آمار پنتاگون از عین الاسد

وزارت دفاع آمریکا تایید کرده است تعداد سربازانی که بر اثر حمله موشکی ماه گذشته ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق دچار آسیب مغزی شده‌اند به ۱۰۹ نفر رسیده است. پنتاگون در گزارش‌های قبلی خود تعداد مجروحان را ابتدا ۱۱، سپس ۳۴ و بعد از آن ۶۴ نفر اعلام کرده بود. این آمار جدید درحالی است که در شب وقوع این حمله و روزهای پس از آن دونالد ترامپ تاکید داشت که نیروهای آمریکایی آسیبی ندیده‌اند و همه چیز تحت کنترل است. سپاه پاسداران روز ۸ ژانویه اعلام کرد که با هدف «انتقام سخت» از آمریکا ۲۲ موشک به سوی پایگاه عین‌الاسد که میزبان نیروهای آمریکایی هستند پرتاب کرده است. حمله موشکی ایران چند روز پس از ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران توسط آمریکا در فرودگاه بغداد روی داد و به موجب آن ۲۲ موشک از داخل خاک ایران به پایگاه عین‌الاسد اصابت کرد. آمریکا اصابت ۱۵ فروند از این موشک‌ها را که بیشتر آنها به سوی پایگاه عین‌الاسد در استان انبار شلیک شده بودند، تایید کرد. در واکنش اولیه به این حملات دونالد ترامپ با تاکید بر «آسیب ندیدن» نیروهای آمریکایی از کاهش تنش با ایران سخن گفت و آن را دلیلی ضمنی برای واکنش نشان ندادن ارتش آمریکا برشمرد.تایید آمار ۱۰۹ نفر در روز دوشنبه، دهم فوریه، از افزایش ناگهانی و فراوان تعداد آسیب‌دیدگان حکایت دارد؛ چراکه پنتاگون در گزارش قبلی خود تعداد مجروحان را ۶۴ نفر اعلام کرده بود. این بیشترین خسارت در پایگاه هوایی عین‌الاسد است که تاکنون گزارش شده است که حدود یک هزار سرباز آمریکایی در آن مستقر هستند.

چند روز پس از این حمله پنتاگون خبر داد که دست‌کم ۱۱ نفر از نظامیان این کشور را به علت آنچه آسیب‌های مغزی ناشی از انفجارها خوانده شده تحت‌نظر پزشکان قرار داده و همچنین ارتش آمریکا ناچار شده ده‌ها نفر از سربازان مستقر در پایگاه عین‌الاسد را برای اطمینان از سلامت مغزی مورد معاینه قرار دهد.این آمار در گزارش‌های بعدی پنتاگون افزایش یافت و تا پیش از این گزارش جدید به ۶۴ نفر رسیده بود. با وجود این ترامپ ماه گذشته و در حاشیه اجلاس داووس سوئیس به خبرنگاران گفته بود: «شنیده‌ام که چندتایی از آنها سردرد گرفته‌اند و یکی دو ناراحتی جزئی دیگر، من اینجا می‌توانم گزارش کنم که هیچ کدام جدی نیست... در قیاس با مجروحیت‌هایی که دیده‌ام اینها را جدی نمی‌دانم.»

با وجود تایید آمار ۱۰۹ نفری سربازان آسیب‌دیده، پنتاگون روز دوشنبه، دهم فوریه اعلام کرد که ۷۰درصد مجروحان اکنون به محل خدمت خود بازگشته‌اند. پنتاگون در همان ماه ژانویه هم گفته بود احتمال افزایش آمار وجود دارد، به آن علت که جراحت‌های نسبی و ملایم‌تر آثار خود را به مرور زمان بروز می‌دهند. با وجود این، روز دوشنبه، جونی ارنست، نماینده جمهوری‌خواه کنگره خواستار توضیح رسمی پنتاگون درباره این آمارهای متعدد شده است.همزمان یک مقام آمریکایی نیز اعلام کرد آمار مجروحان حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد به بیش از ۱۰۰ نفر افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک مقام آمریکایی روز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرد در جریان حمله موشکی ایران به نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه عین‌الاسد عراق، بیش از ۱۰۰ نظامی آمریکایی دچار آسیب‌ مغزی شده‌اند. این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، در مصاحبه با رویترز گفته است که در جریان حمله موشکی بامداد ۸ ژانویه (۱۸ دی) سپاه پاسداران به پایگاه عین‌الاسد، بیش از ۱۰۰ نفر دچار صدمات مغزی ناشی از تروما (TBI) شده‌اند.

   موشک‌باران عین‌الاسد خواست مردم بود

از سوی دیگر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در سخنرانی روز ۲۲ بهمن تاکید کرد: هرچه مردم از ما می‌خواهند باید به آن عمل کنیم. من در اینجا از نیروهای مسلح و سپاه پاسداران، بسیج و همه نیروها تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. آن روز که در بدرقه شهید بزرگوار سردار حاج‌قاسم سلیمانی مردم به خیابان‌ها آمدند و از نیروهای مسلح و دولت انتقام خون شهید قاسم سلیمانی را خواستند، نیروهای مسلح ما موشک‌باران پایگاه نظامی عین‌الاسد آمریکا در عراق را در راستای خواسته مردم انجام دادند. مردم انتقام را خواستند و نیروهای مسلح سخن مردم را به کرسی نشاندند.روحانی اظهار کرد: آن روز که هواپیما در کنار فرودگاه سقوط کرد و قلب ما و رهبری را سوزاند، مردم از ما عذرخواهی خواستند و نیروهای مسلح ما عمل کردند و سریعا از مردم عذرخواهی کردند و اعلام کردند که دقت خواهند کرد چنین اشتباهی هیچ‌گاه تکرار نشود. وی ادامه داد: نیروهای مسلح با مردم است و به خواست مردم عمل می‌کند و در کنار مردم است. این راهی است که انقلاب اسلامی تعیین کرده است.

