گفت: در مجموع در تهران ۱۸۰۵ مورد، قم ۶۸۵، گیلان ۴۹۶، اصفهان ۵۶۴، البرز ۳۰۷، مازندران ۶۲۰، مرکزی ۳۳۵، قزوین ۲۰۷، سمنان ۱۷۵، گلستان ۱۷۵، خراسان رضوی ۱۵۴، فارس ۱۰۴، لرستان ۱۴۴، آذربایجان شرقی ۱۰۷، خوزستان ۶۹، یزد ۸۷، زنجان ۵۳، کردستان ۶۳، اردبیل ۵۰، کرمانشاه ۳۳، کرمان ۴۱، همدان ۶۰، سیستان و بلوچستان ۳۴، هرمزگان ۳۵، خراسان جنوبی ۴۴، خراسان شمالی ۲۴، چهارمحال و بختیاری ۲۱، ایلام ۱۵، آذربایجان غربی ۴۰، کهگیلویه و بویراحمد ۹ و بوشهر ۱۰ مورد بیماری ثبت شده است.

وی همچنین با بیان اینکه به‌نظر می‌آید تعداد مبتلایان جدید به بیماری کووید-۱۹، طی دو روز اخیر روند کاهشی داشته، گفت: هشدارهایی که پیش از این برای پیشگیری از ابتلا و شیوع کرونا ویروس جدید داده شده، همچنان بر قوت خود باقی است، قطعا ما همچنان در نمودار صعودی هستیم و تعداد موارد ابتلا افزایش پیدا خواهد کرد. امیدواریم که تعداد موارد جدید نسبت به روزهای قبل کاهش یابد، اما اصل صعودی بودن نمودار و شیوع بیماری بر جای خود باقی است. جهانپور با تاکید بر لزوم لغو سفرهای بین‌شهری، گفت: ویروس کرونا را به شهرها و استان‌های دیگر هدیه نبریم.

تهران مهمان نمی‌پذیرد

در همین حال روز گذشته پیروز حناچی، شهردار تهران نیز اعلام کرد که تهران نوروز ۹۹ پذیرای هیچ مهمانی نخواهد بود. به گزارش «ایسنا» شهردار تهران ضمن تشریح اقدامات مجموعه شهرداری تهران در مقابله با ویروس کرونا، درخصوص تصمیماتی که تهران به‌عنوان یکی از شهرهای مهمان‌پذیر برای ایام نوروز اتخاذ می‌کند، گفت: هیچ یک از شهرهایی که مهمان‌پذیر بودند در ایام عید با توجه به این شرایط دعوت به مهمان‌پذیری نمی‌کنند. شهردار تهران در عین حال گفت: ۵۰سوله مدیریت بحران نیز برای شرایط بحران در نظر گرفته شده، معمولا این سوله‌ها برای مواقع بحرانی همچون سیل و زلزله پیش‌بینی شده بودند اما تلاش خواهیم کرد که آنها را برای استفاده در این شرایط به‌عنوان نقاهتگاه آماده کنیم و در این مسیر باید شرایط بهداشتی برای این سوله‌ها فراهم شود. قطعا در استفاده از آنها سوله‌هایی که ایزوله‌تر و دورتر از مراکز جمعیتی هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما به‌رغم سخنان شهردار تهران و قرار گرفتن استان تهران در صدر جدول مبتلایان به ویروس کرونا هنوز برنامه‌ای برای کنترل سفرهای نوروزی اجرا نشده است.

وضعیت در قم، اصفهان و گلستان

در اصفهان نیز که چهارمین استان با بیشترین آلودگی به ویروس کرونا اعلام شده است، فعلا راه‌های دسترسی به استان مسدود یا حتی محدود نشده است، فقط استاندار از مردم خواسته در نوروز، دور سفر به این استان را قلم بگیرند. در گلستان هم که روند شیوع ویروس کرونا هم سریع گزارش شده است، حضور مردم در تفرجگاه‌هایی مثل النگدره و ناهارخوران ممنوع شده و مثل سایر استان‌ها مطابق دستور ستاد مدیریت کرونا، پذیرش مسافر در مدارس و مهمان‌پذیرهای دولتی ممنوع شده است. همچنین یونس عالی پور، معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم اعلام کرد: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و شرایط ویژه‌ای که استان قم دارد، متاسفانه نمی‌توانیم از زائران و مسافران میزبانی کنیم. سردار رحیم جهانبخش، فرمانده انتظامی استان زنجان نیز از ممنوعیت ورود کلیه خودروهای غیر‌بومی به این استان خبرداد.

تماس تلفنی با تعدادی از استانداران

همزمان با این تحولات روز شنبه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران هرمزگان، فارس، قزوین، اصفهان، خراسان رضوی، کرمان و سیستان و بلوچستان اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا و انسجام،‌ هماهنگی و همکاری بیشتر مسوولان و مردم را برای پیشگیری از شیوع این ویروس و درمان مبتلایان ضروری ارزیابی کرد.   همچنین سعید نمکی وزیر بهداشت با گلایه از تردد غیرضروری شهروندان با وجود هشدارهای متعدد گفت: به‌رغم اینکه گفتیم در اوج بیماری هستیم، در خانه بنشینند و سفر نکنند، گزارش‌ها نشان می‌دهد که متاسفانه شماره پلاک‌هایی که از نقاط آلوده حرکت و سفر می‌کنند، قابل‌توجه بود. او افزود: به همین دلیل مجبور شدیم از مدخل شهرها قرنطینه‌ها را شدیدتر کنیم و جلوی آنها را که می‌خواهند از مناطق آلوده ورود کنند، بگیریم و آنها را به قرنطینه ببریم.

گزارش لاریجانی به مراجع

همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، روز گذشته طی تماس تلفنی با مراجع تقلید، آیات عظام‌ صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی،‌ سبحانی و جوادی آملی، نوری همدانی، آخرین اقدامات صورت گرفته در سراسر کشور و شهر ‌مقدس قم در مقابله با شیوع ویروس کرونا، روند رفع نیازمندی‌های مردم و تجهیز مراکز درمانی را تشریح کرد.

تعلیق تمام پروازهای هما به مقاصد اروپایی

در تحولی دیگر تمامی پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به مقاصد اروپایی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمد. دراین اطلاعیه آمده است: با توجه به محدودیت‌هایی که به دلایل نامعلوم از طرف اروپا بر پروازهای «هما» اعمال شده، تمامی پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به مقاصد اروپایی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است.