به گزارش «ایسنا» نماینده دادستان با حضور در جایگاه در قرائت کیفرخواست، با اشاره به اتهامات روح‌الله زم گفت: روح‌الله زم متهم است به «افساد فی‌الارض»، در بازه زمانی سال ۹۵ تا زمان دستگیری از طریق ارتکاب جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، ارتکاب نشر اکاذیب به‌طور گسترده، معاونت در تخریب، معاونت در ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور، تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه در ابتدای سال ۹۷ تا زمان دستگیری، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی در نیمه دوم اسفند سال ۹۶ تا زمان دستگیری، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی، مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام، فعالیت در کانال معاند سحام‌نیوز با هدف بر هم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور، مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار در دی ماه سال ۹۶، مشارکت در جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده با هدف برهم زدن امنیت کشور، مشارکت در نشر اکاذیب به‌طور گسترده، توهین به مقدسات اسلام، تحصیل مال از طریق نامشروع و شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی.

وزیری افزود: پرونده حاضر یکی از گسترده‌ترین ابعاد جنگ نرم است که توسط فردی به هویت روح‌الله زم فعلیت یافته است. وی تصریح کرد: در اغتشاشات سال ۸۸ متهم بازداشت شد و در سال ۹۰ ایران را به مقصد مالزی ترک کرد و با همسر فعلی خود ازدواج کرد. پس از یک‌سال به ترکیه رفت و مبادرت به اخذ ویزای فرانسه کرد.در سال ۹۳، به جهت منابعی که در اختیار داشت با علم به معاند بودن سحام‌نیوز با این رسانه معاند همکاری می‌کرد. نماینده دادستان در ادامه گفت‌: شخصی به هویت سیداحمد شمس، جهت راه‌اندازی یک کانال معاند از طریق روح‌الله زم اقدام می‌کند که واسطه‌ای بین سرویس جاسوسی یکی از کشورهای منطقه و روح‌الله زم بوده است. متهم در سال ۹۵ از سحام نیوز خارج ‌شد و با سرویس موصوف توافق کرد و کانال معاند آمدنیوز را راه‌اندازی کرد. نماینده دادستان گفت: متهم اقرار می‌دارد که به مدت دو سال با سازمان اطلاعاتی موصوف همکاری داشته و ۱۸۷۷ خبر و اطلاعات نهان و آشکار با رویکرد ضدیت با نظام از منابع خود جمع‌آوری و برای آن ارسال کرده است و به مدت دو سال مجموعا مبالغی به‌صورت یورو، در ترکیه، بارسلون و برلین به او پرداخت شده است. وی هزار و ۱۰۹ مورد از جمله مختصات مقر نیروها در سوریه و تردد فرماندهان را برای این سرویس جاسوسی ارائه کرده است.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم مردم را به تحریک، شورش، درگیری، اقدامات خشونت‌آمیز و شایعه‌پراکنی تشویق می‌کرد. وی درخصوص حمایت متهم از کنگره ملی ایران (ام‌آی‌سی) تصریح کرد: هدف کنگره ملی ایران تغییر رژیم است و در سال ۲۰۰۳ با محوریت امیرعباس فخرآور شکل گرفت؛ اما در سال ۲۰۱۳ به‌صورت جدی شروع به فعالیت کرد. فخرآور و سایر افراد مرتبط با این کنگره با سازمان‌های اطلاعات سیا و موساد در ارتباط و به‌دنبال لابی‌گری با کنگره آمریکا برای اختصاص بودجه علیه جمهوری اسلامی ایران، شبکه‌سازی در داخل کشور، هم‌افزایی با اپوزیسیون و تلاش برای تحریک آمریکا در جهت حمله نظامی به ایران بوده‌اند. متهم زم نیز از هیچ تلاشی برای همکاری با این کنگره فروگذار نکرده است و در اظهاراتش گفته که یک بار به دعوت آنها برای سخنرانی به آمریکا رفتم. وزیری گفت: متهم توهین به مقدسات اسلام و هجمه در این موارد را در دستور کار قرار داد و در این باره ۲۲۲۷ پست منتشر کرد.

