بازداشت ۵ نفر در رابطه با پرونده روح‌الله زم عكس: میزان

اوبا بیان اینکه هنوز برای دادگاه تعیین وقت نشده و در چارچوب ضوابط قانونی این اقدام انجام می‌شود، در مورد علنی بودن یا غیرعلنی بودن دادگاه اظهار کرد: این امر جزو اختیارات ریاست دادگاه است.سخنگوی قوه‌قضائیه درادامه تصریح کرد: این پرونده به شعبه ١۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده و علت هم این بود که متهم اصلی قبل از دستگیری و در همین شعبه ١۵ دادگاه انقلاب پرونده داشت و به موجب قانون باید رسیدگی به پرونده‌های متهم توامان انجام شود.روز دوشنبه نیز علی القاصی دادستان تهران اعلام کرده بود که کیفرخواست روح الله زم گرداننده رسانه معاند آمدنیوز، صادر شده و دادگاه وی هفته آینده آغاز خواهد شد. در همین حال روز گذشته رئیس دادگاه انقلاب تهران از محاکمه روح‌الله‌ زم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب خبر داد و گفت که قرار است این پرونده به ریاست قاضی صلواتی رسیدگی شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم غضنفرآبادی افزود: با وجود اینکه طبق برنامه‌ قبلی قرار است محاکمه زم از هفته آینده آغاز شود؛ اما هنوز روز نخستین جلسه محاکمه مشخص نشده است.

صدور حکم اعدام و بازداشت دو جاسوس

سخنگوی قوه‌قضائیه روز گذشته در نوزدهمین نشست خبری خود آخرین وضعیت مهم‌ترین پرونده‌های قضایی را تشریح کرد. اسماعیلی در ارتباط با سرنوشت دستگیری جاسوسان آمریکایی اعلام کرد: امیر رحیم‌پور جاسوس سیا که اطلاعات هسته‌ای ایران را در اختیار سرویس[اطلاعاتی] آمریکا قرار می‌داد، شناسایی، محاکمه و به اعدام محکوم شد که به‌زودی سزای اعمال خود را خواهد دید.به گزارش «ایسنا» اسماعیلی افزود: امیر رحیم پور که جاسوس سازمان سیا بود و ضمن ارتباط با این سازمان دستمزد کلانی هم از آنها دریافت کرده بود و تلاش می‌کرد اطلاعات هسته‌ای ایران را در اختیار آمریکا قرار دهد، در نهایت  به اعدام محکوم شد. دیوان عالی کشور نیز حکم اعدام او را تایید کرد و به زودی سزای اعمال خود را خواهد دید. وی افزود: در همین روزها نیز دو نفر از جاسوس‌های سازمان سیا که در قالب خیریه فعالیت می‌کردند به جرم جاسوسی به ۱۰ سال حبس و به جرم اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس محکوم شدند که چون رای آنها قطعی نشده است اسامی آنها اعلام نمی‌شود. سخنگوی قوه‌قضائیه در ارتباط با ملیت آنها گفت: این جاسوس‌ها ایرانی هستند.

پرونده هواپیمای اوکراین

به گزارش «ایرنا» سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی و انتشار یک فایل صوتی جدید گفت: در حوزه قضایی ۹ گروه کارشناسی برای بررسی زوایای اثرگذار در بعد قضایی این پرونده تشکیل شده است. وی بدون اعلام تعداد متهمان و بازداشت شده‌ها گفت: از برخی به‌عنوان مطلع و از برخی به‌عنوان متهم و برای برخی متهمان قرار تامین صادر و برخی قرارها منجر به بازداشت شده است.اسماعیلی افزود: هر کدام از خانواده‌ها اگر ادعایی در رابطه با اصل حادثه یا اموالی که همراه مسافران بوده، دارند می‌توانند به سازمان قضایی نیروهای مسلح مراجعه کنند.

پرونده قالیباف

سخنگوی قوه قضائیه درادامه این نشست خبری درپاسخ به سوالی درمورد پرونده محمدباقر قالیباف شهردارسابق تهران گفت که محمدباقر قالیباف در پرونده قائم مقامش در شهرداری تهران متهم نیست.به گزارش «ایسنا» وی در پاسخ به سوالی درباره تایید صلاحیت قالیباف و وضعیت پرونده او در دستگاه قضایی گفت: نسبت به شهرداری تهران در دوره گذشته، آن پرونده‌ای که به لحاظ انتساب به مجموعه شهرداری تشکیل شد و فعالیت‌هایش بیشتر به حوزه نیروهای مسلح برمی‌گشت، پرونده قائم مقام وقت شهردار تهران بود که کیفرخواست صادر شده و دادگاه جلساتی را برگزار کرده است. سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده عیسی شریفی و اینکه گفته می‌شود وی آزاد شده است، گفت: خبر مربوط به آزادی این فرد دروغ است و توصیه می‌کنم افراد قبل از انتشار خبر صحت و سقم آن را بررسی کنند. به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: رسیدگی به این پرونده در دادگاه شروع و برخی جلسات دادگاه هم برگزار شده است و این جلسات در سازمان قضایی نیروهای مسلح در حال برگزاری است و پس از پایان رسیدگی نتیجه به اطلاع مردم خواهد رسید.

