صدرنشینی از مسیر انتقام

اگر اول شویم

مطابق قرعه‌کشی انجام شده، تیم اول گروه چهارم در مرحله بعد باید به مصاف یکی از تیم‌های سوم گروه‌های B، E یا F برود. جام‌ملت‌ها امسال برای اولین بار با حضور ۲۴ تیم برگزار می‌شود. بر این اساس تیم‌های اول گروه‌های شش‌گانه که جمعا ۱۲ تیم می‌شوند به یک‌هشتم نهایی صعود می‌کنند و چهار تیم دیگر هم از بین بهترین تیم‌های سوم گروه‌ها انتخاب خواهند شد. به تعبیر دیگر، این دوره از مسابقات ۶ تیم سوم در مرحله گروهی دارد که دو تای آنها حذف می‌شوند و چهار تای دیگر به یک‌هشتم می‌رسند. قرعه تیم صدرنشین گروه چهارم (گروه ایران) هم تقابل با یکی از همین تیم‌های سوم است. اولویت اول در نظر گرفته شده برای صدرنشین گروه ما، تقابل با تیم سوم گروه دوم (گروه استرالیا، اردن، سوریه و فلسطین) است. اگر تیم سوم این گروه شرایط صعود را داشته باشد، ایران یا عراق باید با این تیم مواجه شوند، در غیر این صورت اولویت بعدی به گروه پنجم و پس از آن به گروه ششم خواهد رسید. بازی‌های گروه دوم دیشب به پایان رسید و تیم سوم این گروه مشخص شد. اگر این تیم شرایط صعود را داشته باشد، صدرنشین گروه ما به مصاف آن خواهد رفت، در غیر این صورت باید منتظر روزهای آتی بمانیم و با تیم سوم گروه پنج (لبنان یا کره‌شمالی) یا تیم سوم گروه شش (عمان یا ترکمنستان) بازی کنیم. می‌بینید که در مجموع قرعه تیم صدرنشین گروه ما ساده است و همین مساله باعث شده هر دو تیم ایران و عراق تمام تلاش‌شان را برای صعود به‌عنوان صدرنشین به کار بگیرند.

اگر دوم شویم

صعود احتمالی ایران به‌عنوان تیم دوم اما کار ما را بسیار سخت خواهد کرد. طبق قرعه، تیم دوم گروه چهار باید به مصاف تیم اول گروه پنج برود. در این گروه عربستان و قطر صعودشان به مرحله بعد را قطعی کرده‌اند و یکی از این دو تیم صدرنشین خواهد شد. پس ما اگر در گروه خودمان دوم شویم، احتمال دارد برای اولین بار در دوران کارلوس کی‌روش ناچار به تقابل با عربستان سعودی باشیم. جالب اینکه بازی‌های روز آخر این گروه فردا برگزار می‌شود و عربستان و قطر شانس انتخاب رقیب‌شان را خواهند داشت. مثلا اگر عراق امشب ما را ببرد و عربستان نخواهد با ایران بازی کند، می‌تواند برابر قطر پیروز نباشد و به‌عنوان تیم دوم صعود کند!

بازی انتقامی

دیگر نیازی به توضیح نیست که بازی با عراق برای تیم‌ملی فوتبال کشورمان جنبه انتقامی هم دارد. چهار سال پیش در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌ملت‌های آسیا، تیم کشورمان با عراق رودررو شد و در شرایطی که با گل زودهنگام سردار آزمون در مسیر کسب یک پیروزی آسان قرار گرفته بود، اخراج سختگیرانه مهرداد پولادی همه چیز را به هم ریخت. تیم کشورمان در آن بازی با دو بازگشت حماسی توانست مسابقه را با نتیجه مساوی ۳ - ۳ به پایان ببرد، اما نهایتا در ضربات پنالتی مغلوب عراقی‌ها شدیم و حذفی تلخ را تجربه کردیم. حالا همه بازیکنانی که از آن روز مانده‌اند، متفق‌القول هستند که لحظه‌ها را تا رسیدن به این بازی شمرده‌اند. آنها لبالب از انگیزه و هیجان، مترصد هستند که امروز عراق را شکست بدهند و به‌عنوان صدرنشین به مرحله بعد صعود کنند. در این میان حتی جنگ‌های روانی کادرفنی تیم‌ملی عراق در مورد اینکه آنها با بازیکنان ذخیره گام به مسابقه امروز خواهند گذاشت هم خللی در عزم شاگردان کی‌روش ایجاد نخواهد کرد. ما در دوره کارلوس دو دیدار دوستانه هم برابر عراق داشته‌ایم که یکی را یک بر صفر بردیم و دیگری را با همین نتیجه باختیم. هر دو بازی هم پشت درهای بسته برگزار شد. مجموعه این مسائل نشان می‌دهد دو تیم از نظر فنی بسیار به هم نزدیک هستند و بازی امروز هم بازی نزدیکی خواهد بود.

در انتظار بازگشت غایبان

کی‌روش برابر ویتنام نشان داد برنامه‌ریزی بلندمدتی برای تورنمنت دارد و سیستم چرخش قوا را در پیش گرفته است. بنابراین ساده نیست که حدس بزنیم امشب در ترکیب اصلی ایران چه مردانی به میدان خواهند رفت. یک معمای مهم مربوط به زوج مرتضی پورعلی‌گنجی در قلب خط دفاع خواهد بود. بعد از نمایش ضعیف مجید حسینی برابر یمن و تعویض او بین دو نیمه، پژمان منتظری و کنعانی‌زادگان در آن پست تست شدند و باید دید گزینه امشب کی‌روش چه کسی است. همچنین نفرات مهمی مثل روزبه چشمی، مسعود شجاعی، میلاد محمدی و علیرضا جهانبخش هم هنوز در جام‌ملت‌ها فرصت بازی پیدا نکرده‌اند که انتظار می‌رود امروز این موقعیت به بعضی از آنها برسد.