   واکنش شمخانی

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز گفت: ایران با اتخاذ تصمیم راهبردی درخصوص حمله موشکی به نماد اقتدار نظامی آمریکا در عراق، ابهت پوشالی واشنگتن را فرو ریخت و نقطه عطفی در روند فرار نظامیان آمریکا از عراق و سپس منطقه رقم زد. به گزارش خبرگزاری فارس، دریابان علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن در شهر اهواز در گفت‌وگویی با نورنیوز گفت: برنامه سیاست‌گذاران کم‌خرد آمریکا این بود که با ترور سردار سلیمانی جمهوری اسلامی و ساختار تصمیم‌گیری آن را با استفاده از «دکترین شوک و بهت» در «وضعیت روانی فوق‌العاده» قرار داده و «اشتباه در محاسبه» شرایط و تصمیم‌گیری را به ما تحمیل کنند.دبیر شورای‌عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: بدون شک آمریکا به‌دلیل محاسبات غلط، هرگز فکر نمی‌کرد که جمهوری اسلامی با عبور از وضعیت روانی فوق‌العاده، دوگانه جعلی «جنگ یا تسلیم» را باطل کند و تصمیم نهایی را براساس «درک واقعی از توان متزلزل آمریکا» اتخاذ و اقدام به «پاسخگویی کوبنده» کند. شمخانی گفت: ایران با اتخاذ تصمیم راهبردی درخصوص حمله موشکی به نماد اقتدار نظامی آمریکا در عراق، ابهت پوشالی واشنگتن را فرو ریخت و نقطه عطفی در روند فرار نظامیان آمریکا از عراق و سپس منطقه رقم زد.

   واکنش سخنگوی سپاه

از سوی دیگر سخنگوی سپاه پاسداران با بیان اینکه امروزه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها تمام‌قد در مقابل ملت ایران مشغول به توطئه هستند، بیان کرد: دشمنان نظام جمهوری اسلامی از هیچ توطئه‌ای علیه نظام خودداری نکردند. به گزارش خبرگزاری فارس، سردار رمضان شریف ظهر دیروز در جمع مردم بیرجند در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه با تاکید بر اینکه فرزندان مقاومت انتقام سردار سلیمانی را خواهند گرفت، مطرح کرد: عاقبت آمریکا و اسرائیل چیزی جز سرنوشت صدام و رژیم بعث نخواهد بود و چه‌بسا نکبت‌بارتر از آن برایشان رقم خواهد خورد.

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: دشمنان انقلاب اسلامی امروز شاهد لشکر مومن مردم عراق، لبنان، سوریه، یمن و افغانستان هستند و از فرماندهانی که قاسم سلیمانی در جبهه مقاومت تربیت کرده می‌ترسند. شریف با تاکید بر اینکه شادمانی دشمن از ترور سردار سلیمانی طول نکشید و ضربه و سیلی محکمی را از سپاه انقلاب اسلامی خورد، اضافه کرد: حالا حالاها مانده تا راجع به حیثیت ازدست‌رفته‌تان حرف بزنید و بدانید ضربه دوم را امروز در راهپیمایی ۲۲ بهمن و ضربه بعدی را در دوم اسفندماه پای صندوق‌های رای خواهید خورد.او همچنین با اشاره به آمار تلفات پایگاه آمریکایی عین‌الاسد و مخفی کردن این آمار عنوان کرد: کلمه کشته در ادبیات آمریکا تبدیل به ضربه‌مغزی شده و خسارات خود را از حمله ما به عین‌الاسد کتمان می‌کنند. شریف اضافه کرد: با صدای بلند اعلام می‌کنیم در حوزه دفاعی، نظامی و امنیتی نه‌تنها کوچک‌ترین مشکلی نداریم، بلکه بزرگ‌ترین قدرت‌های دنیا هم جمع شوند نمی‌توانند به منافع ملی و جغرافیایی کشور نگاه چپ کنند.سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه با وجود مدیران جهادی و انسان‌های مخلص مشکلات کشور قابل حل است، گفت: تحریم‌های دشمن اگر برای کشور دیگری رخ می‌داد حتما آن کشور سقوط می‌کرد؛ اما به‌رغم شدیدترین تحریم‌های دشمن دولت توانسته این ۸۰ میلیون جمعیت را در حد ممکن اداره کند و به فضل الهی هیچ‌وقت حقوق کارکنان عقب نیفتاده است. وی خطاب به مدیران کشور گفت: بدانید سپاهی در کنار شما است که اجازه کوچک‌ترین تعدی دشمن به کشور را نمی‌دهد.