حکم جعبه سیاه زنجانی قطعی است

اسماعیلی درمورد صدورحکم حبس برای زیباحالت منفرد- معروف به جعبه سیاه بابک زنجانی- و این که، آیا حکم صادره در دیوان عالی قطعی شده است یا خیر، گفت: بله. آقای علیرضا زیباحالت منفرد که برخی از رسانه‌ها به‌عنوان جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی از او یاد کردند با تاخیر دستگیر شد و بعد از دستگیری تحقیقات و روند محاکمه انجام شد. حکم در دیوان عالی تایید شده است. او به جرم مشارکت عمده و کلان در نظام اقتصادی و مشارکت کلاهبرداری شبکه‌ای از شرکت نفتی اچ کی به مبلغ ۲/ ۱ میلیارد یورو به ۲۵ سال حبس و استرداد کلیه اموال منقول وغیرمنقول و وجوه حاصل از کلاهبرداری و رد آن در حق شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران و شرکت اچ کی و به جزای نقدی معادل مال کلاهبرداری شده، محکوم شده و این حکم قطعیت یافته و در حال اجراست.

پرونده برادر جهانگیری

به گزارش «ایسنا» سخنگوی قوه‌قضائیه درباره پرونده برادر معاون اول رئیس‌جمهور گفت: تشکیل دادگاه انجام شده است. عدد جلسات را نپرسیدم که تاکنون چند جلسه برگزار شده ولی هنوز رسیدگی ادامه دارد.

بررسی اتهامات سلحشوری

غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سوالی در ارتباط با جزئیات اتهام پروانه سلحشوری نماینده مجلس گفت: ما وقتی کسی را احضار می‌کنیم این احضار بر مبنای گزارش‌ها، شکایات و تشخیص مقام قضایی است که این موضوعات جنبه اتهامی دارد و باید رسیدگی شود. همچنین در مورد مصادیق وظایف نمایندگی هم با هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مکاتبه می‌کنیم که آیا این ادعاها را جزو وظایف نمایندگی می‌دانید یا خیر. به گزارش «ایسنا»، وی افزود: اتهامات ایشان (پروانه سلحشوری) در دست بررسی است وهنوز به نتیجه نرسیده و از بیان موارد اتهامی معذوریم.

تایید پلمب منزل یکی از مداحان

سخنگوی قوه‌قضائیه در ارتباط با پلمب منزل یکی از مداحان معروف و ارتباط آن با اکبر طبری و بابک زنجانی نیز گفت:آن چه اتفاق افتاد (پلمب منزل مداح معروف) ربطی به پرونده‌های قضایی نداشت. این منزل بابت اخذ تسهیلات از یکی از بانک‌ها به‌عنوان تضمین ارائه شده بود و حتی گیرنده وام مالک منزل نبوده است و با وکالت نامه از مالک این ملک را وثیقه وام خود گذاشته بود که در نهایت با عدم پرداخت تسهیلات، بانک در این زمینه اقدام کرده است. وی تاکید کرد: اصل توقیف منزل درست بود ولی این توقیف در ارتباط با تسهیلات بانک بود.

زمان شکایت خانواده شهید سلیمانی

سخنگوی قوه قضائیه درادامه این نشست خبری اعلام کرد که خانواده‌های شهید سلیمانی و همراهان ایشان درخصوص ترور آنها بعد از اربعین در مراجع بین‌المللی شکایت می‌کنند. وی بابیان اینکه اقداماتی را هم دستگاه قضایی و هم وزارت امور خارجه آغاز کردند، تاکیدکرد: در عراق پرونده‌ای تشکیل شده و رئیس قوه قضائیه در تماس تلفنی که با رئیس دیوان عالی کشور عراق داشت، پیگیر وضعیت قضایی این پرونده بود و آنها نیز کاملا جدی این پرونده را پیگیری می‌کنند و در مراجع بین‌المللی نیز این پرونده دنبال می‌شود.