نماینده دادستان عنوان کرد: زم ابزاری در دست سرویس جاسوسی و اطلاعاتی یکی از کشورها برای شعله‌ور ساختن اغتشاشات دی ماه ۹۶ بود و پس از اینکه کانال آمدنیوز به‌دلیل انتشار محتوای خشونت‌آمیز از سوی تلگرام مسدود شد، سرویس جاسوسی، کانال صدای مردم را جایگزین آن کرد و در اختیار متهم قرار داد.وزیری بیان کرد: کانال صدای مردم از طریق آموزش ساخت سلاح و تحریک افراد به ارتکاب اعمال مجرمانه با انتشار ۲۲۵ پست و متن آموزش ساخت ادوات جنگی و جنگ‌های درون‌شهری و حمایت از کمپین‌های توزیع خشونت، مردم را به درگیری با نیروهای نظامی و انتظامی تشویق کرد که زمینه‌ساز مجروح و کشته شدن تعدادی از هموطنان شد.وی در ادامه با اشاره به نحوه برقراری ارتباط متهم با سرویس جاسوسی فرانسه پس از اغتشاشات دی ماه ۹۶ عنوان کرد: روح‌الله زم پس از این، با دو نفر از افسران سرویس اطلاعاتی فرانسه در ساختمان پلیس فرانسه دیدار می‌کند که متهم خواستار ایجاد تیم حفاظت در فرانسه و تامین هزینه‌ها در ازای موافقت جهت همکاری با سرویس مذکور علیه جمهوری اسلامی می‌شود.

نماینده دادستان گفت: متهم و آمدنیوز در طول ارتباط با سرویس فرانسه بیش از ۷۳۰ خبر در مسائل امنیتی، سیاسی، تحریم‌ها و... انتشار داده است. وزیری در ادامه با اشاره به نقش متهم در تشکیل و سازماندهی شورایی با عنوان رسانه‌های مبارز که متشکل از ۲۹ رسانه برانداز بوده است، گفت: متهم ریاست این شورا را بر عهده داشت.نماینده دادستان با بیان اینکه متهم در سه حوزه با دولت متخاصم آمریکا همکاری می‌کرده است، افزود: در اولین مورد به‌واسطه ساغر کسرایی با کنگره آمریکا ارتباط برقرار کرد. در اواخر سال ۹۶ متهم به‌منظور ارتباط با سازمان امنیت آمریکا به‌واسطه فواد پاشایی با فردی به نام نیکولاس ارتباط می‌گیرد که این ارتباط برای اعطای ویزای آمریکا به متهم و خانواده وی در ازای دادن اطلاعات و اخبار بوده است. متهم با استفاده از شبکه عوامل داخلی خود در ایران و عوامل مرتبط با خود ضمن ارسال مطالب به‌صورت غیر مستقیم به اف‌بی‌آی سعی در ارتباط‌گیری با اف‌بی‌آی داشته است و در ازای ارسال یک سند از وزارت اطلاعات به اف‌بی‌آی تقاضای ویزا می‌کند.

وی با اشاره به اظهارات متهم درخصوص ارتباط‌گیری با ساغر کسرایی عنوان کرد: متهم می‌گوید شماره مرا از امیرعباس فخرآور گرفت و جمعا ۵ ماه به‌طور متناوب ارتباط داشتیم. فواد گفت که در «ان‌اس ‌ای» دوستی دارد که وکیل است و مقرر شده بود متهم در قبال ارائه اخبار و اطلاعات موفق به دریافت ویزای آمریکا شود. وزیری خاطرنشان کرد: بنابر اقاریر عدیده متهم نزد بازپرس، اقاریر متهم نزد ضابط، سازمان اطلاعات سپاه، اسناد و مدارک به‌دست آمده، تحقیقات جامع بازپرس و شکایت شکات حقیقی و حقوقی بزهکاری متهم محرز و مسلم بوده و کیفر ایشان مورد تقاضاست و محاکم ایران صالح به رسیدگی هستند.سپس قاضی صلواتی افزود: پرونده‌ای درسال ۹۶ درخصوص اقدامات روح‌الله زم به همراه ۱۵ متهم دیگر تشکیل شد که از نماینده دادستان می‌خواهم آن را قرائت کند.وزیری نماینده دادستان گفت: درخصوص اتهامات آقای روح‌الله زم در سال ۹۶ اتهامات ایشان نشر اکاذیب علیه امنیت داخلی و خارجی کشور است و بزهکاری نامبرده مسلم و محرز بوده و کیفر وی مورد تقاضاست.در پایان این جلسه قاضی با اعلام ختم جلسه دادگاه گفت: زمان برگزاری جلسه بعد متعاقبا اعلام خواهد شد.